Aviseringar
Rensa alla

P1/P3 Dokumentär


Lounge
Ämnesstartare

Vet att det är åtminstone två till i forumet som lyssnar på detta. Finns det fler? Vilka har ni lyssnat på, vilka rekommenderar ni särskilt?

Tycker i princip alla är så himla braaaaaaaaaaaaaaa har funnit 1 stor kärlek i livet. Visste inte var avkoppling var fören jag mötte p3 dokumentär, typ. Enda man kan fokusera på. Bra skit.

Här är länken för alla som missat, finns en asbra app till mobilen också:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=2519


   
Citera

Lyssnar alltid på de jag tycker är intressanta och som handlar om något man inte visste om tidigare. Men har faktiskt tröttnat en del då många, framförallt kring mord och olika stora historiska händelser följer i princip exakt samma sätt. Har man dessutom läst om vissa händelser tidigare så är det oftast inget nytt. När det är intressanta och nya ämnen är dock vissa program helt fantastiska! 


   
SvaraCitera
mens
 mens

De är ofta rätt deppiga så jag har inte lyssnat på så många men den med Svartenbrant var bra minns jag


   
SvaraCitera

De som jag speciellt kommer ihåg att jag tyckte varit otroligt intressanta och bra som jag tycker alla borde lyssna på: 

- Kidnappningen av Erik Westerberg
- Alexandramannen (Väldigt hemsk dock)
- Helikopterrånet 
- Rosengårdskravallerna 
- Baseballigan 
- Kidnappningen av Uppsalastudenten 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Lyssnat på massor, men d jag tyckte särskilt om och rekommenderar:

  • Mordet på Therese Johansson Rojo

Främst bra pga: Vilken otrolig manipulationsförmåga en tillsynes normal tonåring kan ha på en annan

  • Mordet på John Hron

Främst bra pga: Gripande skildring

  • Fallet Linda Chen

Främst bra pga: Så himla vrickad händelse, hemsk, men utvecklingen av det var bara så koko

  • Kidnappningen av Uppsalastudenten:

Främst bra pga: Intressant att höra hur tre ungdomar som man kan relatera till under så lång tid kan planera en så spektakulär grej och tro att de kommer komma undan med det

  • 20 år sedan Estroniakatastrofen

Främst bra pga: Alltid intresserat mig av denna händelse, gripande att höra berättelser ifrån personer som var med och den efterföljande politiken som är minst sagt.. wtf och innehåller mycket mystik

  • Dråpmisstänkta barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus

Främst bra pga: Det är väldigt intressant att höra hur polisen "behandlar" människor som de TROR är skyldiga i häktet

  • Huddingehärvan och barnponografivågen på 1990-talet:

Främst bra pga: Väldigt intressant hur lagarna såg så annorlunda redan för ca 20 år sedan och dess konsekvenser

  • Verklighetens Lilja 4-ever

Främst bra pga: Viktig verklighetsskildring som alla borde vara medvetna om

  • Södertäljeflickan

Främst bra pga: Intressant hur det rättsliga väsendet fungerar när en trovärdig målsägande plötsligt börjar "ljuga"


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

NiklasW: som handlar om något man inte visste om tidigare.

Tycker det kan vara najs att få en "återkoppling", man minns ju ofta inte så mycket och vissa händelser har gått en förbi. Fast vissa grejer är väldigt uttjatade, ja. 

NiklasW: faktiskt tröttnat en del då många

Hoppas jag ej kommer till detta stadie :(((

mens: De är ofta rätt deppiga så jag har inte lyssnat på så många men den med Svartenbrant var bra minns jag

Jo de är ju det.. Den har jag missat! 

