Aviseringar
Rensa alla

"djur"


Ämnesstartare

börjar bli lite trött på den här grejen med att vara fullt medveten om att jag är ett djur
ibland är det nice
men ibland hade jag hellre bara varit djuret och bara levt på

hur ett "djur" fungerar:
information, yttre förändringar i naturen, ger upphov till reaktioner i djurets medvetna system
låt mig säga såhär, att djuret är designat för att reagera på olika sätt beroende på vilken slags input som når djuret ifråga, t.ex. den mängd fotoner och deras våglängd som får djuret att uppfatta en skönhet som är fördelaktig för den, t.ex. det motsatta könet
djuret ser alltså endast sig själv (hur det reagerar på intryck) och vad som är bäst för det
den vackra honan är vacker endast för att hanen är designad att reagera på det intrycket som han gör
för att djuret ska kunna klara sig även i tuffa tider, kan dunkla intryck (till följd av diverse kemiska brister) trots allt ge rätt reaktion (t.ex. vi tycker att en smiley ser ut som ett ansikte och kan se vad det är för känsla i smileyn)
människan reagerar på små förändringar i lufttrycket och upplever det som ljud
människan reagerar på olika uppsättningar fotonströmmar
människan reagerar på udda molekyler genom luktsinnet, och kan bedöma om det är något som är bra eller dåligt, eller passera fler/färre delar av hjärnan
människan reagerar på mängden olika vanliga ämnen som brukar finnas i föda (andra organismer) och bedöma om djuret eller växten som äts är frisk och bra och sedermera nyttig (god smak) - här "missbrukar" människan mha sin intelligens naturen och framställer saker som är goda en ej nyttiga, pga det är inte riktiga organismer man äter, utan av människan skapade födoämnen, just för att människan är medveten om vad som är gott och kan hitta det
människan reagerar på beröring, kontakt mellan olika massenheter, varvid det strömmar in/ut joner ur nervcellerna som befann sig där man blev berörd och skickar en signal som når medvetandet för att man ska processa informationen

alltså, vem vet när vi bygger ut våra nervsystem med godtyckligt kablage (elektrolysmakapär?) för en ström av oändligt med "euforiska signaler" i hjärnan?

människan har blivit för smart för att vara ett klassiskt djur (som till viss del saknar medvetande)...
när vår förlängda fingrar är avancerad "elektronik", fordon, andra hjälpmedel och komplexa verktyg etc. vad kommer hända med människan? det blir en så organiserad organism präglad av kaotiskt kaos att det inte kan sluta någon annanstans än åt helvete

skrev inte alls allt jag tänkte
kom på andra saker under tiden jag skrev
har otroligt seriösa planer på att utvidga mina teorier kring "djuret" som en funktionell enhet betraktat

skulle inte ha postat denna tråden


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Infraröd:

skulle inte ha postat denna tråden

jo tkr jag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

skulle inte ha postat denna tråden

Du måste, du är ju brevbärare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Filipsa:

Du måste, du är ju brevbärare.

har mindre tråd nu
och således inte tillräckligt att sy igen mina hypotetiska sår med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

här "missbrukar" människan mha sin intelligens naturen och framställer saker som är goda en ej nyttiga, pga det är inte riktiga organismer man äter, utan av människan skapade födoämnen, just för att människan är medveten om vad som är gott och kan hitta det

[confused]

Infraröd:

att det inte kan sluta någon annanstans än åt helvete

nej? varför


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

vad som är gott och kan hitta det

chips på konsum


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döög:

chips på konsum

lskar chips


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du menade att det är åt helvete när detta händer

Infraröd:

alltså, vem vet när vi bygger ut våra nervsystem med godtyckligt kablage (elektrolysmakapär?) för en ström av oändligt med "euforiska signaler" i hjärnan?

för att vi blir mindre som andra djur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

djuret ser alltså endast sig själv (hur det reagerar på intryck) och vad som är bäst för det
den vackra honan är vacker endast för att hanen är designad att reagera på det intrycket som han gör

homosexuella då 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:

[confused]

mm, människan är smart, menade inget annat än det

ennie:

nej? varför

ennie:

du menade att det är åt helvete när detta händer

ja typ så, tänkte dock inte så mkt på just den meningen

Tilda1988:

homosexuella då 😛

ser annorlunda ut i länken mellan intryck och uppskattning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

ser annorlunda ut i länken mellan intryck och uppskattning

eller någonannanstans i hjärnan faktiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

ser annorlunda ut i länken mellan intryck och uppskattning

jo men det e ju knappast bäst för personen o känna så

inte ur samhällelig synvinkel o inte ur evolutionär heller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

mm, människan är smart, menade inget annat än det

menade att ett tjockt djur är gott t.ex. om man grillar det
sen kanske det råkar vara "specialkryddat" med bär som det precis ätit eller något i den stilen
och så gör människan t.ex. godis som består av goda delar av naturen, dvs delar som är ovanliga och som egentligen är skitbra för människan att äta eftersom det ger mycket näring som är ovanlig, dvs nyttigt
nyttigt är ett misstolkat begrepp, först när man äter "för mycket" av något och mindre av något annat blir det onyttigt3
liksom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

jo men det e ju knappast bäst för personen o känna så

Tilda1988:

inte ur samhällelig synvinkel o inte ur evolutionär heller

nej, det är därför det är en "sjukdom" även om den inte är speciellt allvarlig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Infraröd:

när vår förlängda fingrar är avancerad "elektronik", fordon, andra hjälpmedel och komplexa verktyg etc. vad kommer hända med människan? det blir en så organiserad organism präglad av kaotiskt kaos att det inte kan sluta någon annanstans än åt helvete

Jag ser det snarare som att teknologin vi har skapat är en del med människan och evolverar med oss, kanske i aningen snabbare takt. Och att det kan vara en bra sak


   
SvaraCitera