Aviseringar
Rensa alla

"Fittcrew"


Ämnesstartare

FreeWay89:

Men det är inte okej att hata kvinnor?

Det är inte särskilt intelligent att anamma en livsstil där du hatar hälften av världens befolkning baserat på vad de har mellan benen. Vi är verkligen grymt ologiska när vi tror att män är mer kompetenta chefer och ledare och därför enbart väljer dem.

FreeWay89:

Det är upp till föräldrarna själva att bestämma.

Båda föräldrarna har ett ansvar och en rätt att vara med sina barn.

FreeWay89:

Det är diskriminerande och ett hån mot de som verkligen har meriterna.

Män, menar du? När antagningen enbart baseras på meriter så ska jag hålla tyst, idag är så verkligen inte fallet.

FreeWay89:

Ja? Det är väl ingen som sagt något annat?

Nej, men det är skillnad mellan att säga och mena det. När man inte ger kvinnor rättigheter till inflytande i bolagsstyrelser trots kunskap och kompetens så måste det väl ändå handla om att man aktivt värderar män högre?

FreeWay89:

Nej. Motbevisat flera gånger hur biologiskt grundade vi är.
De sociala verktygen är bara extrema förstärkningar av redan instinktiva beteenden.

Som att kvinnor gillar rosa och dockor eller?

FreeWay89:

Beror vad vi pratar om.
Kvinnor har fortfarande makten över barnen där män inte är välkomna.

Ja, det är tråkigt. Ändå hävdar du att det är rätt att det nästan alltid är kvinnor som är hemma med barnen?

stereo total:

Jag ser det som en självklarhet att människor ska vara feminister.

/agreed.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Det är inte särskilt intelligent att anamma en livsstil där du hatar hälften av världens befolkning baserat på vad de har mellan benen. Vi är verkligen grymt ologiska när vi tror att män är mer kompetenta chefer och ledare och därför enbart väljer dem.

Vad har det med saken att göra?

Vad gör det okej för feminister att hata män?
Det är det jag undrar.

Anarkandi:

Båda föräldrarna har ett ansvar och en rätt att vara med sina barn.

Det är ändå något som ska bestämmas av föräldrarna.
Vill den ene väldigt gärna vara hemma eller den andre väldigt gärna jobba så är det upp till föräldrarna att avgöra vad som är bäst för deras familj.
Inget som staten ska lägga sig i.

Anarkandi:

När antagningen enbart baseras på meriter så ska jag hålla tyst, idag är så verkligen inte fallet.

Nej men det är väl så det ser ut också.
Personligen hade jag föredragit att alla jobbansökningar ska vara anonyma, men kvoteringar löser ingenting. Snarare förvärrar problemet.

Sedan går det åt båda hållen. Finns mängder med ställen där män diskrimineras. Barn och omsorg bara för att notera något.

Anarkandi:

När man inte ger kvinnor rättigheter till inflytande i bolagsstyrelser trots kunskap och kompetens så måste det väl ändå handla om att man aktivt värderar män högre?

Tror ändå inte att kvotering löser någonting.

Anarkandi:

Som att kvinnor gillar rosa och dockor eller?

Läs på lite vad det kommer ifrån så kan vi diskutera saken.

Anarkandi:

Ja, det är tråkigt. Ändå hävdar du att det är rätt att det nästan alltid är kvinnor som är hemma med barnen?

Tja personligen anser jag att det är upp till var och en att bestämma det själva. Oftast är det kvinnorna själva som vill vara hemma med barnen så antar att det får väl vara så.

Anarkandi:

stereo total: Jag ser det som en självklarhet att människor ska vara feminister.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

feminister är löjliga redan från början, men det där gjorde ju knappast saken bättre


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Läs på lite vad det kommer ifrån så kan vi diskutera saken.

Ge lite lästips eftersom de teorier jag har läst om jämställdhet brukar se det som att vi var mest jämställda under stenåldern eftersom att ideal och socialt påklistrade uppfattningar för hur kvinnor och män bör bete sig inte fanns, i större utsträckning än att kvinnor samlade in mer än jagade, eftersom de födde barn.