NiklasW: - Kidnappningen av Erik Westerberg
- Alexandramannen (Väldigt hemsk dock)
- Helikopterrånet 
- Rosengårdskravallerna 
- Baseballigan 
- Kidnappningen av Uppsalastudenten

Lyssnat på 2 och 6 men inte de andra! Ska ha d i åtanke


   
SvaraCitera

Lounge:
Lyssnat på massor, men d jag tyckte särskilt om och rekommenderar:

  • Mordet på Therese Johansson Rojo

Främst bra pga: Vilken otrolig manipulationsförmåga en tillsynes normal tonåring kan ha på en annan

  • Mordet på John Hron

Främst bra pga: Gripande skildring

  • Fallet Linda Chen

Främst bra pga: Så himla vrickad händelse, hemsk, men utvecklingen av det var bara så koko

  • Kidnappningen av Uppsalastudenten:

Främst bra pga: Intressant att höra hur tre ungdomar som man kan relatera till under så lång tid kan planera en så spektakulär grej och tro att de kommer komma undan med det

  • 20 år sedan Estroniakatastrofen

Främst bra pga: Alltid intresserat mig av denna händelse, gripande att höra berättelser ifrån personer som var med och den efterföljande politiken som är minst sagt.. wtf och innehåller mycket mystik

  • Dråpmisstänkta barnläkaren på Astrid Lindgrens sjukhus

Främst bra pga: Det är väldigt intressant att höra hur polisen "behandlar" människor som de TROR är skyldiga i häktet

  • Huddingehärvan och barnponografivågen på 1990-talet:

Främst bra pga: Väldigt intressant hur lagarna såg så annorlunda redan för ca 20 år sedan och dess konsekvenser

  • Verklighetens Lilja 4-ever

Främst bra pga: Viktig verklighetsskildring som alla borde vara medvetna om

  • Södertäljeflickan

Främst bra pga: Intressant hur det rättsliga väsendet fungerar när en trovärdig målsägande plötsligt börjar "ljuga"

Själv så tycker jag att alla ständiga mordskildringar är ganska tråkiga, eller alternativt bara väldigt hemska, och inte särskilt "underhållande" om man får prata i sådana termer när det ändå handlar om berättelser om mord. Vissa andra tycker jag också bara är för hemska och att de inte riktigt ger en någonting. Mådde fysiskt dåligt att av att tex lyssna på den om den dråpmisstänkta barnläkaren. 


   
SvaraCitera

Lounge: Lyssnat på 2 och 6 men inte de andra! Ska ha d i åtanke

Vilka har du inte lyssnat på? Förvånad


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

NiklasW: Själv så tycker jag att alla ständiga mordskildringar är ganska tråkiga, eller alternativt bara väldigt hemska, och inte särskilt "underhållande" om man får prata i sådana termer när det ändå handlar om berättelser om mord.

Tycker snarare de är "underhållande" om man får säga det eftersom de inte enbart innefattar skildringar av händelsen utan också rättsligt efterspel.. Tycker det är intressant att höra om människorna som är kapabla till olika saker också. 

NiklasW: Mådde fysiskt dåligt att av att tex lyssna på den om den dråpmisstänkta barnläkaren.

Tyckte den var väldigt viktig eftersom hon fick berätta sin historia om hur polisen (och samhället) agerade trots att hon inte dömdes. Tyckte också hela blodprovgrejen var en intressant aspekt. Att de kunde göra ett gripande trots att det senare skulle ogiltigförklaras. 

NiklasW: Vilka har du inte lyssnat på?

D som inte är 2 eller 6 i ordningen du skrev d 🙂


   
SvaraCitera
kook
 kook

Lounge: Främst bra pga: Det är väldigt intressant att höra hur polisen "behandlar" människor som de TROR är skyldiga i häktet

Lounge: Främst bra pga: Väldigt intressant hur lagarna såg så annorlunda redan för ca 20 år sedan och dess konsekvenser

tycker samma!!!


   
SvaraCitera

Lounge: D som inte är 2 eller 6 i ordningen du skrev d 🙂

Haha, läste "2 av 6".. Men då måste jag verkligen säga att du iallafall bara måste lyssna på baseballigan, kidnappningen av Erik Westerberg och helikopterrånet! 

