Aviseringar
Rensa alla

Provade att äta korv, det gick inte bra och nu är jag vegan [sad] Hur fan kan man äta det?


Ämnesstartare

Jag hade länge tänkt börja äta massa näringsriktigt och allt såntdär, och eftersom att jag ändå inte "officiellt" varit varken vegetarian eller vegan på ett tag nu, och jag behöver få i mig mer protein, så tänkte jag "hey jag kan ju prova att äta nåt köttigt eller nåt igen". Så senare när jag ändå var på ica så råkade jag se att de sålde grillkorvar i små lagom stora paket med typ tre i varje, som verkade goda.

Jag hackade den i skivor och stekte ganska länge (är alltid nojjig med råhet när jag äter köttsaker), gjorde samtidigt tomatsås och pasta till den, det blev säkert gott.

När jag sedan tog en tugga möttes jag av den mest vidriga känslan jag upplevt på lite över ett år[shake] Alla köttslamsor, små delar av senor, fettbitar, säkert inälvor, muskelfibrer, allt sådant. Jag kände hur allt bara slamsade omkring i min mun. Varenda liten bit av det nermalda liket, alla med sin egen konsistens, flöt omkring i min munhåla. Frågade mig i denna stund varför någon skulle göra detta, och möttes inte av något annat än en sinnesbild av några människor. Den sorten med halvmycket fett på magen som de lyckats skyla med något klädesplagg, sägandes: "äh de är väl gött me körv", utan en tillstymmelse till reflektion eller insikt om vad det egentligen är.

Inte nog med detta, utan möttes i samma stund även av känslan av, att precis det jag hade i munnen en gång var ett levande djur. No shit tänker ni, men normalt kan det vara lätt att bara se det som något rationellt samband, tycker i alla fall jag: äta kött => stödjer köttindustrin => onödigt lidande för fler djur => dåligt. Men nu kände jag verkligen hur likdelarna som flöt ut i min mun DE FACTO är desamma som en gång satt djupt inbäddade inuti kroppen på en levande varelse. Som föddes, var bebis, tog sina första steg, hade känslor och minnen och levde sitt liv, som för den säkert var minst lika meningsfullt för den själv, som mitt är för mig och ditt är för dig - för att sedan mördas på ett rullband. Kanske var delarna jag kände i min mun en del av någons ben som denne brukade skutta runt och leka med, om det ens fick göra det. Det kändes som kanibalism, sjukt och vidrigt.

Efter en eller två sekunders reflekterande sprang jag och spottade ut tuggan i sophinken, där jag även slängde resten av middagen och korvpaketet. Nu sitter jag och äcklas av mig själv, och skäms över mitt dåtidsjag som trodde att det kunde vara en bra idé[sad] sköljde ur munnen jättenoga med vatten flera gånger, och borstade tänderna, så hoppas att det inte finns några små äckliga slamsor eller så kvar. själva smaken hann jag inte riktigt tänka på men det skulle säkert smakat gott.

*goes vegan igen*

hur tänker ni som äter sånthär ofta? fattar inte.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

sött.

dödat som dödat

Har å andra sidan full förståelse för din reaktion för grillkorv är vedervärdigt och inehåller knappt något kött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blev illamående nu [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Korv äter jag med ett äcklat nöje, det är både jättegott och jättevidrigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kött är dött


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mehh, det är natuuuurligt att äta kött.. Sjukt att tänka sådär mycket kring det [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk er att jag lubricerat på er goda köttbit nästa gång ni äter kadaver[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

blev illamående nu

jag med[cry] kräktes nästan.

Dan_the_ironman:

jättevidrigt.

håller med om denna delen.

genus:

kött är dött

inte riktigt att det är dött som äcklar mig tror jag. liks, ordet "död" väcker inga starka känslor hos mig. Är nog mest att det en gång var levande, och att det dessutom är jätteäckligt[sad]

Carrexiz:

mehh, det är natuuuurligt att äta kött.. Sjukt att tänka sådär mycket kring det

nej, och nej.

amsi:

tänk er att jag lubricerat på er goda köttbit nästa gång ni äter kadaver

fattar inte, vad betyder det? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

nej, och nej.

Jo, det är lika naturligt som att inte äta kött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

jag med kräktes nästan.

jag med. har för bra fantasi..
[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

fattar inte, vad betyder det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lubrikation
[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Jo, det är lika naturligt som att inte äta kött.

aldrig fattat det där argumentet. hatar verkligen "naturligt"-kortet, oavsätt vilket sammanhang det gäller.

så bara för att något förekommer bland vilda djur och/eller gjorde på stenåldern, så är det automatiskt bra, eftersträvansvärt och försvarbart? näh, ser inte riktigt logiken i det.

amsi:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lubrikation

vadå så du brukar olla på köttbitar eller va? [sad]


   
SvaraCitera
höna

inte ätit körv på 5, 5 år typ

bara sojakorv men det innehåller ju ej djur

skulle fan aldrig äta korv. eller ens kött. inte i nuläget iald


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendos BFF:

aldrig fattat det där argumentet. hatar verkligen "naturligt"-kortet, oavsätt vilket sammanhang det gäller.

Det är ungefär lika förkastligt och störande som onaturligtkortet.

Allt som sker på jorden är i grund och botten naturligt. Att äta kött eller inte är inte en fråga om huruvida en person gör något naturligt eller inte (enligt min definition är inte ens onaturlig ett reellt tillstånd öht eftersom naturen innefattar allt och aldrig kan frångås) - problematiken är av etiskt slag.


   
SvaraCitera

Carrexiz:

mehh, det är natuuuurligt att äta kött.. Sjukt att tänka sådär mycket kring det [shake]

Du tänker inte så ofta på något alls va?[zzz]


   
SvaraCitera