Aviseringar
Rensa alla

Propavan, theralen, sertalin, atarax, lyrica och så vidare.


Ämnesstartare

Ojoj, så mycket mediciner det blev nu.

Det är såhär att jag provat några skitpreparat, dvs. propavan och theralen (har även provat en sömnmedicin på C som jag dock inte minns namnet på) Alla har de varit verkningslösa och rena sockerpillerna och nu vill min (alldeles för inkompetenta) läkare tvinga i mig både Sertalin och lyrica, det motsäger jag starkt då båda verkar vara skitmediciner som fifflar med hjärnas substanser (ja, jag är rädd för sånt här).

Har provat atarax mot min ångest och den funkar fint om jag 3 eller 4dubblar dosen (säger men dubblar?) Aja. det funkar iaf om man tar för mycket.

Jag vill inte ha någon medicin att ta kontinuerligt. Endast sömnmedicin då, så jag lär mig sova. Och medicin som jag kan ta mot ångest (typ som jag haft nu, förutom att atarax verkar vara lite svagt).

Hursom, psykvården är grymt ineffektiv och de har efter 2år inte kommit på min sjukdom, men panikångest, tvångshandlingar, svår depression, bipolär, borderline etc har iaf varit uppe på tavlan.

Ska även påbörja något som kallas DBT, erfarenheter någon?

En sak som dock är viktig att påpeka:
Om de finner ett fel på mig i hjärnan som gör att allt inte är som det ska, så har jag lovat heligt att ta alla mediciner de vill trycka i mig. Men, de har inte funnit något än så jag vägrar!

Personligen anser jag mig själv inte så sjuk, tror att terapi och samtal kan hjälpa mig ganska mycket (min kurator är faktiskt en fin människa). Det jag dock finner svårt att hantera genom samtal är mina sömnbesvär och mina ångestattacker så dessa vill jag gärna ha medicin för. Medicin att ta på kvällen och medicin att ta vid behov (typ så som jag haft). Nåväl, åsikter, tankar? Hjälp mig. min läkare verkar inte lyssna och nu vänder jag mig till er för råd.

Ja, det är nu erat ansvar att hjälpa mig i läkemedelsdjungeln[party]

Och ja, kan väl passa på att säga att det finns fler i min familj med psykiska sjukdomar vilket gör det lätt för mig att fiffla lite ibland så jag mår bra (vet att det är dumt). Sedan har jag även ett piller behov och tror att medicin dagligen kan spä på det och göra behovet större, det vill jag inte[smile]

ÄNDRAT 2008-10-22 22:52
Går det bra att kombinera propavan & atarax? Gjorde nämligen det nyss hoppas på att få somna inatt, skulle verkligen behöva det.

Vad finns annars för förslag då varken propavan eller theralen funkat för mig?


   
Citera

lilasmet:

Ja, det är nu erat ansvar att hjälpa mig i läkemedelsdjungeln

Du litar inte på doktorernas rekommendationer utan väljer istället att fråga, mestadels, okunniga tonåringar på nätet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pajasen:

Du litar inte på doktorernas rekommendationer utan väljer istället att fråga, mestadels, okunniga tonåringar på nätet?

Frågar hellre ungdomar med erfarenhet från medicinen än litar på min läkare som spenderar 1timme åt mig och rabblar mediciner och skriver ut recept utan att lyssna på mig och ni är inte läkare så ni skriver inte ut, ni kan däremot ge råd som läkare INTE kan ge.

Hör hellre vad ni har att säga om mediciner och förhoppningsvis kan någon hjälpa mig med hur jag ska ta det med min läkare, går det att byta läkare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

det motsäger jag starkt då båda verkar vara skitmediciner som fifflar med hjärnas substanser

asså,d är d vissa antidepressiva gör,fifflar med signalsubstanserna i hjärnan som går mellan nerverna[shake]har man en stark biologisk faktor till depression etc så är d för man inte har tilräckligt mängd av vissa signalsubstanser och de antidepressiva kompletterar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att du är skeptisk mot SSRI kan jag mycket väl förstå, då bieffekterna kan vara väldigt jobbiga och beroendepotentialen hög.