Lounge: Tycker snarare de är "underhållande" om man får säga det eftersom de inte enbart innefattar skildringar av händelsen utan också rättsligt efterspel.. Tycker det är intressant att höra om människorna som är kapabla till olika saker också.

Jo kanske. Hade jag haft mer tid och ork hade jag försökt lyssna igenom alla, det mesta är ju bra och intressant. Dock måste jag verkligen säga att kidnappningar och mer speciella saker som baseballigan och helikopterrånet är otroligt mycket mer underhållande. Dessa är faktiskt i min värld helt otroliga.. 

Lounge: Tyckte den var väldigt viktig eftersom hon fick berätta sin historia om hur polisen (och samhället) agerade trots att hon inte dömdes. Tyckte också hela blodprovgrejen var en intressant aspekt. Att de kunde göra ett gripande trots att det senare skulle ogiltigförklaras.

Jo, i för sig. Viktigt att det kommer fram, och att hon får en chans att berätta om det. Själv tar det dock mycket på mitt psyke att lyssna på sånt. Men det är väl egentligen ganska själviskt tänkt.. Glad


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Såg nu att "Diskoteksbranden i Göteborg" blivit framröstad som lyssnarnas favoritdkoumentär, blir nästa att lyssna på!!!

(Skulle förövrigt gå på P3 dokumentär 10 år eventet men.. var för bakis :()


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

NiklasW: Haha, läste "2 av 6".. Men då måste jag verkligen säga att du iallafall bara måste lyssna på baseballigan, kidnappningen av Erik Westerberg och helikopterrånet!

Noted!

NiklasW: Jo kanske. Hade jag haft mer tid och ork hade jag försökt lyssna igenom alla, det mesta är ju bra och intressant. Dock måste jag verkligen säga att kidnappningar och mer speciella saker som baseballigan och helikopterrånet är otroligt mycket mer underhållande. Dessa är faktiskt i min värld helt otroliga..

Eftersom jag gillade uppsalastudenten så mycket så kan det vara så att jag skulle uppskatta de väldigt mycket med! Funderat på helikopterrånet men baseballligan har väl bara inte haft en igenkännbar/katchig titel

NiklasW: Jo, i för sig. Viktigt att det kommer fram, och att hon får en chans att berätta om det. Själv tar det dock mycket på mitt psyke att lyssna på sånt. Men det är väl egentligen ganska själviskt tänkt..

Jo.. tog väldigt mycket att lyssna på John Hron. Fan vad jag bölade.


   
SvaraCitera

Lounge: Eftersom jag gillade uppsalastudenten så mycket så kan det vara så att jag skulle uppskatta de väldigt mycket med! Funderat på helikopterrånet men baseballligan har väl bara inte haft en igenkännbar/katchig titel

Helikopterrånet är mest spännande och spektakulär, inte så att det är något sorgligt människoöde man får bekanta sig med. Ganska "lättsam" på det viset. Baseballigan handlar om ett grupp poliser inom Stockholm som under 80-talet skapade en fascistoid kultur i sin grupp av övervåld och trakasserier. Poliserna gjorde gripande och misshandlade dessutom folk i civila kläder och arbetade i princip enbart ute på gatorna. Finns också kopplingar från denna grupp till Palmemordet. Helt sjuk berättelse och totalt surrealistiskt att det pågick i Sverige på Stockholms gator. 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

NiklasW: Helikopterrånet är mest spännande och spektakulär, inte så att det är något sorgligt människoöde man får bekanta sig med. Ganska "lättsam" på det viset. Baseballigan handlar om ett grupp poliser inom Stockholm som under 80-talet skapade en fascistoid kultur i sin grupp av övervåld och trakasserier. Poliserna gjorde gripande och misshandlade dessutom folk i civila kläder och arbetade i princip enbart ute på gatorna. Finns också kopplingar från denna grupp till Palmemordet. Helt sjuk berättelse och totalt surrealistiskt att det pågick i Sverige på Stockholms gator.

Låter jätteintressant! Gillar sådana som man tappar hakan för d är så jävla vrickat


   
SvaraCitera