Aviseringar
Rensa alla

Punghår eller inte punghår


Ämnesstartare

Min hund har nu fått behålla sin lilla toffs kring pungen för jag har tänkt att det skyddar den (även om det ser ganska töntigt ut när han i övrigt är kortklippt).
Nu på vintern när han skuttar runt i snöhögar får han iskockor i punghåret, så alltså snöklumpar ligger direkt mot den tunna huden där.

Skulle ni ta bort det eller inte?
Mamma säger att jag inte ska det, men med snöbollar direkt på pungen under en längre promenad borde ju till och med kunna leda till förfrysningsskador. eller?
Samtidigt skyddar ju punghåret när han jämt och ständigt ska doppa pungen i själva snön när han skuttar runt i den.

Så, vad ska jag göra, vad är smartast!


   
Citera
Ämnesstartare

Håret finns där av mer än en anledning som om du inte är fanatisk över skönhet så ser jag ingen anledning till att du ska klippa bort det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Håret finns där av mer än en anledning som om du inte är fanatisk över skönhet så ser jag ingen anledning till att du ska klippa bort det.

Men är du full eller, läs tråden! [mad]

framtidstron är död:

iskockor i punghårer

framtidstron är död:

förfrysningsskador


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Mamma säger att jag inte ska det, men med snöbollar d

Vet ej mycket om hundbiologi, men generellt kanske man bör notera att snö vanligen är varmare än luften omkring den. Om det är väldigt kallt ute så isolerar snö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KingGurka:

men generellt kanske man bör notera att snö vanligen är varmare än luften omkring den. Om det är väldigt kallt ute så isolerar snö.

hm, så då borde det alltså vara värre med en naken pung i luften än att ha en snöboll mot pungen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Men är du full eller, läs tråden! [mad]

Drack en redbull nyss? [blush]

framtidstron är död:

och med kunna leda till förfrysningsskador. eller?

Det måste vara en väldigt lång promenad dock.

framtidstron är död:

framtidstron är död: iskockor i punghårer

Borde väl inte vara några problem att bara ta bort? Skaka av liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Borde väl inte vara några problem att bara ta bort? Skaka av liksom.

Nej, det blir verkligen hårda kockor, och inte kan jag stanna honom och kamma punghåret varje meter det kommer en snödriva han springer in i.

Jonnybravo91:

Det måste vara en väldigt lång promenad dock.

Fast, om han får det i början av promenaden och jag sen är ute med honom en timme? Då borde väl huden kunna få frysskador? Tänk dessutom att det är riktigt tunn och känslig hud.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

iskockor i punghåret

Been there, done that [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Been there, done that

Jaså! Så vad väljer du? Snö mot pungen eller pungen i kalla vinterluften? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Nej, det blir verkligen hårda kockor, och inte kan jag stanna honom och kamma punghåret varje meter det kommer en snödriva han springer in i.

Visst har du en poäng i det, men samtidigt, hade hunden lidit av det så mycket hade den väl inte fortsatt skutta omkring i snön?

framtidstron är död:

Fast, om han får det i början av promenaden och jag sen är ute med honom en timme? Då borde väl huden kunna få frysskador? Tänk dessutom att det är riktigt tunn och känslig hud.

Risken finns väl alltid, dock finns den även om du har rakat av honom håret då snön kommer mycket närmare huden då.

Dock har jag aldrig haft några problem med min egen hund in this department. Så jag ser ingen större anledning till oro. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

hade hunden lidit av det så mycket hade den väl inte fortsatt skutta omkring i snön?

Men nu har han bara fått snöpung vid två tillfällen än så länge och då har det inte varit under så lång tid som det lär bli andra gånger i vinter.

Jonnybravo91:

Dock har jag aldrig haft några problem med min egen hund in this department.

Får den också snöpung?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Får den också snöpung?

Jo, varje gång vi är ute i princip. Och som sagt har jag aldrig märkt något fel med honom och han är ändå 16 år gammal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Jo, varje gång vi är ute i princip.

okii. Och det är hårda kockor också som ligger direkt mot pungen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

okii. Och det är hårda kockor också som ligger direkt mot pungen?

Inte fastfrusen is som om det bildats en sköld runt pungen, men tillräckligt hårt för att man måste skaka eller dra lite hårdare än om det bara varit vanlig snö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Inte fastfrusen is som om det bildats en sköld runt pungen, men tillräckligt hårt för att man måste skaka eller dra lite hårdare än om det bara varit vanlig snö.

Hm, ja, köldmässigt borde det väl vara samma sak ändå. Men på min hund blir det håårda klumpar som måste sköljas av med vatten sen, omöjligt att skaka av, vet inte om det gör någon skillnad.


   
SvaraCitera