Men ja, du verkar ju redan ha bestämt dig för vad du tror är bra för dig, så säg helt enkelt det till din läkare. Säg att du inte tror dig behöva äta antidepressiva, utan endast vill ha någonting mot ångest som du kan använda vid behov, samt någonting för att sova.

Dock kan kanske lyrica vara någonting att fundera på, då jag tror (jag är dock inte säker) att den ska vara ångestdämpande. Jag kan heller inte påminna mig att pregabalin (den aktiva substansen i Lyrica) skulle ha några bieffekter i klass med SSRI.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

asså,d är d vissa antidepressiva gör,fifflar med signalsubstanserna i hjärnan som går mellan nerverna[shake]har man en stark biologisk faktor till depression etc så är d för man inte har tilräckligt mängd av vissa signalsubstanser och de antidepressiva kompletterar det.

Vill inte fiffla med substanserna i hjärnan såvida de inte typ kan peka på en röntgenskärm "SER DU DÄR, DÄR ÄR DET FEL!"

Nevon:

Men ja, du verkar ju redan ha bestämt dig för vad du tror är bra för dig, så säg helt enkelt det till din läkare. Säg att du inte tror dig behöva äta antidepressiva, utan endast vill ha någonting mot ångest som du kan använda vid behov, samt någonting för att sova.

Jo, jag var ju där idag och försökte förklara det men med tanke på att jag har 2recept med mig hem så funkade det inte... [sad] kan man byta läkare? Har liksom ingen medicin kvar nu från förra gången och vill inte ha de nya.

Nevon:

Dock kan kanske lyrica vara någonting att fundera på

tyckte inte alls det verkade bra, då man inte får missa och dessutom måste ta en annan medicin till samtidigt som den, om jag fattade rätt och nej ush det vill jag inte[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

Vill inte fiffla med substanserna i hjärnan såvida de inte typ kan peka på en röntgenskärm "SER DU DÄR, DÄR ÄR DET FEL!"

well,d kan vara signalsubstanserna som inte är tillräckliga som faktiskt gör en deprimerad,man behöver inte ha en psykologisk anledning,d kan bara va ett underskott av signalsubstanser och då måste man få komplement för att kunna må bättre :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

well,d kan vara signalsubstanserna som inte är tillräckliga som faktiskt gör en deprimerad,man behöver inte ha en psykologisk anledning,d kan bara va ett underskott av signalsubstanser och då måste man få komplement för att kunna må bättre :S

Som jag sa, kan de bevisa det för mig genom utredning(som de iofs inte har tid med) så tar jag gärna tabletter. men än så länge gissar hon ju bara.

Jag är f.ö. inte deprimerad, anser mig inte deprimerad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

Jag är f.ö. inte deprimerad, anser mig inte deprimerad.

okej,men signalsubstanserna påverkar mycke eftersom d påverkar nervsystemet,man behöver inte va deprimerad,men mindervärdeskänslor och allt som får en att må dåligt kan bero på signalsubstanserna och ja,man få prova,därför man gör utredningar och pratar med psykologer och så så dom vet om d är socialt betingat,biologiskt betingat eller vad "felet" ligger nånstans,och om dom satsat på att d är biologiskt så får du prova ett tag,för medivinerna ska fucka med signalsubstanserna.

lilasmet:

genom utredning

dom gör ingen medicinsk utredning,dom gör genom samtal


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

dom gör ingen medicinsk utredning,dom gör genom samtal

Har du typ svårt att uppfatta vad jag skriver?
De har inte gjort någon utredning, de har inte tid med utredning, hon skriver bara ut vad hon tycker passar och sen skiter hon egentligen i vad som är fel eller inte[party]
Alltså jag har redan fått lyrica och sertalin eller vad fan de hette utskrivet UTAN en bedömning[sad] kommer inte få någon heller..

hatar jävla psykvården, bara för att de suger så hårt så fick ajg panikångest nyss[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

