Aviseringar
Rensa alla

Programmering - vilket språk ska jag lära mig?


Åtta

baconkebab:

Alltså lära sig flera olika programmeringsspråk?

Inte nödvändigtvis, men det kan vara att rekommendera. Som Gentlernen sade förut så kan man programmera procedurellt i Haskell, även om det är skapat primärt för att vara funktionellt. Men ja, för att få ut fördelarna av paradigmet kan det vara smart att programmera i ett språk specifikt utformat för det.

baconkebab:

Ändra vad t.ex.?

En lista, en text, en bild; vad som helst.

baconkebab:

man "ritar" ut en design, exporterar som XML och importerar i programmet?

I princip.

baconkebab:

Och sedan lägger man till någon typ av funktion som körs när knappen eller kontrollen justeras/klickas?

När ett event händer med dina kontroller så skickas en signal till ditt program. I programmet definierar du callbacks som reagerar på signalen, och som då t.ex. kör en funktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

En lista, en text, en bild; vad som helst.

Jaja, men då förstår jag. Men det hade man fått ändra med kod i vilket annat språk som helst, väl? Om man har en tom lista som man vill fylla med några rader text eller nåt, så kodar man in det!? Fast, man kan väl göra det i glade med? Men man får då ändra det med kod senare om man vill..? Right?

Åtta:

När ett event händer med dina kontroller så skickas en signal till ditt program. I programmet definierar du callbacks som reagerar på signalen, och som då t.ex. kör en funktion.

Det var precis det jag menade, fast förklarade rätt dåligt. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Gifted

baconkebab:

en om jag vill ha ett riktigt interface i mitt program, då måste jag tanka ner ett separat program för det, eller?

Med GUI, menar du utveckligsmiljo, eller menar du GUI till programmen du sjalv kodar?

Svaret pa forsta fragan bor vara, "Skaffa en vettig editor, som klarar de flesta sprak. Jag gillar Kate och Gedit."

Fraga tva: Nej.


   
SvaraCitera
Gifted

baconkebab:

Okej, men hur ska jag då kunna placera ut kontroller i programmet? Kodar jag in det också eller? Låter lite överdrivet jobbigt 😮

Java ar inte sa jattefarligt att koda, man kan ju placera ut kontroller med for-loopar och sadant.

Jag geggade lite med VB for en massa ar sedan, och att rita ut kontroller for hand var inte alls min grej. Jag foredrar att ha full koll pa alla delar.


   
SvaraCitera
Åtta

baconkebab:

Om man har en tom lista som man vill fylla med några rader text eller nåt, så kodar man in det!?

Ja.

baconkebab:

Fast, man kan väl göra det i glade med?

Är inte säker, men jag tror inte det. Man skapar bara ett objekt att spara listan i, sedan får man fylla på med innehåll i programmet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

baconkebab:

karleksproblem

[blush][blush][blush][blush][blush][blush]

Nää men python är grymt, och även haskell, är långt ifrån proffs men de är roligast om man säger så [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Är inte säker, men jag tror inte det. Man skapar bara ett objekt att spara listan i, sedan får man fylla på med innehåll i programmet.

okej [smile]

Gifted:

Med GUI, menar du utveckligsmiljo, eller menar du GUI till programmen du sjalv kodar?

Ett program som jag själv kodar. 🙂

karleksproblem:

Nää men python är grymt, och även haskell, är långt ifrån proffs men de är roligast om man säger så [smile]

Jodå programmering är alltid kul! [bigsmile]

Jag tänker göra så att jag pluggar lite mer Phyton, och när jag känner att jag har alla chips i chipspåsen provar jag att leka lite med Grafiskt interface. [smile]

Tack för all hjälp, uppskattar det! [cheers]

EDIT: En sak till, kärleksproblem, vet inte om du lär dig Phyton eller Haskell nu, men thenewboston på youtube lägger upp en hel del bra Phyton tutorials. Bara ett tips.. [smile]


   
SvaraCitera
Tyrael

Gentlernen:

Nej. Varför ska det alltid komma in nån tard som har noll koll och säga "LOL U MUST LERN C++!!!1111" i såna här trådar?

Varför ska nån pedofil som du alltid trolla? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köp en bok om Python, alternativt hitta en guide på internet. Den kommer sannolikt gå igenom installation och i slutet visa hur man gör en GUI-app med något toolkitt.

Tyrael:

Varför ska nån pedofil som du alltid trolla?

Han kan sannolikt mer än du kan, och kommer kunna om tio år, om saken.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

baconkebab:

EDIT: En sak till, kärleksproblem, vet inte om du lär dig Phyton eller Haskell nu, men thenewboston på youtube lägger upp en hel del bra Phyton tutorials. Bara ett tips..

http://learnyouahaskell.com/
http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide/Programmers


   
SvaraCitera
Åtta

   
SvaraCitera
Tyrael

Hampie:

Han kan sannolikt mer än du kan, och kommer kunna om tio år, om saken.

Säkert [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Köp en bok om Python, alternativt hitta en guide på internet. Den kommer sannolikt gå igenom installation och i slutet visa hur man gör en GUI-app med något toolkitt.

Låter som en bra idé!

tack för länkarna 😀


   
SvaraCitera