Aviseringar
Rensa alla

prokrastinering - vår tids sjukdom?


seasaw
Ämnesstartare

definitivt iaf min. blev lite glad av Tim Urbans sätt att prata om prokrastinering i den här videon, lite skoj:
http://www.ted.com/talks/tim_urban_inside_the_mind_of_a_master_procrastinator

i vilken grad påverkas du av att du prokrastinerar? folk i din närhet? diskutera!


   
Citera

Kul video! Känner igen mig till viss del, som säkert de flesta, men skjuter verkligen bara upp grejer tills dess att det faktiskt påverkar eventuell kvalité på det jag ska göra. Så ska jag lämna in något om en månad börjar jag inte direkt men kanske efter en vecka, inte som vissa typ dagen innan. 

Blir ganska frustrerad och provocerad när andra gör så faktiskt.


   
SvaraCitera

Mm definitivt.


   
SvaraCitera

Tänker dock INTE se den nu, skriver rapport Cool Ok är väl tekniskt sett här och skriver inlägg men >.>


   
SvaraCitera

Å andra sidan är det ju ett sätt att skilja agnarna från vetet, så jag kan inte riktigt tycka synd om den värsta sortens prokrastinerare. Klarar du inte av att göra ett bra arbete pga att du skjuter upp allt till sista stund, ja då kanske det inte var "meant to be" ändå liksom. 


   
SvaraCitera

mm
Gör allt dagen innan eller timmarna innan det ska vara klart 
srskilt när jag pluggade fö då skumläste ja allt på väg in till tentan o så gjorde ja den o klarade men int mkt som sitter kvar nu efter 2 år elr va de e :P)

o är det int viktigt då gör ja de int alls

fast i arbete så gör ja typ allt direkt o sen sitter o klagar på att ja int har nåt o göra
så brukar sitta o kolla igenom allt nä de int finns nått o gö

😀


   
SvaraCitera

Den där jävla apan alltså. Trivs också bättre med deadlines. Har egentligen ingen på det jag håller på med nu, vilket gör att det aldrig blir gjort


   
SvaraCitera
Kudhos

Prokrastinering + väldigt mycket "noise" från omvärlden försvårar det för individen att fokusera på att utveckla sig själv


   
SvaraCitera

Brukar skjuta upp det tills jag får för mycket ångest av prokrastineringen, varpå jag börjar med arbetet. 


   
SvaraCitera
seasaw
Ämnesstartare

Niklas: Å andra sidan är det ju ett sätt att skilja agnarna från vetet, så jag kan inte riktigt tycka synd om den värsta sortens prokrastinerare. Klarar du inte av att göra ett bra arbete pga att du skjuter upp allt till sista stund, ja då kanske det inte var "meant to be" ändå liksom.

vad menar du med att det då inte är "meant to be"? vilka är de värsta sortens?

Little Richard: Gör allt dagen innan eller timmarna innan det ska vara klart 
srskilt när jag pluggade fö då skumläste ja allt på väg in till tentan o så gjorde ja den o klarade men int mkt som sitter kvar nu efter 2 år elr va de e :P)

gu! hur klarade du det, trycka undan ångesten och kraven och ba göra det? utan att ge upp och känna "äeh det är ingen idé, tar det på omtentan?"

Tickstart: Den där jävla apan alltså.

ja fy, den har övertag om mitt liv totalt. fruktansvärt svårt att bryta.

Kudhos: Prokrastinering + väldigt mycket "noise" från omvärlden försvårar det för individen att fokusera på att utveckla sig själv

har du varit där? eller upplever du det här nu me? hur ter det sig?


   
SvaraCitera
seasaw
Ämnesstartare

vad gör man när panikmonstret som utlöser panik, slår ut the rational thinker totalt så att han är helt förlamad inför din uppgift att återta kommandot?

känns som om jag är inne på avancerad prokrastinering hära


   
SvaraCitera

seasaw: gu! hur klarade du det, trycka undan ångesten och kraven och ba göra det? utan att ge upp och känna "äeh det är ingen idé, tar det på omtentan?"

Vet inte :S Fett med ångest över att jag inte pluggat alls och rädsla över att inte lyckas. Känna "äsch jag ger upp" redan innan jag försökt, då det inte är någon idé. Men att jag ändå får skyhög koncentration när jag börja få panik över det! Tog in allt väldigt lätt, var en av de som fick högsta betyg på nästan varje tenta. Men eftersom jag alltid haft svårt att komma ihåg saker i längden så kändes det som ett stort djävla fail av mig att inte lägga ned mer tid på det. Hade bara en omtenta och det var för att jag missade den :d

Dock var jag dålig på det praktiska pga var så djävla obekväm med andra människor att jag inte riktigt vågade ta plats när man hade möjlighet till att sitta med fysiska enheter osv. Och jag klarade inte av de muntliga redovisningarna... bara ett par stycken där man var i grupp och någon annan snackade lol. Så failade några av dom  o gav upp -_-

🙂


   
SvaraCitera

Hur relevant. Jag har x antal uppgifter att slutföra samt högskola grejs... Tills femtonde -.-
Önska mig lycka till är ni gulliga.


   
SvaraCitera
seasaw
Ämnesstartare

Little Richard: Vet inte

grym du är! fascineras! för jag är ju där att jag bara ger upp när stressen och pressen blir för hög. det är jobbigt. och känns svårlösligt att bryta mönstret.


   
SvaraCitera
seasaw
Ämnesstartare


   
SvaraCitera