De har inte gjort någon utredning, de har inte tid med utredning, hon skriver bara

men vad jag har för mig så har väl du pratat med bup eller nån psykolog? :S

lilasmet:

hatar jävla psykvården, bara för att de suger så hårt så fick ajg panikångest nyss

well,du får ialf medicin och dom testar,allt passar inte alla och d är inte direkt så dom ger dig mördardroger,jag hade upskattat att få medicin så jag skulle slippa alla ångestattacker och panikattacker som jag får flera gånger i veckan nuförtiden,nästan varje dag.Men jag är över 18 så lär kosta en förmögenhet att snacka med nån som kan skriva ut och sen betala för skiten. du har tur att dom är villiga att skriva ut ialf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

men vad jag har för mig så har väl du pratat med bup eller nån psykolog? :S

Jaja, jag har pratat med massvis och detta har de kommit fram till:

lilasmet:

de har efter 2år inte kommit på min sjukdom, men panikångest, tvångshandlingar, svår depression, bipolär, borderline etc har iaf varit uppe på tavlan.

Pappa ringde min läkare eftersom jag fick sån panikångest, fick lite mer atarax utskrivet så pappa ska åka och hämta, den är ju inte kalasbra precis och jag överdoserar ju hej vilt. men det gör iaf så jag slipper den absolut starkaste oron.

Tözen:

du har tur att dom är villiga att skriva ut ialf

de är lite för villiga, vill inte äta vadsomhelst. Ska jag ta ut mina mediciner och skicka till dig?[party]

Dessutom lovade hon en utredning nu iaf. men pallar inte ens tänka på det. orkar inte, vill inte ha någon jävla utredning, vill bli lämnad ifred[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

. Ska jag ta ut mina mediciner och skicka till dig?

asså,seriöst,hade du vart på så säger jag lätt ja för jag är i stort behov av antidepressiva nuförtiden[n]

lilasmet:

aja, jag har pratat med massvis och detta har de kommit fram till:

ja,men under samtalet så säger man ju inte bara:du är borderliner,utan dom tolkar ju d du säger och synkar d med en slags mall till vilken kategori det tillhör och vilken faktor som spelar störst roll,för visst,d kan vara socialt,biologisk och alla,men som sagt så funkar inte all medicin samma på alla,därför måste man prova.

lilasmet:

vill bli lämnad ifred

då får du nöja dig med medicinerna du får,fråga varför du får signalsubstansrubbande mediciner då så får du en förklaring för jag är inte så jättenoga insatt i sånt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lilasmet:

Har provat atarax mot min ångest och den funkar fint om jag 3 eller 4dubblar dosen (säger men dubblar?) Aja. det funkar iaf om man tar för mycket.

Precis då funkar den ju asbra. Inga bieffekter heller. Kör på det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

ja,men under samtalet så säger man ju inte bara:du är borderliner

du har* borderline.

Nej självklart inte. men eftersom alla säger olika tycks de inte kunna säga absolut vad som är fel.
Jag har pratat med för många olika också. det blir liksom bara massa lösa trådar överallt. eru med?[y]
Vill prata med en person iaf 1½månad som lyssnar och minst 2timmar åt gången, sen kan personen få säga vad den tror är fel. För det är svårt att avgöra så snabbt.

Tözen:

då får du nöja dig med medicinerna du får,fråga varför du får signalsubstansrubbande mediciner då så får du en förklaring för jag är inte så jättenoga insatt i sånt.

Ska vara väldigt tydlig nästa gång och säga att jag inte tänker ta signalsubstansrubbande innan de gått med på en ordentlig utredning.[y] aja, nu får jag lite mer atarax iaf.

emery:

Precis då funkar den ju asbra. Inga bieffekter heller. Kör på det?

Den funkar ju sådär, den är väl den av de jag har som iaf haft någon typ av påverkan på mig. Vore ju skönt att slippa all ångest istället för att bara dämpa den litegrann. Skulle gärna ha något som funkade lite bättre. men så länge nöjer jag mig helt klart, tills någon vill hjälpa mig får denna duga.


   
SvaraCitera