Aviseringar
Rensa alla

Psykiskt störd på något sätt?


Ämnesstartare

Jag har ett otroligt problem och det är att allting jag gör måste typ vara perfekt efter mina regler i huvudet. Alltså inte typ städa rummet är inte så jätteviktigt men just typ, vilket glas jag tar som jag ska dricka vatten ur typ? Det här är otroligt jobbigt och det pågår i nästan alla situationer.

Tar ett exempel från igår då jag skulle välja färg på chipsskålen (vi har två färger) och fick en jättebeslutsångest och bestämde mig sedan att om jag inte tar den gröna (jag drogs lite mer till den gula om jag ska vara ärlig) så kommer något hemskt att hända. Sedan tänkte jag att jag kanske lurar mig själv och fick hälla ut chipsen ur den gröna skålen för att byta till den gula, så att det inte blir "fel". Sådant pågår i min hjärna hela tiden och jag typ utmanar mig själv hela tiden. Som att om jag inte håller andan i typ en minut så händer något hemskt (det är olika hemska saker hela tiden). Ibland även saker jag inte ens kan påverka själv.

Om jag inte gör dessa saker mår jag dåligt i flera dagar efter och vågar inte göra någonting ifall något händer, typ. Är jag schizofren? [tard]


   
Citera

Sån där har jag vart ett antal gånger.. Kanske inte lika mycket som du, men iaf. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Sån där har jag vart ett antal gånger.. Kanske inte lika mycket som du, men iaf. [rolleyes]

Det är jobbigt och varje dag [n]


   
SvaraCitera

Det där är ganska klara symptom på OCD. De flesta känner av det när de är små men om man har det som vuxen så räknas det som en psykisk störning. Kolla upp det om du vill vara helt säker, men det går att leva ett helt normalt liv även om man inte behandlar det.

Eller så kanske du fått syfilis!


   
SvaraCitera

Tvångstankar et cetera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Det där är ganska klara symptom på OCD. De flesta känner av det när de är små men om man har det som vuxen så räknas det som en psykisk störning. Kolla upp det om du vill vara helt säker, men det går att leva ett helt normalt liv även om man inte behandlar det.

Eller så kanske du fått syfilis!

Alltid haft det. Men är ändå inte speciellt besatt av att städa osv. [tard]

Miceparade:

Tvångstankar et cetera.

Stämde ganska bra. Läskigt. [shake]


   
SvaraCitera

Jag tänker bara sådär när jag ska köpa dyra prylar.. Kan stå nån timma innan jag bestämmer mig för vilken utav de 2 produkterna jag skall välja.. Och så kommer tankarna fram.. "Om jag tar den, så kanske det händer" o.s.v... [shake]


   
SvaraCitera

Ja, det låter som tvångstankar. Kontakta BUP eller whatever om det är jobbigt. Vet i och för sig inte hur bra BUP är, men de var de första som jag kom på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Ja, det låter som tvångstankar. Kontakta BUP eller whatever om det är jobbigt. Vet i och för sig inte hur bra BUP är, men de var de första som jag kom på.

Nja vet inte, tycker aldrig att sjukvården osv. brukar funka [tard]

S3ON:

Jag tänker bara sådär när jag ska köpa dyra prylar.. Kan stå nån timma innan jag bestämmer mig för vilken utav de 2 produkterna jag skall välja.. Och så kommer tankarna fram.. "Om jag tar den, så kanske det händer" o.s.v... [shake]

Vi kan byta, är inte ekonomisk någonstans [chocked]


   
SvaraCitera

Kouku:

Nja vet inte, tycker aldrig att sjukvården osv. brukar funka [tard]

Okej. Jag har själv ingen aning om hur det är att leva med tvångstankar eller hur man eventuellt "botar" dem. Så jag kan inte ge dig mer råd än det jag tidigare gett. Förresten kanske det är något annat än tvångstankar, fast jag har ingen aning om vad det i stället skulle vara.

Tycker ändå att du borde gå dit och prova att snacka med dem liksom. Så vida du inte tycker att allt är helt okej så som det är.För i så fall är det ju bara att leva vidare liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xsaosinx:

Tycker ändå att du borde gå dit och prova att snacka med dem liksom. Så vida du inte tycker att allt är helt okej så som det är.För i så fall är det ju bara att leva vidare liksom.

Okej ska nog gå dit och kolla lite då [smile]


   
SvaraCitera

Du borde dock inte ta några läkemedel om du inte tycker att det är jättejobbigt. Läkemedel kan göra dig till en fattig zombie utan något liv eller personlighet.

OCD är den finaste störningen en tjej kan ha, jag har varit kär i två personer som har haft det [love]


   
SvaraCitera

Får man verkligen så mycket hjälp om det inte är riktigt extremt? För jag menar, fixidéer och tvångstankar är ju så pass vanligt.


   
SvaraCitera

Kouku:

Vi kan byta, är inte ekonomisk någonstans

Nej tack! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Du borde dock inte ta några läkemedel om du inte tycker att det är jättejobbigt. Läkemedel kan göra dig till en fattig zombie utan något liv eller personlighet.

OCD är den finaste störningen en tjej kan ha, jag har varit kär i två personer som har haft det [love]

Ah, njae är emot läkemedel om ej i extrema fall, skulle isåfall bara vilja prata med någon om det. [smile] Naw, mysigt. [y]


   
SvaraCitera