Aviseringar
Rensa alla

Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid


Ämnesstartare

Denna quiz-tråd är för frågor som gäller Revolutionernas & Imperialismens tid.

Reglerna är enkla, den som först svarat rätt på en fråga ställer nästa fråga.

Börjar då: Hennes dagbok publicerades efter kriget och anses vara en obligatorisk bok för folk som är intresserade av det Amerikanska Inbördeskriget, och då särskilt av hur folket i sydstaterna upplevde konflikten

Shoot.


   
Citera
Ämnesstartare

​nice try


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, jag tog den därifrån, då jag hänger där mycket och frågan är intressant och boken är mer intressant. Vad är din poäng?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Ja, jag tog den därifrån, då jag hänger där mycket och frågan är intressant och boken är mer intressant. Vad är din poäng?

att du försöker verka smartare än vad du är. du kunde väl åtminstone ha formulerat en egen fråga? men men, ska inte förstöra för dig nu [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

upp med en ny egen fråga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stefan87:

att du försöker verka smartare än vad du är. du kunde väl åtminstone ha formulerat en egen fråga? men men, ska inte förstöra för dig nu [wink]

Ja, för sådant här visar hur smart man är. Lallare.

dazed_and_confused:

upp med en ny egen fråga

Kina var i många avssenden före Europa sett till olika vetenskaper, hur kom det sig att man inte fick det genomslag som behövdes, vid denna tid i Kina?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Kina var i många avssenden före Europa sett till olika vetenskaper, hur kom det sig att man inte fick det genomslag som behövdes, vid denna tid i Kina?

För att gulingar är lata. [shake]

Dold text: Edit: Sorry, var tvungen. Inte meningen att sabba din lek. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Kina var i många avssenden före Europa sett till olika vetenskaper, hur kom det sig att man inte fick det genomslag som behövdes, vid denna tid i Kina?

Därför att kina var inskränkt, Kineserna såg sig själva som ett bättre folk, därför tog man inga influenser från "utlandet", allt man hade lärt sig och använde sig av kom på ett eller annat sätt från dom själva. Det ledde till att dom hamnade efter Europa när en tekniska explosion inleddes vid 1500-1600-talet.

Ny Fråga: Under dom tidiga åren i Revolutions Frankrike var det stor politisk tumult i landet. Vad hette dom två större fraktionerna som verkade i landet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Ny Fråga: Under dom tidiga åren i Revolutions Frankrike var det stor politisk tumult i landet. Vad hette dom två större fraktionerna som verkade i landet?

Du syftar möjligtvis inte på jakobiner och girondister?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Du syftar möjligtvis inte på jakobiner och girondister?

Korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nästa fråga: Vad heter den organisation som låg bakom mordet på en rysk tsar under 1800-talet, vad hette han och vad var anledningen till mordet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nästa fråga: Vad heter den organisation som låg bakom mordet på en rysk tsar under 1800-talet, vad hette han och vad var anledningen till mordet?

Organisationen känner jag inte till, men tsaren som dog hette väl Alexander III? Vill minnas att det var en kvinna som attackerade han dessutom, hon tillhörde en anarkistisk organisation. (Eller tar jag fel på Lenin nu kanske?)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fel.
Ledtråd: Året var 1881.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Året sa mig inte mycket, googlade saken.

Jag var nära, Alexander II var det som mördades. organisationen hette Narodnaja voljas. Dom hade som mål att skapa en konstutiotinell demokrati och folkstyre. Man ville störta regeringen med terrormetoder och planerade mord på dess medlemmar etc..

Ny fråga: Under och efter napoleonkrigen så bildades det en hel del stater, länder, förbund, furstedömen och gud allt vet vad. Nämn Tre av dessa statsbildningar som bildades under och efter napoleonkrigen


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera