Aviseringar
Rensa alla

Programmeringsutmaning Deluxe!


Åtta
Ämnesstartare

Då var det dags, mina damer och herrar! Årets sista (och enda?) programmeringsutmaning är härmed inledd!

Utmaningen blir, som jag tidigare nämnt, betydligt mycket friare denna gång än tidigare. Temat för denna utmaning blir:
Ovanliga kombinationer

Jag kommer lite senare i min post presentera en lista med teman, företeelser eller attribut. Det blir sedan ert jobb att ta två saker ur listan och kombinera dem på ett kreativt vis. Kanske ett spel som kombinerar ordbehandling och genetik, eller en ljud-synthesizer som innefattar organismer och väderdata. Det är helt upp till er att göra något eget av de teman som presenteras.

Tillgängliga teman (välj två):
- Ordbehandling
- Väderdata
- Organismer
- Genetik
- Gravitation
- Förvandling
- Ungdomar.se
- Vätska
- Tid
- Position

Regler:
- Användandet av annans kod är fullt tillåtet så länge kodens licens tillåter det.
- Plattformsoberoende applikationer är coolt, men inget krav. Det är dock givetvis roligare ju fler som kan köra programmet.
- Instruktioner för att köra programmet måste tillhandahållas i den mån det är möjligt.
- Koden måste tillgängliggöras.
- Om det är relevant; posta gärna skärmdumpar i samma veva som ni postar ert bidrag.
- Deadline sätts till kl 21.00, fredag den 14:e. Detta kan dock komma att ändras om det visar sig att ingen haft tid att programmera över jul.
- I det fall jag glömt något förbehåller jag mig rätten att när som helst ändra reglerna (till min fördel).

Pris!
Vinnaren kommer att utses av godtycklig person (kanske jag, kanske någon frivillig UM:are), och kommer sedan att få välja mellan megaexklusiv VIP-status eller ett signerat idolfoto av Erik Nahlén (om jag lyckas flörta till mig ett).

Jag vill även uppmana er att här posta bilder och lite statusuppdateringar på hur det går för er, vad ni har för idéer o.s.v. Bidrag av alla olika ambitionsnivåer och typer är välkomna.


   
Citera
Åtta
Ämnesstartare

enni:

Vätska. Min favorit!

Macktorsken:

Herp derp. Jag gillar ordbehandling.

ankzor:

Gravitation? Är det samma sak som graviditet?

RadioAktivMakaron:

AJ MIN RUMPA!

jojOzZz:

Jag släpper gärna väder

Holger Meins:

Jag har slut på vitsigheter

gentlernen:

Vad är det här för skit? På min tid skrev vi tråkiga program i asm

Comrade Premier:

Jag ska göra en webbserver som endast serverar animerade gifar


   
SvaraCitera

Jag ska försöka bidraga med något javakladd. Har dock mitt projektarbete att jobba på (i Java )[wink]


   
SvaraCitera

Åtta:

RadioAktivMakaron: AJ MIN RUMPA!

I vilken tråd skrev jag "AJ MIN RUMPA"?

Jag antar att språket är valfritt?

Kommer du själv medverka i tävlingen?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

RadioAktivMakaron:

I vilken tråd skrev jag "AJ MIN RUMPA"?

[wink]

RadioAktivMakaron:

Jag antar att språket är valfritt?

Japp. Men du får som sagt maximalt med cool-poäng om du skriver det så att det blir tillgängligt på så många plattformar som möjligt.

RadioAktivMakaron:

Kommer du själv medverka i tävlingen?

Japp. Förutsatt att jag kommer på någon bra idé.


   
SvaraCitera

Åtta:

Japp. Men du får som sagt maximalt med cool-poäng om du skriver det så att det blir tillgängligt på så många plattformar som möjligt.

Låter coolt.

Åtta:

Japp. Förutsatt att jag kommer på någon bra idé.

Vad får du för pris om du vinner? Du har ju redan en tuff status, kan man ha mer än en?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

RadioAktivMakaron:

Vad får du för pris om du vinner?

Åtta:

ett signerat idolfoto av Erik Nahlén


   
SvaraCitera

[love] på temat. Ska klura lite på detta.


   
SvaraCitera

Åtta:

- Organismer
- Genetik

Åtta:

- Tid

Åtta:

- Position

Med så enkla ingredienser borde man vara tvungen att trycka in minst tre...