Att kvinnor förväntas vara passiva snarare än faktiskt är det, och att de presterar bättre i skolan men ändå inte (generellt) får bättre jobb eller doktorerar i ämnen är väl ganska tydliga bevis på att vi har socialt tillskrivna normer för hur man bör bete sig utifrån den könsstereotyp man blivit tillskriven, eller?


   
SvaraCitera

Angelize:

Sen undrar jag varför alla strävar efter att se och vara annorlunda idag. Det är ju bara töntigt.

Det ligger i vår natur att vilja vara speciella (inte nödvändigtvis som i annorlunda, utan kanske bara "bättre" eller skilja sig från andra och vara ~självständiga~). Det är knappast något som är unikt för kvinnor som inte rakar sig under armarna, eller människor med tatueringar.


   
SvaraCitera

internet:

Ge lite lästips

Kan snarare ge dig tittartips:

http://video.google.com/videoplay?docid=8307598817089464838#

internet:

och att de presterar bättre i skolan

Ja och pojkar är bara ''lata''.

internet:

ändå inte (generellt) får bättre jobb eller doktorerar i ämnen

Definera ett ''bättre jobb''.
Vad jag kan se så det enda som feminister gnäller om är att kvinnor inte får en massa chefsjobb men det betyder väl inte att det skulle gå ''dåligt'' för dom?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=1426239

''Minst kvinnliga lärare har de tekniska utbildningarna.''

Oj förvånansvärt... [rolleyes]


   
SvaraCitera

Sedan som sagt har jag redan lagt upp argument till varför kvinnor har lägre lön än män.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Vad gör det okej för feminister att hata män?
Det är det jag undrar.

.........................................................

"Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen, enligt Svenska Akademiens ordlista (2006)."

Skulle du läsa vidare skulle du också se att feminismen är en ideologi med förespråkare från både höger till vänster i det politiska spektrat. Det finns tusentals feministiska organisationer i sverige och en enorm mängd feminister i hela landet. När du säger att feminister hatar män, hur tänker du då?

FreeWay89:

Vill den ene väldigt gärna vara hemma eller den andre väldigt gärna jobba så är det upp till föräldrarna att avgöra vad som är bäst för deras familj.

Oftast är det inte så det går till. Båda föräldrar vill ha möjlighet att vara hemma med sina barn, vi ger båda möjlighet att vara det.

FreeWay89:

Sedan går det åt båda hållen. Finns mängder med ställen där män diskrimineras. Barn och omsorg bara för att notera något.

Du motiverar alltså diskriminering av kvinnor genom att visa på att män också diskrimineras. Så skillnaderna mellan oss är att jag anser att båda ska kunna påverka lika mycket, och att du anser att strukturer ska bibehållas.

FreeWay89:

Tror ändå inte att kvotering löser någonting.

Det är en av de starkaste metoder man kan ta till för att lösa upp strukturer.

Liksom när rösträtten utvidgades för att omfatta både män och kvinnor. Innan det ifrågasattes kvinnors rätt och kompetens att rösta, nu är den självklar. Innan, när män dominerade riksdagens korridorer, så sa man att det berodde på att män var mer kompetenta, nu är det något självklart att båda är lika kompetenta. Norge är föregångare när de lyckas kvotera i bolagsstyrelser,

FreeWay89:

Tja personligen anser jag att det är upp till var och en att bestämma det själva. Oftast är det kvinnorna själva som vill vara hemma med barnen så antar att det får väl vara så.

Jag hyser en bestämd misstanke om att de flesta vill vara hemma med sina barn, oavsett kön. Det är inte så svart och vitt som du säger.

FreeWay89:

Läs på lite vad det kommer ifrån så kan vi diskutera saken.

Det här är en av mina starkaste områden politiskt, det jag känner mig mest trygg att debattera i. Påstå inte att jag är okunnig, du har inget att grunda det påståendet på. Antingen debatterar du eller så struntar i du i att debattera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

busan13:

feminister är löjliga redan från början, men det där gjorde ju knappast saken bättre

Varför utgår man från att feminister är löjliga. Jag förstår inte alls hur folk i den här tråden resonerar.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Ja och pojkar är bara ''lata''.

Ja, men det är okej för de är killar.

