Aviseringar
Rensa alla

Psykosomatiska effekter?


Benzo är inte så himla bra mot allt, det är ju rätt beroendeframkallande!


   
SvaraCitera

The Box:

Men stick härifrån va, du är typ 12?

Sluta vara så negativ [confused] Från och med nu är det du som är 12 år i mina ögon, för som jag ser det är det du som beter dig barnsligt som ska vara så "tuff" hela tiden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mataano:

Benzo är inte så himla bra mot allt, det är ju rätt beroendeframkallande!

Vad är bra då?, tjack?


   
SvaraCitera

Tözen:

vadå,så jag skulle behöva medicin för dedär även jag är funktionell och fungerar?[shake]

Bra fråga. Vet inte hur pass djup din eventuella (vågar inte ställa någon lekmannadiagnos såhär i ett forum) depression är, men... Hur ska jag uttrycka mig? Fast oavsett vad jag säger så kommer väl nån säga emot... [rolleyes] Men om det ändå inte gått så långt att du inte funkar alls så hoppas jag att du slipper medicin. Fast det är bara vad jag hoppas, ingalunda fakta för ärligt talat vet jag inte [sad]

The Box:

Vad är bra då?, tjack?

Om det är renodlad depression vi pratar om är det nog inte i första hand benso du får, utan antagligen något SSRI-preparat (antidepp). Om du nu anses behöva medicin.

Men i och med dina svar börjar jag nästan undra om du inte mest är intresserad av att få ut benso av nån anledning? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Men i och med dina svar börjar jag nästan undra om du inte mest är intresserad av att få ut benso av nån anledning? [confused]

haha närå, bara undrar vad för preperat man brukar få och vilka ffekter dom har.


   
SvaraCitera

The Box:

haha närå, bara undrar vad för preperat man brukar få och vilka ffekter dom har.

Aha, då kan jag pusta ut ^^ Som sagt brukar man nog få antidepressiv medicin (s.k. SSRI-preparat som Zoloft, Cipramil m.fl.), som (enkelt förklarat) funkar som så att de ökar nivån av serotonin (signalsubstans/"lyckoämne") i kroppen. För depression sägs ju bero på kemisk obalans i hjärnan, där bland annat låga serotoninnivåer är inblandade.
Ångestdämpande medicin (exempelvis Atarax, som även är ett antihistamin) skrivs också ut ibland om man har mycket ångest.
Benso och liknande (lugnande) ges väl mest om man har sömn- eller insomningssvårighter, och är nog inte det man i första hand får utskrivet vid depression.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Aha, då kan jag pusta ut ^^ Som sagt brukar man nog få antidepressiv medicin (s.k. SSRI-preparat som Zoloft, Citalopram m.fl.), som (enkelt förklarat) funkar som så att de ökar nivån av serotonin (signalsubstans/"lyckoämne") i kroppen. För depression sägs

five squared:

u bero på kemisk obalans i hjärnan, där bland annat låga serotoninnivåer är inblandade.
Ångestdämpande medicin (exempelvis Atarax, som även är ett antihistamin) skrivs också ut ibland om man har mycket ångest.
Benso och liknande (lug

five squared:

de (lugnande) ges väl mest om man har sömn- eller insomningssvårighter, och är nog inte det man i första hand får utskrivet vid depression.

Ah ok, interessant att du kan så mycekt om det hära hehe, ja vet vad seratonin är osv. men ja var ltie nyfiken på vad läkare ger ut i praktiken, jag har sömn och insomniproblem, men ja har hört att man brukar få benso som ångestdmpande också.


   
SvaraCitera

The Box:

ja vet vad seratonin är osv.

[y] Visste inte hur mycket du visste, förlåt om jag överförtydligade lite [blush]

The Box:

ja har hört att man brukar få benso som ångestdmpande också.

Det har jag ärligt talat ingen aning om, tyvärr, så vågar inte uttala mig :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Det har jag ärligt talat ingen aning om, tyvärr, så vågar inte uttala mig :/

ahh ok, tar du något preparat du själv?


   
SvaraCitera

Jag har precis börjat med antidepp igen, min förra upplevelse av det var inte så positiv, men nu är det ett annat preparat.
Cymbalta, ett SNRI istället för SSRI.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

äh men det ja undrar är hur nå gör för att få antidepp, räcker det med att gå till en läkare efter pluget och fylla i lite formulär elelr måste man gransaks osv...

man vill ju helst att ingen annan vet om att man tar något.


   
SvaraCitera

The Box:

ahh ok, tar du något preparat du själv?

Citalopram, ett SSRI, mot OCD.

Jellybeans:

Cymbalta, ett SNRI istället för SSRI.

Spännande! Har du märkt någon skillnad mellan de olika preparaten? Effekt, biverkningar etc.?


   
SvaraCitera

The Box:

räcker det med att gå till en läkare efter pluget och fylla i lite formulär elelr måste man gransaks osv...

Tja, själv fick jag det av en läkare på BUP, men vet inte hur de gör på andra ställen. Det bästa är ju ändå om man även ges möjlighet till någon form av samtalsterapi, men en del verkar skriva ut antidepp och sedan lämna det där för att spara pengar [shake] Hur gammal är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

five squared:

Tja, själv fick jag det av en läkare på BUP, men vet inte hur de gör på andra ställen. Det bästa är ju ändå om man även ges möjlighet till någon form av samtalsterapi, men en del verkar skriva ut antidepp och sedan lämna det där för att spara pengar [shake] Hur gammal är du?

Jag är myndig (18+)


   
SvaraCitera

The Box:

Jag är myndig (18+)

Oki, då är ju BUP uteslutet. Vet inte vart du bör vända dig då... Vårdcentralen? [shake] Fast de har väl rykte om sig att försöka spara pengar på ovan nämnt sätt :/


   
SvaraCitera