Aviseringar
Rensa alla

Prostitution borde ju vara lite lagligt iaf?


Ämnesstartare

Egentligen borde ju prostitution vara lagligt, såvida tjejorna/kvinnorna vill prostituera sig, och kan sluta när dom vill.

Det finns ju massor av handikappade människor, och dom har ju också rätt till sex? men dom kanske inte har samma möjligheter till det då få vill ha det med dem(?). (Såg en dokumentär från Norge el Danmark där det var så) Så då var det en kille som köpte sex av en prostituerad, borde ju vara tillåtet?


   
Citera
Åtta

Ja jo, det finns väldigt många som håller med dig om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast tänk på att kvinnor från andra länder blir hitlurade med tron om att de ska få ett riktigt jobb och istället blir tvingade att ha sex för att få stanna, och pga skam och rädsla inte kan återvända till sina hemland.

Och vem kan bara sluta med att vara prostituerad? Ska hon bara då rent spontant skaffa ett jobb på t.ex ett café och istället servera massa folk hon knullat medan de har värsta hållhaken på henne med att om hon inte knullar dem berättar de för hennes arbetsgivare/vänner att hon varit prostituerad?


   
SvaraCitera
Åtta

Reaktans:

Fast tänk på att kvinnor från andra länder blir hitlurade med tron om att de ska få ett riktigt jobb och istället blir tvingade att ha sex för att få stanna, och pga skam och rädsla inte kan återvända till sina hemland.

Och det skulle då upphöra av att prostitution var olagligt? [confused] Människorov är fortfarande olagligt, och är dessutom ett mycket värre brott än vad köp av sexuella tjänster är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Och det skulle då upphöra av att prostitution var olagligt?

Ingen kan göra allt - Men alla kan göra något.

Jag tror att det skulle vara ett litet steg åt rätt håll, Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Och det skulle då upphöra av att prostitution var olagligt? Människorov är fortfarande olagligt, och är dessutom ett mycket värre brott än vad köp av sexuella tjänster är.

http://www.blastfromthepast.se

det blir mycket svårare att kunna hjälpa sådana personer då de inte får kontrollera uppgifter och hurvida någon har lagliga handlingar och har kommit hit av fri vilja.

Så blev det iaf i Norge (tror det var där) efter att de hade legaliserat köp av sexuella tjänster vilket ledde till att "prostitutionsmarknaden" översvämmades av unga nigerianska flickor som jag betvivlar kom hit för att de ville bli horor.


   
SvaraCitera
Åtta

Chickfactor:

det blir mycket svårare att kunna hjälpa sådana personer då de inte får kontrollera uppgifter och hurvida någon har lagliga handlingar och har kommit hit av fri vilja.

Om du fick välja mellan att köpa sex av en smutsig och småäcklig brud i ett gathörn, eller att köpa sex av en prostituerad som hade genomgått hälsoundersökningar, vilket hade du valt? Troligtvis nummer två, right? Alltså skulle en laglig prostitutionsmarknad som är kontrollerad av staten konkurrera ut den nuvarande, olagliga marknaden.

Genom att legalisera köp av sexuella tjänster så kan vi ta kontroll över sexmarknaden och se till att riskerna och skadorna för såväl köpare som säljare minimeras. DET är att ta ett steg i rätt riktning. Att hålla fast vid en lagstiftning av ren princip är bara idiotiskt, när man klart och tydligt ser att prostitutionen inte kommer att försvinna, hur olagligt man än gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om du fick välja mellan att köpa sex av en smutsig och småäcklig brud i ett gathörn, eller att köpa sex av en prostituerad som hade genomgått hälsoundersökningar, vilket hade du valt? Troligtvis nummer två, right? Alltså skulle en laglig prostitutionsmarknad som är kontrollerad av staten

för det första skulle jag aldrig köpa sex för det andra så existerar fortfarande den svarta sexhandeln kvar när det hela har blivit legalt och kan inte övervakas lika noggrant även om den "vita sexhandeln" blir bättre.

Jag ger bara ett exempel på hur det har slutat i Norge och varför de nu beslutat sig för att förbjuda det hela.


   
SvaraCitera
Åtta

Chickfactor:

för det första skulle jag aldrig köpa sex

Det var heller inte det min frågeställning handlade om.

Chickfactor:

för det andra så existerar fortfarande den svarta sexhandeln kvar när det hela har blivit legalt och kan inte övervakas lika noggrant även om den "vita sexhandeln" blir bättre.

För det första, varför skulle den fortfarande existera om den inte får några kunder, då de hellre går någonstans där de är mycket säkrare? För det andra, även om den svarta sexhandeln fortfarande finns kvar, skulle det göra förslaget sämre? Du kan ju inte påstå att den svarta sexhandeln inte skulle minska, åtminstone? Om man kan lindra skadorna med 50%, varför skulle man då inte göra det? Av ren princip? Fruktansvärt korkat.

Chickfactor:

Jag ger bara ett exempel på hur det har slutat i Norge och varför de nu beslutat sig för att förbjuda det hela.

Etablerade man i Norge en kontrollerad prostitution då? Eller gjorde man bara köp av sexuella tjänster lagligt? Om man endast ändrade lagarna så är det klart att det gick åt helvete. Se hellre till Kanada där de också legaliserat försäljning och köp av sexuella tjänster.

"Under the Canadian Criminal Code:
(1) The act of prostitution is legal, i.e. you CANNOT be arrested for being a prostitute

(2) The practice of independent outcall prostitution is fully protected by Federal law. Third party involvement in solicitation of business or profiting from it is a crime But enforcement varies widely since the attitude is to support individual rights as long as it doesn't hurt anyone else."

"Prostitution in Canada is not illegal but many of the activities surrounding it are illegal such as brothel owning and street prostitution.

* owning, running, occupying or transporting anyone to a bawdy house
* procuring or living on the avails of prostitution
* paying for sex from anyone under the age of 18,
* public communication for the purposes of prostitution
* bringing someone to Canada to work as a prostitute,
* bringing someone from Canada to work as a prostitute outside Canada."

På det viset så har de fått bukt med hallick-problemet, vilket åtminstone bör reducera antalet flickor som blir tvingade till prostitution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej


   
SvaraCitera

nejnejnejnej


   
SvaraCitera

Det är konstigt att det är lagligt att sälja men inte köpa... Fast samtidigt. Varför ska man tvinga en tjej böta som försökt skaffa pengar? Det måste ju leda till att hon måste sälja sig ännu mer eller hur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Litesnyggare:

Egentligen borde ju prostitution vara lagligt, såvida tjejorna/kvinnorna vill prostituera sig, och kan sluta när dom vill.

Och männen? De ska så klart också få prostituera sig om de vill.

Jag tycker att det är totalt vansinnigt att Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin ska få bestämma vad jag får och inte får göra med min kropp. Det är min kropp, inte fredrik och monas krop, alltså ska jag få bestämma över den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det borde vara lagligt, ja.


   
SvaraCitera

Ja.


   
SvaraCitera