Aviseringar
Rensa alla

Psykisk relativism - angående lidande, tvång m.m.


Ämnesstartare

Blir lidande likställt icke lidande om handlingen som leder till lidandet är accepterad och t.o.m. påbjuden av samhället? Kände att det behövdes en sådan här diskussion då det diskuterades mycket om sådant i en annan tråd.


   
Citera
Ämnesstartare

nej, det blir värre om alla gör något mot en än om bara en gör det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: nej, det blir värre om alla gör något mot en än om bara en gör det

Problemet är bara att man kan hata sig själv om man tror att det rätta är det som alla andra tycker just nu i ett visst samhälle. Man kan tycka att man bör anpassa sig efter vad samhället tycker och det kan göra att ens lidande rättfärdigas. Vissa tycker att ett rättfärdigat lidande från samhällets håll är ett lidande som upplevs som ett icke lidande.
Alltså att man "vänjer" sig vid lidandet och därmed inte upplever det längre om det är det "rätta" enligt samhället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Problemet är bara att man kan hata sig själv om man tror att det rätta är det som alla andra tycker just nu i ett visst samhälle. Man kan tycka att man bör anpassa sig efter vad samhället tycker och det kan göra att ens lidande rättfärdigas. Vissa tycker att ett rättfärdigat lidande från samhället är ett lidande som upplevs som ett icke lidande.

vet inte vad du menar, svarade bara på det som var i den andra tråden. tänk själv vad e värst om du skulle bli våldtagen och må jättedåligt för det, och sen komma ifrån det .eller om du skulle bli våldtagen, må jättedåligt för det, men aldrig få säga något om det och tvingas ha det så hela ditt liv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kanske fattar om du skriver mer konkret


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: kanske fattar om du skriver mer konkret

I den där andra tråden om asiater som våldtar skrevs det att påtvingat sex är ett mindre lidande om det är accepterat av samhället när det görs inom familjen. Alltså att det upplevs som ok om samhället tycker att det är ok.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

I den där andra tråden om asiater som våldtar skrevs det att påtvingat sex är ett mindre lidande om det är accepterat av samhället när det görs inom familjen. Alltså att det upplevs som ok om samhället tycker att det är ok.

hadde inte kunnat kallas våldtäkt om de som blev våldtagna tyckte det var ok!! de vill inte  eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men problemet är att utövarna tycker det är okej, och det är därför dom kan fortsätta. För dom förminskar offrets upplevelse och bryr sig inte om att hon inte vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: hadde inte kunnat kallas våldtäkt om de som blev våldtagna tyckte det var ok!! de vill inte eller hur?

Frågan är om de verkligen tyckte att det var ok. Vissa menar det, och därför vill de inte kalla sexuellt tvång inom äktenskap för våldtäkt. Jag menar motsatsen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: Men problemet är att utövarna tycker det är okej, och det är därför dom kan fortsätta. För dom förminskar offrets upplevelse och bryr sig inte om att hon inte vill.

My point.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Frågan är om de verkligen tyckte att det var ok. Vissa menar det, och därför vill de inte kalla sexuellt tvång inom äktenskap för våldtäkt. Jag menar motsatsen.

men det är väl dom som gör det somsäger så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: men det är väl dom som gör det somsäger så?

Det fanns en del på UM som hade samma åsikter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror upplevelsen förändras beroende på hur man betingar den. Alltså en typ av relativism beroende på kulturell betingning och dessas innehåll. Man kan jämföra med simplare saker som luktsinne; visserligen har vi alla likadana luktsinnen som är fysiskt uppbyggda på samma sätt, men olika dofter relaterar vi och värderar vi olika beroende på vår relation till dom. Relationen man har till dom bygger på tidigare livserfarenheter. 

Desamma tror jag gäller med vad, när, hur och varför vi upplever smärta, exempelvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olika från fall till fall, vilket låter som en mjäkig gardering varför jag ska utveckla: Jag tror att exempelvis dagens syn på våldtäkt kan vara skadlig. Det ska absolut betraktas som ett brott och så vidare, men mycket av lidandet kunde undvikas om inte offret skambelades. Kort sagt borde man alltså inte öka acceptansen för våldtäkt, utan våldtagna. Däremot tror jag att psykisk plåga och lidande är densamma oavsett om det är under slavförhållanden eller om det utövas på en friare person, även om det i det förra fallet förmodligen är mer undertryckt. Jag tror inte man kan habituera sig till lidande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Olika från fall till fall, vilket låter som en mjäkig gardering varför jag ska utveckla: Jag tror att exempelvis dagens syn på våldtäkt kan vara skadlig. Det ska absolut betraktas som ett brott och så vidare, men mycket av lidandet kunde undvikas om inte offret skambelades. Kort sagt borde man alltså inte öka acceptansen för våldtäkt, utan våldtagna. Däremot tror jag att psykisk plåga och lidande är densamma oavsett om det är under slavförhållanden eller om det utövas på en friare person, även om det i det förra fallet förmodligen är mer undertryckt. Jag tror inte man kan habituera sig till lidande.

Bra skrivet, jag håller med dig där.


   
SvaraCitera