Aviseringar
Rensa alla

Programmeringsresurser


Gentlernen:

Jag hoppas verkligen att du inte menar att du faktiskt behöver jQuery för att alls kunna utföra de uppgifter du använder det till, utan bara att tiden inte räcker till?

Beror på vad du menar med "kan". Nej, jag skulle inte kunna skriva en egen variant av jQuerys animate-funktioner. Vad är det jag "måste kunna" för att inte framstå som en idiot nu då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lambda89:

Nej, jag skulle inte kunna skriva en egen variant av jQuerys animate-funktioner.

Seriöst, är koden under för svår för dig?

function hide(obj) {
if(obj.style.width <= 0 && obj.style.height <= 0)
return;
else {
if(obj.style.width > 0)
obj.style.width -= 1;

if(obj.style.height > 0)
obj.style.height -= 1;

setTimeout(function() {
hide(obj);
}, 5);
}
}

... och du kallar dig utvecklare? wtf


   
SvaraCitera

Lambda89:

Beror på vad du menar med "kan". Nej, jag skulle inte kunna skriva en egen variant av jQuerys animate-funktioner. Vad är det jag "måste kunna" för att inte framstå som en idiot nu då?

Att skriva komplicerade program i Haskell är enkelt; eftersom språket är så högnivå är det bara att tuta och köra så tenderar allting att bara fungera. Men så vill du testa ditt program på ett större dataset, och helt plötsligt blir allting helt otroligt långsamt utan att du har någon som helst aning om varför. Vad gör du i den situationen om du inte förstår på ett ungefär vad en viss bit Haskell faktiskt gör när den körs på en maskin i verkligheten?

Samma sak gäller alla högnivåkoncept; språk, frameworks, designmönster, tekniker, etc. Du kan inte utvärdera, välja och implementera dem effektivt och pålitligt om du inte har en ganska god förståelse för dem. Om så var fallet hade du kunnat sätta Google och PHP för dummies i händerna på vilken gymnasieelev som helst och sedan låta dem skriva kontrollsystem för dialysmaskiner!

Skulle du vilja åka med en pilot som inte vet hur man flyger eftersom autopiloten i dagsläget sköter flygningen på egen hand för det mesta, eller kanske anlita en elektriker som glatt pluggar in sladdar i kontakten med rätt färg enligt en manual, men som inte förstår skillnaden på likström och växelström?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Källa eller GTFO.

Har ingen källa, och orkar inte leta fram någon, men tycker du inte att smartare selektorer, cross-browser, jQuery.ajax(), jQuery UI samt ett pluginstöd som dessutom är relativt välpopulerat inte bidrar till en kraftigt ökad utvecklingshastighet så behöver du inte.

EDIT

Gentlernen:

eller kanske anlita en elektriker som glatt pluggar in sladdar i kontakten med rätt färg enligt en manual, men som inte förstår skillnaden på likström och växelström?

Jag tror att 50% av de som installerade iaf Fortums nya elmätare tillhörde den kategorin.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Samma sak gäller alla högnivåkoncept; språk, frameworks, designmönster, tekniker, etc. Du kan inte utvärdera, välja och implementera dem effektivt och pålitligt om du inte har en ganska god förståelse för dem.

Stämmer bra, men förståelsens djup kan variera och det riktiga djupet tar tid att skaffa sig. På en utbildning eller hemma framför datorn kan man tillägna sig mycket kunskap och erfarenhet, men vissa saker är svåra att komma åt utan väl tilltagen yrkeserfarenhet. De flesta yrkeserfarna jag har pratat med, är inte direkt stolta över vad de kodade ihop de första två åren av sin karriär.

Designmönster är förresten ett riktigt bra exempel på vad jag menar med olika djup av förståelse. Att man har en god förståelse för konceptet i sig, innebär ju inte alls per automatik att man har hunnit skaffa sig en såpass djup designkunskap/erfarenhet, att man för ett specifikt system med specifika begränsningar kan avgöra om designmönstret är lämpligt att använda. Att man kan kika i java-sdk och förstå hur langklasserna fungerar, innebär inte heller att man hade varit mogen att koda upp dem själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cruella De Vil:

De flesta yrkeserfarna jag har pratat med, är inte direkt stolta över vad de kodade ihop de första två åren av sin karriär.

Jag tycker snarare att yrkeserfarenhet överskattas. Folk ser yrkeserfarna år istället för vad man gjort med dem. Ifall man inte kan de underliggande koncepten och bara jobbar på med någon pissig YH-utbildning leder det till att det tar flera år för en att lära sig vad man borde kunnat från början.


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

Jag tycker snarare att yrkeserfarenhet överskattas. Folk ser yrkeserfarna år istället för vad man gjort med dem. Ifall man inte kan de underliggande koncepten och bara jobbar på med någon pissig YH-utbildning leder det till att det tar flera år för en att lära sig vad man borde kunnat från början.

Givetvis, har man ingen fallenhet eller intresse av det man håller på med så kommer man ju inte att lära sig speciellt mycket även om man jobbar. Det är också väldigt olika hur mycket folk kan när de börjar jobba, en del är mer "färdiga" från början.

Det jag menar är de resurser och förutsättningar man har. Att exempelvis lära sig avancerad design och arkitektur som något mer än tillrättalagda programmeringsuppgifter eller abstrakta UML-boxar med små gulliga pilar emellan, är väldigt svårt utan att koda i stora projekt tillsammans med många andra. Detta har man störst möjlighet att göra som yrkesverksam, även om det givetvis går annars också. De flesta har dock inte gjort det, och därför blir koden som den blir.

