Aviseringar
Rensa alla

psykolog när man fyllt 18


Ämnesstartare

finns det ngn möjlighet att komma till en psykolog efter att man fyllt 18 och vad krävs typ? jag mår väldigt dåligt och har tackat nej till psykolog tidigare då jag har blivit erbjuden, orkar inte gå in på vrf osv.

mina problem är främst sociala, får ångest och har en väldigt negativ inställning till livet. svårt för att hålla mig borta från att skada mig själv, kontrollera mig övh när jag blir arg osv.


   
Citera
Ämnesstartare

Söka hjälp - lång väntetid och kanske inte ens får (tror jag).
Privat - snordyrt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

finns det ngn möjlighet att komma till en psykolog efter att man fyllt 18

ja.

man behöver inte vara under 18 för att prata med en psykolog


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror du kan få hjälp via bup. Jag fick gå kvar ett tag fast jag var över 18, så dom kan nog hjälpa iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Söka hjälp - lång väntetid och kanske inte ens får (tror jag).

Behöver inte vara.

Leta på din kommuns hemsida, ring vårdcentralen eller något annat nr som verkar kunna länka dig vidare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cacaoxo:

man behöver inte vara under 18 för att prata med en psykolog

formulerade mig dåligt. självklart fattar jag att psykhjälp inte är begränsad till barn [zzz]

Myksa:

Söka hjälp - lång väntetid och kanske inte ens får (tror jag).
Privat - snordyrt.

okej, låter negativt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Jag tror du kan få hjälp via bup. Jag fick gå kvar ett tag fast jag var över 18, så dom kan nog hjälpa iaf.

aha, så om man har varit på bup så är det större chans att man får komma till en psykolog senare? låter logiskt iaf. dock hjälper det ju inte mig då anledningen till att jag inte går till bup nu är att mina föräldrar skulle få veta det [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

dock hjälper det ju inte mig då anledningen till att jag inte går till bup nu är att mina föräldrar skulle få veta det [rolleyes]

Nej bup har ju kontakter, dom kopplar dig till vuxenpsyk, då behöver inte dina föräldrar veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Nej bup har ju kontakter, dom kopplar dig till vuxenpsyk, då behöver inte dina föräldrar veta.

men de måste alltid veta när man är under 18?

eller menar du att jag kan kontakta bup när jag är 18 och de kopplar mig vidare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag blev skickad genom kuratorn i skolan, tog kanske 2 veckor eller så att få kontakt med själva psykhjälpsstället, sen tog det kanske 2 veckor till innan jag fick regelbunden kontakt med en psykiat... psykiatr... öh... vad det heter.

Fast sen var det väl skolan som VILLE att jag skulle dit, inte jag själv som ville egentligen, så det kanske spelade in lite.

(var alltså 18 under hela processen)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

men de måste alltid veta när man är under 18?

Jag uppfattade det som att du redan fyllt 18[confused]
Men ja, om det nu är ett problem att dina föräldrar vet så får du väl vänta tills du är över 18.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

radartard:

jag blev skickad genom kuratorn i skolan, tog kanske 2 veckor eller så att få kontakt med själva psykhjälpsstället, sen tog det kanske 2 veckor till innan jag fick regelbunden kontakt med en psykiat... psykiatr... öh... vad det heter.

ger ju hopp

radartard:

psykiat...

psykiatriker? vad är det för skillnad på dem och psykolog btw?

radartard:

Fast sen var det väl skolan som VILLE att jag skulle dit, inte jag själv som ville egentligen, så det kanske spelade in lite.

soc ville att jag skulle till en psykolog, kurator har jag aldrig haft kontakt med. har dock råkat bryta ihop inför skolsköterskan men det var inte meningen... men om jag berättar för henne tror jag att hon skulle stötta att jag fick hjälp av en psykolog. men menar du att det faktum att du inte ville skulle påverka positivt? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

emery:

Jag uppfattade det som att du redan fyllt 18
Men ja, om det nu är ett problem att dina föräldrar vet så får du väl vänta tills du är över 18.

jag är under 18 och vill ha hjälp, hade gärna tackat ja till hjälp om det inte var för att mina föräldrar fick veta.

btw är det ngn som vet om soc har rätt att veta när man är över 18? ifall de har kontakt med en och så?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

psykiatriker? vad är det för skillnad på dem och psykolog btw?

förstnämnda får skriva ut tabletter.

soimpolite:

men menar du att det faktum att du inte ville skulle påverka positivt? [shake]

menar att det faktum att skolan insisterade kanske gjorde så att det hela gick fortare än det skulle gjort om jag gjorde det själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

radartard:

förstnämnda får skriva ut tabletter.

har fått för mig att psykologer på bup skriver ut antidepressiva hej vilt, men det är kanske bara en uppfattning, antagligen

radartard:

menar att det faktum att skolan insisterade kanske gjorde så att det hela gick fortare än det skulle gjort om jag gjorde det själv.

^^


   
SvaraCitera