Aviseringar
Rensa alla

Programspråk - vilket föredrar du?


Ämnesstartare

Den här tråden är till för att vi ska [s]trolla[/s] diskutera och [s]flejma[/s] analysera olika språks för- och nackdelar.

Tala även gärna om varför du föredrar ett givet språk, så blir det en roligare tråd. (Plus att det blir lättare att identifiera och ignorera folk som överhuvudtaget inte vet vad de pratar om.)

EDIT: innan någon smartskalle kommer och besserwissrar sig om att man ska använda rätt språk för uppgiften - det här handlar om vilket språk du tycker bäst om, inte vilket som "är bäst."

EDIT2: om du inte fattar vad det rör sig om, ge då fan i att rösta eller posta i tråden. Ingen bryr sig om att du inte är intresserad.

Image


   
Citera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Haskell (Du röstade på detta alternativ)

Strikt typat utan att du ens behöver sätta typsignaturer på alla dina funktioner, fritt från sidoeffekter, och förstklassigt stöd för högre ordningens funktioner. Behöver det sägas mer?


   
SvaraCitera

Gentlernen:

PHP (Du röstade på detta alternativ)

Det enda jag kan ordentligt, inte svårare än så. Har dock bara pillat lite med C# också av ovan nämnda språk.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Annat (specifiera) (Du röstade på detta alternativ)
50.0% (2 st)

GML annars PHP (båda är lätta), men beror ju på vad man ska göra :s PHP är ju t.ex för webbdesign. C++ annars för program/spel


   
SvaraCitera

Gentlernen:

C# (Du röstade på detta alternativ)

Enkelt, smart uppbyggt och inte så jävla flummigt.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Python (Du röstade på detta alternativ)

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

[love]

Ingen bra förklaring, tycker jag. Kan du utveckla?


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Visual Basic (specifiera version) (Du röstade på detta alternativ)

Oj, jag klickade fel D:


   
SvaraCitera

Gentlernen:

vilket föredrar du?

har bara använt pascal och det var ej särskilt roligt[cry]


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ingen bra förklaring, tycker jag. Kan du utveckla?

Själv är jag inte alls hemma på programmering.
Men om jag uppfattat det rätt så kompileras python i realtid och gör det därför platsformsoberoende. Har även hört att det skall vara relativt lätt att lära sig så jag funderar på att ta mig i kragen och lära mig lite python.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Annat (specifiera) (Du röstade på detta alternativ)

erlang inte för att det är det språk jag är bäst på men det är klart roligast att programera i samtidigt som jag upplever att det get mig väldigt lite fel(buggar).


   
SvaraCitera

Gentlernen:

C# (Du röstade på detta alternativ)

Är vad jag kodar huvudsakligen i. Gillar type safety och Garbage Collection är slappt.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

Python (Du röstade på detta alternativ)

I princip plattformsoberoende (även om man i praktiken ändå måste krånga en del), kompileras i realtid, väldigt enkelt att lära sig, det går snabbt att få saker gjorda då det redan finns en miljon moduler för att göra det man önskar, och blockindentering. [love]

Men om jag ska vara ärlig så har jag endast provat 3 av de språk som tas upp i pollen, så jag vet inte om jag kan påstå att min åsikt bygger på någon sorts utförlig undersökning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag noterar att de som röstat på C++, Java eller Visual Basic inte vågar tala om varför. Vadan detta? Sluta vara fåniga och kom ut ur garderoben nu.

Åtta:

Men om jag ska vara ärlig så har jag endast provat 3 av de språk som tas upp i pollen, så jag vet inte om jag kan påstå att min åsikt bygger på någon sorts utförlig undersökning.

Det är därför alternativet "annat" finns med. Jag försökte ta upp de populäraste, men tyvärr får ju inte ens alla de plats. Hade egentligen velat ha med Perl, Ruby, Lua och Javascript också, men de fick inte plats.

fragetacknet:

erlang inte för att det är det språk jag är bäst på men det är klart roligast att programera i samtidigt som jag upplever att det get mig väldigt lite fel(buggar).

Hur funkar Erlang för mindre applikationer? Vi hade en gräsligt tråkig gästföreläsare från Ericsson som pratade om telefonväxlar och Erlang förra året, och han gav intrycket att Erlang egentligen lämpar sig bäst för den sortens enorma distribuerade system som Ericsson pysslar med.


   
SvaraCitera
Åtta

Gentlernen:

Det är därför alternativet "annat" finns med.

Av de jag provat (både de som finns i pollen och de som inte gör det) så är Python min favorit. Alltså går min röst till Python.


   
SvaraCitera