Aviseringar
Rensa alla

Proteindryck


Ämnesstartare

Jag har börjat dricka proteindrink varje dag, absolut när jag ska träna.

Men jag undrar om det spelar någon roll om jag dricker den innan eller efter träningen?
För överallt står det att man ska dricka den 1 h efter träning, men jag tycker om att ta den innan så att jag har mer energi när jag tränar.

Så helt enkelt: Spelar det någon roll?

[cute]


   
Citera

Nej det spelar antagligen ingen roll om du tar den över huvud taget. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chicago:

Så helt enkelt: Spelar det någon roll?

1/3 av den före och 2/3 av den efter, om du vill vara optimal [wink]

Viktigast och mest nytta gör den efter träningen, men om du ändå äter en macka eller mat ganska snart efter träningen spelar det egentligen ingen roll.
Äter du däremot inget inom 2 timmar efter träningen så bör du göra det / alt. ta den då.
Mat efter träning är viktigast och en ren proteindrink kommer inte att kunna användas som energi till passet.


   
SvaraCitera

Nej, det spelar ingen roll.


   
SvaraCitera

Alltså om dui vill ha energi innan passet bör du inte dricka en prottedrink. OM du inte har energi i form av socker i blodet och du dricker en proteindrink så det mesta av proteinet (beroende på hur mkt du dricker) omvandlas till kolhydrater i kroppen. Vilket betyder att du har lagt dyra pengar på protein som ändå blir kolhydrater.

Så ta en banan innan istället, sen dricker du prottedrinken efter. Det är även där den ger bäst effekt, o inte en timme efter räcker med 5 min efter. Dock blir det många ggr bättre om du kombinerar proteinet med kolhydrater (blirbättre upptagning o bajs då) så ta en banan efteråt också tillsammans med prottedrinken.


   
SvaraCitera