Aviseringar
Rensa alla

PROJEKTARBETE FILMBLOGG


Ämnesstartare

Hej!

Vi är fyra stycken som driver en filmblogg som projektarbete. På bloggen ger vi tips och för att vi ska kunna få ett så bra resultat som möjligt hade vi velat ha mer kritik. Bra som dålig.

Ni hittar bloggen här: http://filmsmakarna.blogg.se/

OBS!
Vi är medvetna om att det finns liknande sidor som är mer professionella men detta är ett projektarbete och vi är inte proffs. Ha lite överseende tack!

Med vänliga hälsningar
Filmsmakarna


   
Citera
Ämnesetiketter

Har inget att säga utöver att: ja Kevin Spacey är som gjuten för sin roll i House Of Cards [love]


   
SvaraCitera

Läste: FILMBOLAG [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad härligt och roligt att ni kollat! Kom gärna med kommentarer eller annan kritik som ni tycker vi gör bra/dåligt etc.

Tack [bigsmile]


   
SvaraCitera

har ni sett the room med tommy wiseau? se den annars


   
SvaraCitera

Chi Huang Ti:

har ni sett the room med tommy wiseau? se den annars

anyway hows your sex life?


   
SvaraCitera

Maxwinner:

anyway hows your sex life?

världens bästa film [love]


   
SvaraCitera
kachin

Vafaan [sad]
blir alltid så avis på alla som fick göra roliga/lätta projektarbeten


   
SvaraCitera
kachin

Vad är syftet med ert arbete? Frågeställningar? Vad tror ni att ni kommer komma fram till? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Syftet med vårat arbete är att kunna ge tips/kritik om tv-serier eller filmer som är både "populära" nu men även gamla godingar eller udda filmer som man tidigare inte har hört så mycket om.

Vi går inriktning media och måste därför välja något som har med denna inriktningen att göra. Blogg var vår sista utväg..

Vi har inte några exakta frågeställningar men försöker främst nå ut till ungdomar som är 16+. [smile]


   
SvaraCitera

Ser ut som ett kul projekt.

En grej som jag störde mig en aning på är att kritikdelen i era recensioner ofta är lite torra. Ni skriver grejer som "den här skådespelaren har huvudrollen, och det gör han bra", fast man får inte reda på hur/vad han gör bra, specifikt. Är det i hur han tolkat rollen? Ser man honom i en ny slags roll? Är det regissören som regisserar duktigt? Osv.
Nu läser jag förvisso inte jättemånga filmrecensioner och antar att ni inte kan ha hur mycket plats som helst för varje film, men tänker att just filmsmak är så himla olika från person till person att man gärna vill veta om det ni tycker är bra faller inom samma kategorier som det man själv gillar, eller inte. Dvs jag som läsare vill gärna veta om vi tänker lika kring film eller ej, och hur väl jag i så fall kan lita på era recensioner.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Ser ut som ett kul projekt. En grej som jag störde mig en aning på är att kritikdelen i era recensioner ofta är lite torra. Ni skriver grejer som "den här skådespelaren har huvudrollen, och det gör han bra", fast man får inte reda på hur/vad han gör bra, specifikt. Är det i hur han tolkat rollen? Ser man honom i en ny slags roll? Är det regissören som regisserar duktigt? Osv. Nu läser jag förvisso inte jättemånga filmrecensioner och antar att ni inte kan ha hur mycket plats som helst för varje film, men tänker att just filmsmak är så himla olika från person till person att man gärna vill veta om det ni tycker är bra faller inom samma kategorier som det man själv gillar, eller inte. Dvs jag som läsare vill gärna veta om vi tänker lika kring film eller ej, och hur väl jag i så fall kan lita på era recensioner.

Tackar så mycket för kritiken! [smile]
Vi ska försöka ha detta i åtanke, syftet är ju endast att kunna ge tips på vad det finns för bra filmer att se. Vi har märkt att efterfrågan på filmtips bland ungdomar är stor och de flesta vill sällan läsa långa texter. Därför kan texterna uppfattas som korta och/eller torra.


   
SvaraCitera

Jag kan ju direkt säga att det absolut inte är något jag skulle kunna tänka mig att följa.

Kategorierna håller inte ihop bra, utan man kommer till alla filmerna på en enda sida som man får bläddra igenom, det blir för plottrigt och inte speciellt organiserat. Inget är till exempel i bokstavsordning för att få det lättare överskådligt.

Ni skriver om budskapet på någon film, miljöbeskrivning på en del och kritik eller en sorts rekommendation på någon annan. Jag tycker inte att det håller riktigt, varje inlägg om en film har olika smårubriker. Det känns inte heller speciellt strukturerat.

På de flesta filmerna finns det mellanrum, men på någon annan står all text i en klump och på vissa ställen är det några mindre fel i grammatiken.

Tummarna som ska föreställa betygen tycker jag inte passar in med den övriga designen, det blir dessutom överflödigt med både tummar och exempelvis "Betyg: 4/5". Jag måste även medge att det inte ser speciellt estetiskt tilltalande ut med dessa tummar.

Alla filmposters har olika storlekar, en del känns alltför stora i anpassning till sidan.

Jag har svårt att ta er kritik mot filmerna på allvar när ni skriver saker som "Filmen känns dock väldigt snyggt filmad trots att den är från 90-talet." och att det inte ens står varför ni tycker att saker är bra eller vad det är som är bra i några av texterna. Det hade jag gärna velat veta.

Exempel:

"Denna filmen har inte tidigare fått något överdrivet bra betyg men jag skulle verkligen säga att alla borde se den. Det är ingen verklighetsbaserad film men helt klart realistisk. Ibland lite obehagligt verklig. Det är inte många kända ansikten i filmen, förutom Beyonce Knowles, vilket gör att man som tittare fokuserar mer på handlingen än på skådespelarna."

Årtal på filmerna är något jag alltid skulle vilja se på en filmblogg eller filmsida av liknande karaktär.

Det är ett ganska tråkigt, ljummet och amatörmässigt språkbruk. Den mesta texten saknar läsvärde, allt blir mest en axelryckning och urtråkigt att läsa för min del.

Reklamen på http://blogg.se/ är väldigt motbjudande. Det finns bättre sidor och verktyg att använda sig av om man vill skriva en blogg.

Jag ser tyvärr ingen passion här. Varken för film, design eller att skriva. Men det är ju jag.


   
SvaraCitera