Åtta:

- Deadline sätts till kl 21.00, måndag den 27:e. Detta kan dock komma att ändras om det visar sig att ingen haft tid att programmera över jul.

Det tycker jag låter aningen snävt. =/


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Gentlernen:

Det tycker jag låter aningen snävt. =/

Antog att ingen här hade tänkt träffa människor över julhelgen, men vi kan säkerligen skjuta fram deadlinen. Det är inte så noga.

Gentlernen:

Med så enkla ingredienser borde man vara tvungen att trycka in minst tre...

Man får såklart trycka in så många man vill, men minimikravet är två. Får man in alla så är det ju nästan som att man vinner by default.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Det tycker jag låter aningen snävt. =/

jooooo


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Flyttade deadlinen till tisdag den 4:e. Det ger oss 15 dagar, men jag är öppen för att flytta fram den igen om det också blir snävt.

Helvete vilka problem jag har med att komma på något att göra, dock, vilket känns lite pinsamt i och med att det var jag som kom på temat. [blush]


   
SvaraCitera

Åtta:

.

Klassar du webbutveckling (PHP, ASP osv) som "giltlig" programmering i tävlingen? Tänkte mest eftersom det är skriptspråk jämfört med t.ex. C# eller något annat programspråk.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

RadioAktivMakaron:

Klassar du webbutveckling (PHP, ASP osv) som "giltlig" programmering i tävlingen?

Jadå, det går alldeles utmärkt.

RadioAktivMakaron:

Tänkte mest eftersom det är skriptspråk jämfört med t.ex. C# eller något annat programspråk.

Är ej pretentiös homosexuell man som diskriminerar moderna språk såsom Lua eller Python bara för att de inte kompileras till binärer.


   
SvaraCitera

Åtta:

Helvete vilka problem jag har med att komma på något att göra, dock, vilket känns lite pinsamt i och med att det var jag som kom på temat. [blush]

Du kan sno min idé: ett litet onlinespel där du spelar en handelsman i en namnlös, slumpgenererad stad. Målet med spelet är att se till att de andra handlarna går i konkurs. Du kan göra detta dels genom traditionella medel, men också genom att sprida rykten som kan få folk att undvika dina konkurrenter, eller kanske t o m få stadens borgmästare att konfiskera dina konkurrenters tillgångar.

Alla NPCs har en ordlista i stil med den jag använde till IRC-boten som de använder för att generera sin dialog beroende på vad du frågar dem. Du kan även "tala om" saker för dem, vilket kanske eller kanske inte lägger till det du säger i deras ordlista. Hur mottaglig en NPC är för manipulation beror på din och NPCns relativa sociala status. Högstatus-NPCs är svåra att övertala om du själv inte redan är rik, men kan relativt lätt övertala borgmästaren att sparka ut dina konkurrenter. Lågstatus-NPCs är svåra att övertala om du inte själv är fattig, men den stora massan lyssnar gärna till andra på samma sociala nivå.

När en NPC möter en annan utbyter de information genom att vissa "topics" slumpas fram, och de två NPCerna lägger till varandras information om ämnet i respektive ordlista.

Vissa ord, t ex ohederlig, dum, elak, etc. ger negativa poäng till en spelare om spelaren förekommer i samma mening som ordet, och vissa (snäll, ärlig, etc.) ger pluspoäng. Om borgmästarens ordlista innehåller för många negativa poäng om dig kan du bli utsparkad, och om gemene man har huvudsakligen positiva ord om dig i sin ordlista kommer det fler och handlar i din affär.

Orkar nog inte implementera hela alltet, främst med tanke på att en massa standarddialog måste skrivas för att fylla folks ordlistor från början och att nån sorts onlinetjänst (sannolikt Google) skulle behöva användas för att inhämta information om begrepp en NPC inte känner till än, men det hade ju iaf uppfyllt kraven för ordbehandling, genetik (iom att NPCernas medvetanden skulle utvecklas ganska organiskt) och tid (ditt rykte idag beror på ditt rykte igår.)

Kanske om man ändrar settingen från handelsman till högstadietjej, hämtar namn och språkdata från UM och istället gör målet till att mobba ut de andra spelarna...


   
SvaraCitera