FreeWay89:

Definera ett ''bättre jobb''.
Vad jag kan se så det enda som feminister gnäller om är att kvinnor inte får en massa chefsjobb men det betyder väl inte att det skulle gå ''dåligt'' för dom?

Kvinnor får i lägre utsträckning chefsjobb, och där kvinnor är överrepresenterade på chefsposter så är jobben mindre attraktiva. När man försöker göra de mer attraktiva höjs lönen, och vad händer, jo män blir återigen intresserade och överrepresenterade på posterna.

FreeWay89:

''Minst kvinnliga lärare har de tekniska utbildningarna.''

Oj förvånansvärt...

Nej, inte alls, eftersom att tekniska utbildningar värderas högre och därmed är "avsedda för män".


   
SvaraCitera

Anarkandi:

När du säger att feminister hatar män, hur tänker du då?

[rolleyes]

Bara för att många stödjer ideologin betyder inte att det är rätt.

Jag är för jämställdhet att alla ska ha samma rättig- och skyldigheter vilket jag inte anser att feminism står för.

Detta är ingen jävla tävling om vem som har det mest svårt.
Det är inte bara kvinnor som missgynnas i det här samhället och när ni inser det och slutar upp med ''vi vill ha lika stor glass som ni har'' när män som grupp inte får mer ''glass'' än er.

Det är en liten grupp män som utnyttjar systemet och det blir inte bättre för att de kommer en liten grupp kvinnor istället.
''power corrupts'' du vet. Har inget med kön att göra.

Anarkandi:

Båda föräldrar vill ha möjlighet att vara hemma med sina barn, vi ger båda möjlighet att vara det.

Nej, ni tvingar mannen att vara hemma och tvingar kvinnan ut i arbete. Lägg er inte i andras liv, så enkelt är det.
Vill ni att det ska ändras på så kan ni inget annat än att uppmuntra det.

Anarkandi:

Du motiverar alltså diskriminering av kvinnor genom att visa på att män också diskrimineras. Så skillnaderna mellan oss är att jag anser att båda ska kunna påverka lika mycket, och att du anser att strukturer ska bibehållas.

Jag anser att det är ett problem som alla har men som ni bara bryr er om till hälften. Det är inte min definition av jämställdhet.

Sedan går det inte att få total jämställdhet då vi är två olika kön som är inbyggt i oss. Ni kan inte tvinga alla män att vara lika vårdande som kvinnor och ni kan inte tvinga kvinnor att vara lika tekniskt intresserade som män.

Inse våra olikheter och värdera dom istället för att göra oss alla till gråa robotar.

Anarkandi:

Liksom när rösträtten utvidgades för att omfatta både män och kvinnor.

Sluta snacka skit!
Kvinnlig rösträtt hade inget med kvinnor att göra.
Jag frågar dig nu: Finns det någon tid i världshistorien där ALLA MÄN har haft rösträtt över ALLA KVINNOR?

Anarkandi:

Jag hyser en bestämd misstanke om att de flesta vill vara hemma med sina barn, oavsett kön. Det är inte så svart och vitt som du säger.

Men dåsa. Problemet löst! då hade alla tagit exakt 50/50 var. Nu ser det dock inte ut så. Om nu män vill eller ens får vara hemma med barnen så hade inte denna fråga kommit upp.

Anarkandi:

Det här är en av mina starkaste områden politiskt, det jag känner mig mest trygg att debattera i.

Oj vad duktig där är. Sitter på ungdomar.se och känner dig som värsta professorn i ämnet [rolleyes]

Anarkandi:

Påstå inte att jag är okunnig

Vi är inget annat än människor. Tycker nog att du ska släppa lite på det där egot en smula.

http://video.google.com/videoplay?docid=8307598817089464838#

Titta lite på den.
Den är i 6 delar och tar upp rätt mycket. Kanske kan du få en större förståelse kring varför saker se ut som de gör och agera utefter det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

internet:

Ja, men det är okej för de är killar.

Nej? vart skulle det vara okej?

