Aviseringar
Rensa alla

"Det går bra för Sverige," men inte för alla


Ämnesstartare

Sverige har på 10 år rasat från plats 1 på listan över världens jämlikaste länder, till plats till plats 51, strax efter välmående föregångsländer som Polen, Algeriet och Tanzania; Stockholm hade, om staden varit ett land, hamnat på plats 75, tillsammans med Georgien, Jordan och Turkmenistan. (Alternativt, från plats 3 till plats 46, beroende på vems siffror man tittar på.)

Samtidigt talar finansministern ​hur viktigt det är att sänka lägstalönerna (dvs. öka inkomstklyftorna ytterligare eftersom vi ännu inte kommit upp i samma nivåer som Mexico, Liberia och Centralafrikanska Republiken) och utbildningsministern yrar om att vi tappat hela SJU placeringar på OECD-rankingen över vem som är bäst på matte under samma tid; en katastrof av bibliska proportioner som måste motarbetas med mer stryk och "elitklasser" i skolan.

Image


   
Citera

Okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Slumpartad:

Okej.

Även om du inte bryr sig för egen del hade det varit en god idé att betänka det faktum att samhällen med Gini-koefficient över 0,4 (Stockholm ligger på 0,404 och landet som helhet på 0,353; båda ökar snabbt) enligt FN:s undersökningar tenderar att drabbas betydligt hårdare av kriminalitet och andra oroligheter än länder med lägre Gini-koefficient.


   
SvaraCitera

jag vet, det är direkt löjligt. frågan är hur man bäst ska lösa problemet då inga förutom vänsterpartiet verkar vilja erkänna att något är fel med "den enda vägens politik" och att de i sin tur anses inkompetenta att komma med något konstruktivt alternativ.


   
SvaraCitera

[sad] dumma regering


   
SvaraCitera

iosib:

jag vet, det är direkt löjligt. frågan är hur man bäst ska lösa problemet då inga förutom vänsterpartiet verkar vilja erkänna att något är fel med "den enda vägens politik" och att de i sin tur anses inkompetenta att komma med något konstruktivt alternativ.

Finns iaf ett par vänstersossar som kandiderar om partiledarposten nu. Både Veronica Palm och Morgan Johansson är ju kritiska till partiets högersväng.


   
SvaraCitera

Jag tycker inte jämlikhet är en bra måttstock för hurvida det går bra för ett land eller inte. USA var faktiskt ännu mer ojämlikt för hundratalet år sedan. Då gick det ändock förhållandevis bättre för landet, internationellt mätt. Tillväxt och ekonomiskt resultat, är däremot rätt bra måttstockar. Demokraterna grundlade mycket av den kris USA just nu genomgår, genom så kallade reformer för jämlikhet. Dock så ska jag väl inte påstå att de senaste omgångarna med republikanska regeringar heller gjort något bra jobb.


   
SvaraCitera

Ohlycka:

Jag tycker inte jämlikhet är en bra måttstock för hurvida det går bra för ett land eller inte.

Men det kanske är en bra måttstock för om ett land är bra eller inte?


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Men det kanske är en bra måttstock för om ett land är bra eller inte?

Tror denne trollar.
Detta kan inte vara seriöst, så hade inte ens Gentlemannen eller någon annan tokliberal skrivit:

Ohlycka:

Tillväxt och ekonomiskt resultat, är däremot rätt bra måttstockar.


   
SvaraCitera

Heja Anders Borg och Jan Björklund! Vad skulle vi göra utan er? [party]


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Men det kanske är en bra måttstock för om ett land är bra eller inte?

Kanske. Det beror på vem man frågar. Jag är själv inget fan av jämlikhet. Tycker det är trams, då alla har sin plats i samhället. Vissa platser är naturligtvis inte lika värdefulla för samhället som andra. Men nu lyder ju rubriken i tråden inte så, eller vad säger du?


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Men det kanske är en bra måttstock för om ett land är bra eller inte?

Hej blofeldt.


   
SvaraCitera

Ohlycka:

Jag är själv inget fan av jämlikhet.

KingGurka:

Detta kan inte vara seriöst

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ohlycka:

Jag tycker inte jämlikhet är en bra måttstock för hurvida det går bra för ett land eller inte.

Om vi räknar på BNP-relaterade enheter så är jämlikhet helt irrelevant, isåfall skulle man kunna påstå att det går bra för Sverige (relativt resten av Europa, naturligtvis.) Samma sak om vi bara tittar på arbetslöshet; ingen koppling alls till jämlikhet.

Dock saknar BNP och sysselsättning helt och hållet egenvärde; en hög BNP är är bara värd något i den mån den bidrar till ett annat mål, exempelvis ökad levnadsstandard för någon. På samma sätt är sysselsättning i sig meningslöst. Arbetsförnedringens fas 3 är en fantastisk väg till hög sysselsättning eftersom den innebär att privata intressen får betalt med skattemedel för att acceptera gratis arbetskraft - vem vill INTE få betalt för att producera mer värde utan extra kostnad? - men den sysselsättningen är, precis som Gulag och feodalismens livegenskap, inte precis någonting att eftersträva.

Som topic säger, det går bra för Sverige som enhet, men för de flesta av enhetens beståndsdelar spelar det ingen som helst roll eftersom deras del av kakan krymper snarare än växer.


   
SvaraCitera

men hallå tänk på att vi ungdomar slipper förmögenhets och fastighetsskatt å det är ju schysst [smile]


   
SvaraCitera