Aviseringar
Rensa alla

Projekt för djurskyddsforskning är beviljade


Ämnesstartare

2010-07-01
Projekt för djurskyddsforskning är beviljade
Jordbruksverket har beviljat forskningsprojekt för djurskyddsbefrämjande forskning och utveckling. Av 51 ansökningar motsvarande 23 miljoner har verket beslutat att bevilja medel för 13 projekt och fördela 5,1 miljoner kronor av de 6 miljoner kronor som finns tillgängliga.
Bland annat har projekt som ska riskutvärdera slakt av fisk, titta på katters beteende i grupphållning och ströhantering vid slaktgrishållning fått pengar från Jordbruksverket. Sammanlagt har Jordbruksverket beslutat att dela ut 5,1 miljoner kronor. Medel kommer även att delas ut vid ett senare tillfälle till ett projekt som ska undersöka kring smärtlindring vid öronmärkning av kanin.

[party]


   
Citera
Ämnesstartare

[party]


   
SvaraCitera

[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

smärtlindring vid öronmärkning av kanin.

lol[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

ishållning fått pengar från Jordbruksverket. Sammanlagt har Jordbruksverket beslutat att dela ut 5,1 miljoner kronor. Medel kommer även att delas ut vid ett senare tillfälle till ett projekt som ska undersöka kring smärtlindring vid öronmärkning av kanin.

Pengar som skulle kunnat genom välfärd hålla mängder med människor levande.

Eller göra skolgången bättre.

Samt främja sveriges ställning internationellt, ekonomiskt och politiskt så vi inte hamnar i skuld.

Kul.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vah? fattar inte?:C


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

lol[tard]

Vadå "lol"? [no-no] Nu tvingas kaninerna leva med ringar runt benen, som dessutom kan skava in i benet och orsaka allvarliga skador. [no-no] Fast man FÅR öronmärka dem hos veterinär, men då är det endast 50% som vaknar upp från narkosen... Förut så fick man öronmärka själv hemma, man använde emblasalva + is, det går på en sekund och sedan är det över.

Greger_EFG:

Pengar som skulle kunnat genom välfärd hålla mängder med människor levande.

Eller göra skolgången bättre.

Samt främja sveriges ställning internationellt, ekonomiskt och politiskt så vi inte hamnar i skuld.

Kul.

Tror inte att jordbruksverket betalar sådant. [zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

men då är det endast 50% som vaknar upp från narkosen

Wtf, är det så få? [surprised] Nog för att kaniner är fjolliga vid narkos men så illa trodde jag inte att det var.

Tack gode gud att jag inte håller på aktivt med kaniner, är glad att jag slipper dilemmat med märkning x)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilowatt:

Wtf, är det så få? [surprised] Nog för att kaniner är fjolliga vid narkos men så illa trodde jag inte att det var.

Ja, enligt en del uppfödare. [n] Vuxna kaniner är ju väldigt känsliga för narkos, att söva 6-7-8v gamla kaninungar är ju nästan helt omöjligt. Därför har jag valt att ringmärka, tyvärr. [sad]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Vuxna kaniner är ju väldigt känsliga för narkos, att söva 6-7-8v gamla kaninungar är ju nästan helt omöjligt.

Vilka mesar 😛

Näfan, öronmärkning ftw


   
SvaraCitera

Kilowatt:

Näfan, öronmärkning ftw

Och då menar jag såklart på det gamla vanliga sättet utan narkos 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Förut så fick man öronmärka själv hemma, man använde emblasalva + is, det går på en sekund och sedan är det över.

larvigt att man inte får göra så nu, i stortsett alla djur inkl människor har väldigt lite känsel i öronen. tror inte de led så mkt utav det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

larvigt att man inte får göra så nu, i stortsett alla djur inkl människor har väldigt lite känsel i öronen. tror inte de led så mkt utav det...

[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kilowatt:

Näfan, öronmärkning ftw

Håller med, en av mina nya kaniner är öronmärkta. Tippar på att det inte har gått lagligt till egentligen, men vad gör det. [rolleyes]

ankzor:

larvigt att man inte får göra så nu, i stortsett alla djur inkl människor har väldigt lite känsel i öronen. tror inte de led så mkt utav det...

Alltså, de pep ju lite, de har väldigt mycket blodkärl och liknande i öronen. Men så fort man släpper ner dem till mamman så slutar de och börjar skutta omkring som vanligt. [smile] Det är ju bra mycket värre när man tar dem till veterinären, för då blir de ju stressade av den konstiga miljön också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Tror inte att jordbruksverket betalar sådant.

Gissa var dom får pengarna ifrån.[ops]


   
SvaraCitera