Aviseringar
Rensa alla

Psykisk misshandel, hur gör man?


Ämnesstartare

Det är såhär att jag bor ihop med min mamma och hennes man. Och har gjort det i snart 7 år. Det första året gick allt hur bra som helst, men sen blev det snabbt värre och värre..
Det är psykisk misshandel som pågår här hemma. Det är min mammas man som berättar för mig varje dag hur värdelös jag är osv. Jag står emot utan att säga något men ändå så bryts man sakta ner. Saken blir inte bättre av att min mamma inte verkar bry sig. Det är bara mig det är fel på enligt dem. 3 gånger de senaste två åren har jag försökt att ta mitt liv. Är det så det ska vara?
Att må dåligt har mer eller mindre blivit som en vardag för mig, jag har på senaste tiden struntat i skolan, stängt av min mobil och bara legat inne på mitt rum under täcket. Ni kan ju tänka er vilket liv det blev på honom, men jag orkar helt enkelt inte bry mig längre. Varken om mig själv eller om någon annan.
Jag är 19 år gammal och jag vill inget annat än härifrån. Jag ringde till socialen och bad om råd, men allt de kunde säga var att mina föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills den dagen jag inte går i skolan längre, eller har fyllt 21.
Jag är fast här. Jag vill bara bort.
Är det så att man ska ha ångest när man ska gå hem? Ska inte hemma vara en trygg plats?

Hur ska man göra ? Det finns ingen jag kan bo hos, för tro mig, jag jag har tänkt på alla möjliga sätt hur jag ska försvinna från denna lägenheten...


   
Citera

folkhögskola?


   
SvaraCitera

boopzy:

men allt de kunde säga var att mina föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills den dagen jag inte går i skolan längre, eller har fyllt 21.

Ja men du är inte skyldig att vara hos dom.
Skaffa pojkvän. Bo hos honom.


   
SvaraCitera

Jag skulle slagit sönder honom eller hotat.
Varför gör folk inte det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

djinn:

folkhögskola?

Jo, jag har tänkt på det med. Problemet är bara att jag trivs förbannat bra i min skola och vill verkligen ta studenten...


   
SvaraCitera

boopzy:

3 gånger de senaste två åren har jag försökt att ta mitt liv. Är det så det ska vara?

Nej så ska det inte vara

boopzy:

Jag ringde till socialen och bad om råd, men allt de kunde säga var att mina föräldrar är försörjningsskyldiga fram tills den dagen jag inte går i skolan längre, eller har fyllt 21.

wtf o.O antingen var den du snackade med helt jävla dum i huvudet eller så bryr de sig inte :s
Visst det är sant att dina föräldrar är försörjningsskyldiga, men du ska inte må dåligt, berättade du om det psykiska misshandeln för dem?

boopzy:

Hur ska man göra ?

Om du går kvar på skolan, prata med kuratorn och försök få henne/honom att hjälpa, prata med någon annan vuxen du litar på som du tror kan hjälpa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

wtf o.O antingen var den du snackade med helt jävla dum i huvudet eller så bryr de sig inte :s
Visst det är sant att dina föräldrar är försörjningsskyldiga, men du ska inte må dåligt, berättade du om det psykiska misshandeln för dem?

Ja, men det enda hon sa var att familjeterapi skulle funka.. Men det tror jag inte på det minsta..


   
SvaraCitera

boopzy:

Ja, men det enda hon sa var att familjeterapi skulle funka.. Men det tror jag inte på det minsta..

Men det är väl värt ett försök? Om det funkar så har du ju bara massa att vinna på det.
Inte ge upp innan du ens testat!


   
SvaraCitera

boopzy:

tänkt

Varför hotar du inte honom med att anmäla honom ?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

Men det är väl värt ett försök? Om det funkar så har du ju bara massa att vinna på det.
Inte ge upp innan du ens testat!

Han vägrar.. Han skickade mig till en psykolog men vägrade gå dit när hon ville ha oss båda där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Varför hotar du inte honom med att anmäla honom ?!

Vad ska jag anmäla honom för ? Det finns inga bevis eller någonting :S


   
SvaraCitera

boopzy:

Han vägrar.. Han skickade mig till en psykolog men vägrade gå dit när hon ville ha oss båda där.

Något måste ju soc göra åt det då han är problemet o.O

boopzy:

Vad ska jag anmäla honom för ? Det finns inga bevis eller någonting :S

Du mår psykiskt dåligt
Du har försökt ta livet av dig flera ggr
på grund av honom
anmäla vet jag inte om man kan direkt men något måste soc kunna göra så att han fattar att han gör fel.


   
SvaraCitera

boopzy:

Vad ska jag anmäla honom för ? Det finns inga bevis eller någonting :S

Men gå till en kurator och lär dig att hantera det då?
& han vet inte att du inte kan anmäla honom om han säger "du kan inte anmäla mig" ska du ge ett sken av att due stensäker på att du kan anmäla honom, han kommer bli rädd eller förbannad.
Ofta han ba "OKEJ ANMÄL MIG DÅ :D"
asså...
Förlåt men jag blir irriterad för det finns hur mycket som helst att göra åt det. & jag säger inte att du inte har försökt, det vet jag ingenting om, men jag blir bara frustrerad.


   
SvaraCitera

Soc etc. Du måste vara stark nu.


   
SvaraCitera

& jo, det går att anmäla.
Bara att snakka med någon lärare, dom snmäler direkt & dom vet vem dom ska vända sig tilll.
Skräm upp din låtsasfarsa, slutar han inte ska du anmäla.


   
SvaraCitera