Aviseringar
Rensa alla

Projektarbete - Natur


Ämnesstartare

Hej hej ^^

Vi ska ha ett projektarbete på 100h o jag vet inte vad jag ska göra. Gillar att rita/skriva, undrar bara om det på något sätt går att rita men ändå koppla det till natur?

Mitt program har inget att göra med estetiska grejer, ingen musik/bild öht ... bara naturvetenskapliga ämnen.


   
Citera

Jag gick också natur. Var lag så jag gjorde en hemsida/blogg om teknik bara [crazy]


   
SvaraCitera
kachin

Du gillar att rita, är det rita människor/djur osv eller är du även intresserad av ritningar/skisser över hus/prylar?


   
SvaraCitera
kachin

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

Vet du något om gyllene snittet? För där kan man nog få in en hel del ritande och ändå få det naturvetenskapligt. Du kan skriva om hur man kan "hitta" gyllene snittet nästan överallt, rita exempel och även rita egna bilder där du använder dig av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Jag gick också natur. Var lag så jag gjorde en hemsida/blogg om teknik bara

Vad skrev du om då? Teknik, men lite mer i detalj xD

kachin:

Du gillar att rita, är det rita människor/djur osv eller är du även intresserad av ritningar/skisser över hus/prylar?

Jag gillar mer att rita byggnader 🙂 Kan inte rita djur o människor tyvärr, fast försöka går ju alltid ^^

kachin:

Vet du något om gyllene snittet? För där kan man nog få in en hel del ritande och ändå få det naturvetenskapligt. Du kan skriva om hur man kan "hitta" gyllene snittet nästan överallt, rita exempel och även rita egna bilder där du använder dig av det.

Jo har snackat lite om det, låter lite sådär men ska läsa mer om det ^^ tack för tipset 🙂
Jag kan inte typ göra något med geometriska former o ändå koppla det till ritning?


   
SvaraCitera

Flyinginthesky:

Vad skrev du om då? Teknik, men lite mer i detalj xD

Hemsidan byggde jag i Joomla.Det var jag och en kompis som gjorde arbetet till tillsammans. Det var väll mest om typ iPhones och sådant vi skrev om på hemsidan. Gjorde lite guider och liknande. Inte jätte mycket men säg 10-15 inlägg var typ. Skriva som artiklar då och nån guide var.
Tog mycket mindre än 86 timmar att göra (tror det var rekommenderad minimum tid för projektarbete).
Vi ville ej ha ett besvärligt arbete och det var mitt påhitt [wink]

Men gör någonting som du tycker är roligt. Problemet är väll bara att det är mer restriktioner nu med det nya gymnasiesystemet vad som är ok att göra och så jämfört med det förra som gällde när jag gick (började 2008) [smile]


   
SvaraCitera
kachin

Flyinginthesky:

Jag kan inte typ göra något med geometriska former o ändå koppla det till ritning?

Det kan du säkert! Finns ju talföljder som bildar pyramider och andra geometriska former. Tror säkert det borde gå, gäller bara hitta en frågeställning och syfte med projektet. Har du någon riktigt inbiten/nördig mattelärare kan ju säkert han/hon ge bra idéer. 🙂

Annars kan du ju samarbeta med någon och bygga något, så kan du stå för ritnings-biten. Typ se om det går att själv rita någonting från grunden och se om det är lika bra som något "färdigbyggt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kachin:

Det kan du säkert! Finns ju talföljder som bildar pyramider och andra geometriska former. Tror säkert det borde gå, gäller bara hitta en frågeställning och syfte med projektet. Har du någon riktigt inbiten/nördig mattelärare kan ju säkert han/hon ge bra idéer. :)Annars kan du ju samarbeta med någon och bygga något, så kan du stå för ritnings-biten. Typ se om det går att själv rita någonting från grunden och se om det är lika bra som något "färdigbyggt".

Tack tack ^^ det låter bra det! Geometriska former är mer min grej, ska ta o fråga min mattelärare 😀 Matte+ritning låter asbra 😉


   
SvaraCitera

om du tycker om att rita så vore det ju fett att göra något med datavisualisering.


   
SvaraCitera

eller fraktaler, fraktaler är sjukt häftiga!


   
SvaraCitera

eller så gör du en jättefint illustrerad flora/fauna med blommor/djur som finns runt skolan[love]

med nycklar för identifiering [party][love][blush]


   
SvaraCitera

Birgrrr:

med nycklar för identifiering

satt och höll på med det en hel dag[love]
praktik på ekologiavdelningen på lunds universitet.


   
SvaraCitera

amsi:

satt och höll på med det en hel dag[love]
praktik på ekologiavdelningen på lunds universitet.

åh, vad fint! har också gjort det, fast inte i lund utan i abisko.


   
SvaraCitera

vet några som gjorde en vetenskapstidning på min skola


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

om du tycker om att rita så vore det ju fett att göra något med datavisualisering.

Låter inte riktigt som min grej... jag är inte så kunnig när det gäller datorer >_> Fast man kan ju lära sig, men är det mest grafer o diagram?

Birgrrr:

eller fraktaler, fraktaler är sjukt häftiga!

Fraktaler verkar kul! Ska ta o fråga min lärare om detta med ^^

Birgrrr:

eller så gör du en jättefint illustrerad flora/fauna med blommor/djur som finns runt skolanmed nycklar för identifiering

Ja det kan jag också göra! 🙂 Smarta idéer ^^


   
SvaraCitera