Dock kan jag trösta dig med att en person med en "pissig YH-utbildning" som inte råkar ha programmerat sen typ 2 års ålder, ytterst sällan kommer att få chansen att programmera något säkerhetskritiskt eller något som en inbiten programmeringsnörd skulle vilja ta i med tång, ändå. Däremot finns det många med teoretisk bakgrund som knappt har kodat en rad i sitt liv (och som får det hardcore programmeringsjobbet för att de kan räkna...typ), och för dem blir det onekligen en skumpig väg mot nya kunskapshöjder.


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

selektorer

Comrade Premier:

jQuery.ajax()

Måttliga, väl avgränsade användningsområden.

Comrade Premier:

cross-browser

På utdöende; MS har till sist lärt sig vad standarder innebär.

Comrade Premier:

jQuery UI samt ett pluginstöd som dessutom är relativt välpopulerat

Meningslös bloat. Ett pluginsystem till ett bibliotek till ett Turingkomplett språk - wat?

Comrade Premier:

Jag tror att 50% av de som installerade iaf Fortums nya elmätare tillhörde den kategorin.

Det är rätt otäckt. [sad]


   
SvaraCitera

Comrade Premier:

Seriöst, är koden under för svår för dig?

Nope, det är den inte. Coolt att det är "så enkelt", ändå ... Hade aldrig sett efter. Borde nog gå igenom unminified jQuery, för att se vad som händer. Tack för uppvaknandet! [smile]

Gentlernen:

Samma sak gäller alla högnivåkoncept; språk, frameworks, designmönster, tekniker, etc. Du kan inte utvärdera, välja och implementera dem effektivt och pålitligt om du inte har en ganska god förståelse för dem.

Det är jag medveten om. Trevligt nog har jag dock hamnat på en riktigt skön arbetsplats, där jag tillåts fortbilda mig i en ganska easy takt, och mina kollegor delar med sig av sin kunskap. För att citera min chef, när jag fick anställningsbeskedet: "Du är inte bra nu, men vi tror att du kommer vara det om 10 år."
Så, som tidigare framlagt, jag är nöjd med att vara webbapa, även om det är lägsta gemensamma nämnare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Gentlernen:

På utdöende; MS har till sist lärt sig vad standarder innebär.

Vi webbapor är dock fast med IE7 + 8 i minst 4-5 år till, så, nej.


   
SvaraCitera

Lambda89:

Det är jag medveten om. Trevligt nog har jag dock hamnat på en riktigt skön arbetsplats, där jag tillåts fortbilda mig i en ganska easy takt, och mina kollegor delar med sig av sin kunskap.

Låter som en bra arbetsplats.

Lambda89:

För att citera min chef, när jag fick anställningsbeskedet: "Du är inte bra nu, men vi tror att du kommer vara det om 10 år."

Trevligt att se att det finns enstaka företag i IT-branschen som faktiskt satsar på sina anställda.

Lambda89:

Vi webbapor är dock fast med IE7 + 8 i minst 4-5 år till, så, nej.

Du har uppenbarligen inte hållit på med webutveckling länge nog om du kallar skillnaderna mellan IE7 och resten av av världen för problem. På min tid skrev vi kompatibilitetskod i sju mils snöstorm, barfota, fick bara brunkol att äta, etc.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Låter som en bra arbetsplats.

Ja, det är det [smile]

Gentlernen:

Du har uppenbarligen inte hållit på med webutveckling länge nog om du kallar skillnaderna mellan IE7 och resten av av världen för problem.

IE7 har delvis samma box-models som IE6. Det blir riktiga problem ibland, på den fronten. Framförallt är det väl avsaknaden av en del CSS-attribut som gör livet surt. Inte så att man dör, men tillräckligt för att vara enerverande.


   
SvaraCitera

På tal om bibliotek till Javascript, är det någon idé att använda något speciellt bibliotek till spelskapande eller är det bäst med bara ren Javascript? Tänkte börja leka lite med webbläsarspel nämligen. Man hör talas mycket om JQuery och en massa andra bibliotek som ska vara "överlägsen" enligt dem, men om det är sant eller inte vet jag inte.

Utifrån den lilla erfarenhet jag haft av det, så brukar biblioteken ofta ha överförvirrande syntax som gör att man tappar intresset direkt. Så om det inte finns någon god anledning att använda dem så vill jag helst undvika det. Så vad säger ni? [confused]


   
SvaraCitera
Åtta

sylar:

På tal om bibliotek till Javascript, är det någon idé att använda något speciellt bibliotek till spelskapande eller är det bäst med bara ren Javascript?

Det finns definitivt anledning att använda något bibliotek till det. Speciellt för att försöka släta över skillnader i webläsarkapaciteter. Jag har själv inte gett mig ikast med det hela, men några bibliotek som kan vara att överväga är Akihabara eller Impact.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det finns definitivt anledning att använda något bibliotek till det. Speciellt för att försöka släta över skillnader i webläsarkapaciteter. Jag har själv inte gett mig ikast med det hela, men några bibliotek som kan vara att överväga är Akihabara eller Impact.

Alright. Kör väl på Akihabara, det såg juste ut. Impact kostade för mycket pengar : /


   
SvaraCitera

vilken c++ compiler rekommenderas?


   
SvaraCitera