Aviseringar
Rensa alla

pyskologi & filiosofi a


Ämnesstartare

hur flummiga är kurserna egentligen? är de roliga?
går SP och ska läsa dem nästa termin, har även möjlighet att läsa b-kurserna.


   
Citera
Ämnesstartare

psykologi*


   
SvaraCitera

De blir vad du gör dem till.


   
SvaraCitera

Beror sig på vad du har för lärare, men min uppfattning är följande:

Psykologi; Prov och en fet bok att lära dig på nolltid. Väldigt många termer och beteenden att lära dig. Vad man lär sig har man ingen direkt nytta av alls, men du får läsa b-kursen som du kommer ha användning för.

Filosofi; Först prov och teori om stora filosofer. Sedan flum i tal och tanke.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Prov och en fet bok att lära dig på nolltid

så jävla oinspirerande[n]

Jonnybravo91:

termer och beteenden

vad till exempel?

Jonnybravo91:

Först prov och teori om stora filosofer. Sedan flum i tal och tanke.

inte b-kursen då med andra ord. TRÅK


   
SvaraCitera

puckoboll:

så jävla oinspirerande[n]

Är rätt säker på att min lärare var dålig, då andra som läst kursen har sagt att den var givande.

puckoboll:

vad till exempel?

Jag kommer inte direkt ihåg så mycket, har lagt det bakom mig. Men som exempel så fick vi veta vad det heter beroende på hur många människor som är på en plats.

Som sagt, helt onödig fakta.

puckoboll:

Jonnybravo91: Först prov och teori om stora filosofer. Sedan flum i tal och tanke.
inte b-kursen då med andra ord. TRÅK

huh?


   
SvaraCitera

Läste psykologi A och B. Tyckte de var väldigt bra. Men det beror nog mest på läraren...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

huh?

känner mig allmänt icke intresserad av filosofi och kmr således nog inte läsa b-kursen :p


   
SvaraCitera

puckoboll:

känner mig allmänt icke intresserad av filosofi och kmr således nog inte läsa b-kursen :p

Se inte filosofi som ett ord. Vad jag fått höra får du helt nya begrepp på livet och tänker i helt nya banor. Väldigt givande ska det vara.

Det är också ett lättare betyg än psykologi.


   
SvaraCitera
Åtta

Jag tyckte att filosofi A & B var väldigt intressanta och givande kurser. Delen om formell logik i filosofi B var även relevant när jag lärde mig programmering.

Det kanske beror på vad man har för lärare, men jag tyckte då inte att någon av kurserna var speciellt flummiga. I alla situationer där man diskuterade någonting var man tvungen att ha någon typ av logisk uppbackning bakom sina argument, eller på annat sätt kunna stärka dem - så på vissa sätt tycker jag t.o.m. att de var mindre flummiga än många andra samhällsvetenskapliga kurser jag läst.

Psykologi däremot fann jag otroligt oinspirerande, men jag tror att det berodde på att jag hade en fruktansvärt dålig lärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Se inte filosofi som ett ord. Vad jag fått höra får du helt nya begrepp på livet och tänker i helt nya banor. Väldigt givande ska det vara.

Det är också ett lättare betyg än psykologi.

hm, tror mycket beror på vilken lärare man får i såna allmänt betraktade "flum-ämnen" [smile] fint att den bara är på 50 p iaf!


   
SvaraCitera

puckoboll:

hm, tror mycket beror på vilken lärare man får i såna allmänt betraktade "flum-ämnen" [smile] fint att den bara är på 50 p iaf!

Jo, förslagsvis så kan du kolla upp vilka lärare det är, när de undervisar i filosofi och gå dit och snacka med någon random elev om läraren efter att de slutat.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

Beror på läraren. Jag gillade kurserna, speciellt psykologi. Filosofin förväntade jag mig lite mer av.. Men är samtidigt det enda ämnet jag verkligen log och vädjade till mig ett MVG. Skäms inte ett dugg. [party]


   
SvaraCitera

psykologi a var kul och intressant


   
SvaraCitera

Läste psykologi förra terminen. Det var inte ett dugg kul. Men kan mycket väl bero på lärare, man förstod inte vad hon pratade om för hon hoppade mellan massa olika psykologiska perspektiv hela tiden. Så jag lärde mig ingenting. Bara nya ord på saker man redan kan.


   
SvaraCitera