Aviseringar
Rensa alla

Project Cannabis


Fattar ej det där med "cannabisanvändning" och "konsekvenser". Vadå, abstinensbesvär eller att man känner sig påverkad av det man intar? [tard]


   
SvaraCitera

Senaste åren har jag märkt att sverige börjar öppna sig och bli mer liberala för weed. Iförsig märks det inte med lagarna och så men hur ändras lagarna om inte folket börjar tycka o tänka lite?

Att säga att marijuana är skadligt är orimligt. Den enda skadan marjuana gör är röken. Allt man röker är skadligt. Men ingen har någonsin fått någon följd sjukdom eller dött av det på något sätt.Och så länge alkohol och ciggaretter är värre går det inte att säga tt weed är droger.

Weed eller hash borde legaliseras för allas bästa. Det är ingen jävla drog det är en planta som man plockar från och smular ner i en joint och röker den. Man mår bättre och det är en slags motivation.

Gör det lagligt och spendera alla miljoner kr ppå något annat istället,som exempelvis förebygga våldtäkt. I sverige är straffet hårdare för en person som har en planta hemma än en en person som har våldtagit någon. Skojar ni eller ? sverige fuck u


   
SvaraCitera

"Tror du att det finns psykiska konsekvenser av cannabisanvändning?" Märklig formulering. Menar ni negativa/positiva effekter på den psykiska hälsan? Med den nuvarande formuleringen kommer resultatet inte ge nån vidare validitet.

"Tror du att det finns fysiska konsekvenser av cannabisanvändning?" Återigen, vad betyder "fysiska konsekvenser"? Därtill kunde man kanske önska sig svarsalternativ utan värdeladdade ord som "allvarliga" resp. "lindriga". Kanske "ja, till viss del" eller "ja, till stor del" är att föredra?

De tre sista frågorna var bra!


   
SvaraCitera

Weed smoker for life:

Att säga att marijuana är skadligt är orimligt.

Weed smoker for life:

Den enda skadan marjuana gör är röken.

Motsäger du inte dig nu?
Oavsett vad, det ÄR skadligt. Även om det inte är JÄTTEskadligt.

Weed smoker for life:

Weed eller hash borde legaliseras för allas bästa.

Nejtack, vill inte riskera att bli utsatt för passiv weed-rökning, lika lite som jag vill bli utsatt för passiv rökning av cigg.


   
SvaraCitera

Xisco:

Motsäger du inte dig nu?
Oavsett vad, det ÄR skadligt. Även om det inte är JÄTTEskadligt.

Nämn någonting som inte är skadligt isf.

Xisco:

Nejtack, vill inte riskera att bli utsatt för passiv weed-rökning, lika lite som jag vill bli utsatt för passiv rökning av cigg.

Då kan det vara olagligt att röka offentligt då?


   
SvaraCitera

Rävpojken:

Nämn någonting som inte är skadligt isf.

Inget alls som inte är det.
Men just med tanke på alla skadliga ämnen som finns och riskerna för diverse sjukdomar i t.ex weed så känns det bättre att äta choklad än att röka på.

Rävpojken:

Då kan det vara olagligt att röka offentligt då?

I don't mind.


   
SvaraCitera

Om ni känner att ni vill diskutera frågorna med ungdomar från hela Sverige kan ni följa länken nedan! hehehe 🙂 😉


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Knark gör dig stark.

Asså fucktiskt. Finns liksom en bra anledning till att man inte får dra en lina innan man ska tävla i OS liksom [crazy]

Finns förresten en rolig historia jag hörde. Var någon high school-unge som var grym i alla idrottsgrenar, slog alla rekord med hästlängder osv. Det visade sig att han rökte crack som pwo. Hoppsan liksom.

Xisco:

Nejtack, vill inte riskera att bli utsatt för passiv weed-rökning, lika lite som jag vill bli utsatt för passiv rökning av cigg.

