Aviseringar
Rensa alla

Punkt eller komma?


Åtta
Ämnesstartare

Jag är fullt medveten om att vi i Sverige använder komma för att avskilja decimaler när vi skriver tal. Men detta orsakar mig stor huvudbry då man i många andra språk använder punkt.

Min fråga är: om världens standardiseringsorganisation kom till dig för att en gång för alla besluta huruvida punkt eller komma ska användas i det sammanhanget, vilket skulle du välja?

För att klargöra; vilket skulle du föredra:

3.14 eller 3,14?


   
Citera

Åtta:

Komma (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Åtta:

Punkt (Du röstade på detta alternativ)

Är punkt på de flesta ställena, tycker det är bra. Komma används till andra saker.


   
SvaraCitera

Åtta:

Punkt (Du röstade på detta alternativ)

självklart!? [bigsmile]


   
SvaraCitera

Åtta:

Punkt (Du röstade på detta alternativ)

Brukar sätta punkt istället för komma, faktiskt.


   
SvaraCitera

Åtta:

Punkt (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Åtta:

Min fråga är: om världens standardiseringsorganisation kom till dig för att en gång för alla besluta huruvida punkt eller komma ska användas i det sammanhanget, vilket skulle du välja?

Hallå, jag vill ha olika i olika sammanhang... [mad] I matematiksammanhang vill jag ha komma, i tidssammanhang punkt och i pengasammanhang skall det bara vara ett mellanslag!11


   
SvaraCitera
mynona

Komma. Det är vad jag skriver då jag räknar tal på papper.


   
SvaraCitera
kachin

Åtta:

Komma (Du röstade på detta alternativ)
50.0% (7 st)

Inte lika snyggt dataskrivet men för hand gör jag alltid komma.
Fast inte så säker ändå, vet inte vad som är mest rätt =S


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag är en klant som inte läser igenom tråden innan jag skriver (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Åtta:

Punkt (Du röstade på detta alternativ)

om jag skriver för hand blir det vanligtvis komma (tänker på matten). men det kan vara skönt+snyggt att kunna skriva
3.14, 34.2, 6 osv


   
SvaraCitera

jag gillar (att)

Åtta:

Komma


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Jag är en klant som inte läser igenom tråden innan jag skriver (Du röstade på detta alternativ)

Fast jag menade i samtliga situationer där man separerar heltal från decimaler. Jag gav bara ett exempel på ett rent matematiskt tal för att inte förvirra folk.


   
SvaraCitera
smisk

Åtta:

Komma (Du röstade på detta alternativ)

Punkt känns så... avskiljande. Är det komma känns det mer som "ett" tal, eller hur man nu ska säga. Komma komma komma!


   
SvaraCitera
kachin

"Segertiden var 1.23,15 (1 minut, 23 sekunder och 15 hundradelar)."

Så!

Men gillar inte folk som skriver en halv miljon som ex: 500.000
Väldigt förvirrande..

smisk:

Punkt känns så... avskiljande. Är det komma känns det mer som "ett" tal, eller hur man nu ska säga. Komma komma komma!

Instämmer! [y]


   
SvaraCitera