Aviseringar
Rensa alla

Prov för att få rösta?


Jakob_E:

Fast det finns väl ingen i den här tråden som nämnt något om åsiktsprov? Det har aldrig diskuterats?

Menade kunskapsprov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

det är väl bra som det är nu liksom

Så du tycker att det är bra att över hälften av Sveriges befolkning inte vet vilka som styr Sverige?

Tror du att majoriteten av de som inte ens vet vilka som styr Sverige i dag kommer att ta genomtänkta, sakligt grundade och faktabaserade beslut över vilka som ska styra efter nästa val?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Höj åldern istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

Menade kunskapsprov.

Hur anser du då att vi ska komma tillrätta med problemet att över hälften inte vet vilka som styr Sverige i dag?


   
SvaraCitera
B3ll4

Jakob_E:

Så du tycker att det är bra att över hälften av Sveriges befolkning inte vet vilka som styr Sverige?

Tror du att majoriteten av de som inte ens vet vilka som styr Sverige i dag kommer att ta genomtänkta, sakligt grundade och faktabaserade beslut över vilka som ska styra efter nästa val

Ja, för det kanske är det som är problemet. Dem som är jätteinsatta tänker för mycket och röstar på samma som dem alltid gjort. men dem som inte är lika insatta vågar rösta lite modigare[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Höj åldern istället.

Vilken ålder anser du vore lämplig och varför just den åldern?

B3ll4:

fast skulle va roligare om dem kunde sänka röstnings åldern lite kanske

internet:

och så tycker jag man borde få rösta när man är 15.

Vilka röstningsåldrar anser ni vore lämpliga? Och varför just den?

Artikeln som den här tråden baseras på och som första inlägget länkar till kan ju tolkas som att ju yngre människorna är desto sämre koll på politiken har de. Hur ser ni på det problemet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jakob_E:

Vilken ålder anser du vore lämplig och varför just den åldern?

Jag tycker att 20 är lagom då man normalt sätt kommit ut i arbetslivet eller pluggar högskola/universitet och fått bättre uppfattning om samhället.


   
SvaraCitera
B3ll4

Jakob_E:

politik

är du verkligen mycket intresserad av politik? elr tror du att du vinner några pluspoäng från gud nu


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En dum och ointresserad befolkning gör nog makthavarna nöjda skulle jag tro.


   
SvaraCitera

Jakob_E:

Hur anser du då att vi ska komma tillrätta med problemet att över hälften inte vet vilka som styr Sverige i dag?

Bättre information i skolan och mer lättillgängliga nyheter. [smile]

Jakob_E:

Vilka röstningsåldrar anser ni vore lämpliga? Och varför just den?

15. För att det är då man börjar fundera över samhället i stort etc. Gillar egentligen inte att begränsa någon från att ha en åsikt, men jag tror inte att det direkt hjälper någon under 15 att få rösta utan att de snarare blir en andraröst åt sina vårdnadshavare då. Typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

men dem som inte är lika insatta vågar rösta lite modigare

Nu kanske jag missförstår dig, men i mitt huvud låter det inte som modigt att rösta på "chans", utan kunskap. Det låter snarare dumdristigt.

Vad jag tycker är modigt är snarare de som vågar bryta mönster. Säg att jag skulle vara uppvuxen i en familj med riktig djupa moderata traditioner. Där jag från barnsben blir indoktrinerade hur bra moderaterna är och hur dåliga alla andra är. Men att jag börjar skaffa mig en egen uppfattning, läser böcker, läser partiprogram, analyserar alla de olika partiernas valmanifest inför ett val, drar egna slutsatser och bestämmer mig för att rösta på Vänsterpartiet trots att jag vet hur min familj hatar dessa. Jag vågar till och med berätta för mamma och pappa att jag röstat på Vänsterpartiet trots att jag vet hur arga och besvikna de kommer att bli. Men eftersom jag verkligen är påläst och har tänkt igenom mitt beslut så kan jag också motivera det för dom, förklara det och komma med sakliga och faktabaserade exempel.

Det anser jag är modigt.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

B3ll4:

är du verkligen mycket intresserad av politik? elr tror du att du vinner några pluspoäng från gud nu

Naturligtvis är jag intresserad av politik, det handlar ju om min, mina medmänniskors och mina potentiella framtida barns framtid, få saker kan väl bli viktigare än så?

Däremot är jag inte troende så jag räknar inte med att vinna några pluspoäng från vare sig Gud, Allah, Budda, Krishna eller några andra gudar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

En dum och ointresserad befolkning gör nog makthavarna nöjda skulle jag tro.

Naturligtvis är det så. Ju dummare och ointresserade invånarna är desto lättare blir det ju att styra och ställa över.


   
SvaraCitera

Man borde ha mer samhäll i skolan. Om man ska börja ha prov börjar man i fel ände. Ska få upp de i nivå istället för att neka de.


   
SvaraCitera
B3ll4

Men man jobbar mycket med politik och sånt i skolor, när det var val sist så fick vi rösta i skolan och typ välja ett parti och sen skulle vi ha debatt och sånt. så egentligen vet nog de flesta nåt om politik, dem kanske bara skämtade


   
SvaraCitera