Du kommer dock inte bli påverkad alls av den lilla mängden du får in dock, så varför bry sig? Luktar gott ju,


   
SvaraCitera

dvärgkastarn:

Du kommer dock inte bli påverkad alls av den lilla mängden du får in dock, så varför bry sig? Luktar gott ju,

Principsak. Du luktar gott!


   
SvaraCitera

Xisco:

Principsak. Du luktar gott!

Tack babe [love]


   
SvaraCitera

Som tidigare påpekats tycker jag också att det var alldeles för stängda frågor.

Klart cannabisbruk kan få allvarliga konsekvenser. Både psykiska och fysiska.

Att påstå att cannabis inte är en drog, som jag ser och hör folk göra alltför ofta, är helt fel. Eller ja, substanser som (viss) cannabis innehåller är droger. Precis som etanol, amfetamin och LSD är cannabisens psykogena substanser droger. Droger kan vara artificiellt framställda, produkt av jästsvamp eller t. ex. finnas i en växt.

Effekterna och potensen är det som skiljer. Alla droger har ju sina bieffekter, och därmed påverkar kroppen mer eller mindre negativt.

Det finns otaliga undersökningar och rapporter som bevisar THC:s negativa inverkan på kroppen (i medicinsk cannabis är det oftast CBD man är ute efter, rätta mig om jag har fel). Vet att jag saknar hänvisning till dessa undersökningar och rapporter, men det finns så jävla mycket att jag känner att det inte behövs.

Med detta sagt tycker jag inte att varenda cannabisbrukare är knarkare och skall bestraffas. Droger har alltid funnits, och kommer antagligen alltid att göra det. Skulle vilja påstå att det farligaste med cannabis, just nu, är polisen.

Om jag skulle röka en fet en kväll, skulle det absolut värsta som kan hända vara att jag åker fast för det. Det näst värsta skulle vara att jag somnar och missar en rolig kväll, eller att jag träffar någon som märker att jag är påverkad och ogillar mig för det. Men de två förra alternativen är nog lika troliga om jag dricker alkohol, och det sista alternativet skulle lika gärna kunna hända om jag uppträder provocerande, eller bara är lite klantig och råkar säga något opassande.

Ett dagligt bruk däremot, det kan ge hyfsat allvarliga skador. Har vänner/bekanta som har ett stort cannabisberoende. De blir stressade, irriterade, får sömnproblem och svettas om de inte får sin holk. Detta vill jag påstå är ett faktiskt problem med cannabis.

De drar sig också för att söka hjälp för sitt missbruk, då man känner sig oerhört stämplad (och oftast är lika stämplad), inte bara för sitt missbruk utan för att överhuvudtaget brukat cannabis regelbundet. I vissa lägen kan det ge rättsliga påföljder, som i många fall inte är nödvändiga.

Sen är det alltid värt att nämna att det i praktiken är omöjligt att dö av cannabis, möjligtvis i lungsjukdom p.g.a rök (eller enorma mängder intag av extrakt med oerhört hög THC-halt).

Ang. lagen, skulle jag se en avkriminalisering positivt.

(Förövrigt mitt första inlägg här, på minst 1 och ½ år. Hoppas ni uppskattar min återkomst. [badgrin])


   
SvaraCitera

Jag förstår att ni inte vill berätta exakt vilka analyser ni tror er kunna göra eller vilka samband ni tror er kunna se.

Men för det första är det alldeles för öppna frågor.

"Hur ofta använder du cannabis? *
Aldrig
Jag har provat men planerar inte att göra det igen
Mer sällan än en gång per år
Mer sällan än en gång per månad
Varje månad
Varje vecka
Dagligen eller nästan varje dag"

Jag rökte varje dag under en tid på gymnasiet, de sista två åren har jag knappt ens tittat på en joint. Det kan vara bra att specificera i tid och rum.

Samma sak med om man tror att psykiska och/eller fysiska problem kan uppstå. Ni lämnar det för fritt för respondenten att tolka alternativen. En förklaring av alternativen samt om ni avser kroniska eller tillfälliga symptom.

Lycka till!

Amen


   
SvaraCitera