Aviseringar
Rensa alla

"Detta kan vara synligt för andra"


Ämnesstartare

Hej, jag sitter på ett trådlöst nätverk och det gör flera andra grannar. Men det står en varningsskylt på ett av dem där det står:

"Informationen som skickas över detta nätverk kan vara synligt för andra" - Betyder det att någon kan snoka vad jag gör på internet eller att grannens rauter är lätt att snoka på?


   
Citera

Colour Television:

Betyder det att någon kan snoka vad jag gör på internet eller att grannens rauter är lätt att snoka på?

Det betyder att man kan se vilka datorer som är "connectade" till nätverket. Vem som helst kan se vilka sidor du har besökt, det är inte låst. Däremot kan dom inte slå fast att det är din dator (såvitt jag förstått).


   
SvaraCitera

Personen som äger själva routern kan gå in i routern och kolla all trafik. Tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x_marty:

Det betyder att man kan se vilka datorer som är "connectade" till nätverket. Vem som helst kan se vilka sidor du har besökt, det är inte låst. Däremot kan dom inte slå fast att det är din dator (såvitt jag förstått).

Men jag har ju en egen rauter? Mitt är lösenordskyddat.


   
SvaraCitera

x_marty:

Däremot kan dom inte slå fast att det är din dator (såvitt jag förstått).

Kan dom väl? Iallafall den router jag rotat i kunde visa en karta över anslutna datorer/skrivare komplett med namn och ip-adresser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min rauter är lösenordskyddat och den heter "namn1"

Så det är nog grannens "namn2" som inte är lösenordskyddat och alltså öppet, men eftersom det stod "detta" så var det lite svårt att veta om datorn syftade på min eller grannens rauter.


   
SvaraCitera

Colour Television:

Så det är nog grannens "namn2" som inte är lösenordskyddat och alltså öppet, men eftersom det stod "detta" så var det lite svårt att veta om datorn syftade på min eller grannens rauter.

Jahaaaa. Ja, det syftar på grannens router.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Jahaaaa. Ja, det syftar på grannens router.

Okey, var lite rädd att grannen skulle kunna se vad jag gör på internet vilket inte kan vara så bra om man gör bankärenden och så 🙂


   
SvaraCitera

jaha
så om man surfar på grannens kan den se allt man gör på nätet?
jag brukar bara klicka vidare vid varningar så där som man gör på intarnätet


   
SvaraCitera

Har du okrypterat trådlöst nätverk kan alla se vad du gör. Har du krypterat nätverk kan bara de i samma subnät som du se vad du gör. Såvida allt fungerar som det var tänkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Comrade Premier:

Har du okrypterat trådlöst nätverk kan alla se vad du gör. Har du krypterat nätverk kan bara de i samma subnät som du se vad du gör. Såvida allt fungerar som det var tänkt.

Lösen och krypterat.


   
SvaraCitera

Artie:

så om man surfar på grannens kan den se allt man gör på nätet?
jag brukar bara klicka vidare vid varningar så där som man gör på intarnätet

Ja, surfar du genom någon annans utrustning så ger du frivilligt bort din information till honom/henne.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Ja, surfar du genom någon annans utrustning så ger du frivilligt bort din information till honom/henne.

men är det inte krångligt att ta reda på internettrafiken?
jag har ingen aning om hur jag skulle göra för att ta reda på vad grannen gör på mitt internet


   
SvaraCitera

Artie:

men är det inte krångligt att ta reda på internettrafiken?
jag har ingen aning om hur jag skulle göra för att ta reda på vad grannen gör på mitt internet

Det är inte krångligt nej. Det är nog inget som göran 54 sysslar med, men risken finns.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Det är inte krångligt nej.

hur gör man då?


   
SvaraCitera