Ser verkligen att alla killar får som de vill oavsätt hur dåliga deras meriter är. Jag skulle vilja höra en kvinna som dött i en arbetsolycka och sedan skulle jag vilja veta varför inte kvinnor kvoteras in till dessa.

internet:

Kvinnor får i lägre utsträckning chefsjobb, och där kvinnor är överrepresenterade på chefsposter så är jobben mindre attraktiva.

Och det är männens fel? [confused]

internet:

Nej, inte alls, eftersom att tekniska utbildningar värderas högre och därmed är "avsedda för män".

Gud...

Så du menar att män generellt sätt är mer intresserade av bilar, it och andra tekniska saker medans kvinnorna är mer intresserade av barn, vård och utseende av en slump?

Att det är männens fel?
Lägg av för fan. Du skämmer ju ut dig själv. [bigsmile]


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Ser verkligen att alla killar får som de vill oavsätt hur dåliga deras meriter är. Jag skulle vilja höra en kvinna som dött i en arbetsolycka och sedan skulle jag vilja veta varför inte kvinnor kvoteras in till dessa.

För att kvotering suger, antagligen.

FreeWay89:

Och det är männens fel?

Det är samhällets "fel". Jag säger inte att det är någons fel, utan bara att det är så.

FreeWay89:

Så du menar att män generellt sätt är mer intresserade av bilar, it och andra tekniska saker medans kvinnorna är mer intresserade av barn, vård och utseende av en slump?

Nej jag säger att det är sociala konstruktioner.

Kön och genus är inte samma sak, ja det finns en naturlig könsskillnad - men den innebär inte att kvinnor gillar plåster och att män gillar bilar, eftersom det är samhälleliga saker som inte har någon direkt biologisk förankring.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Men dåsa. Problemet löst! då hade alla tagit exakt 50/50 var.

Inte om man utgår från att vi idag ifrågasätter män som är hemma med barnen, och kvinnor som jobbar. Ständigt får kvinnor frågan "Vart har du ditt barn då?" "Varför tar du inte hand om ditt barn?" Jag kommer självklart kräva rätten att vara hemma med mitt barn, men då jag som man generellt har en högre lön, att jag har normer som försöker tvinga mig att jobba och min fru att vara hemma så är det lite svårare för gemene man att göra det.

FreeWay89:

Oj vad duktig där är. Sitter på ungdomar.se och känner dig som värsta professorn i ämnet

Det är ju du som är kaxig som på allvar hävdat att jag är för okunnig för att debattera i ämnet när du sa att jag skulle läsa på och återkomma, utan att ha någon fakta bakom ditt påstående.

FreeWay89:

Jag anser att det är ett problem som alla har men som ni bara bryr er om till hälften.

Och nu hävdar du att feminister inte bryr sig om män. Jag är själv av biologiskt hankön, och jag vet hur mycket normer, tvång och föreställningar jag ska påtvingas utifrån detta - och jag tar aktivt avstånd från det, liksom de flesta andra feminister i min närhet. Feminism är lika viktigt för både män såväl som kvinnor.

Bara en parantes, du bemötte aldrig det jag sa om bolagsstyrelser och kvotering inom chefsposter.

FreeWay89:

Det är en liten grupp män som utnyttjar systemet och det blir inte bättre för att de kommer en liten grupp kvinnor istället.

Jag tror det är bättre att både män och kvinnor delar på den makt som de har, men visst, jag tror helt och fullt på makutjämning och decentralisering som princip, det hör ihop med att jag anser att män idag har mer makt än kvinnor och att jag anser att båda ska kunna ha lika stor makt.

FreeWay89:

Vill ni att det ska ändras på så kan ni inget annat än att uppmuntra det.

När vi lärt oss att värdera människor utifrån kompetens hellre än vad de har mellan benen så kommer jag hålla med dig där. Men frihet för mig är inte bara ansvarsfrihet, utan ansvar - och möjligheter. Idag finns inte lika möjligheter att tala om, både som man och kvinna så får du massor av tvång på dig - och dessa tycker jag staten och samhället ska ta sitt ansvar för att avskaffa.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Inte om man utgår från att vi idag ifrågasätter män som är hemma med barnen, och kvinnor som jobbar.

Tycker jag inte i första hand.
Stämmer säkert i vissa fall. Dock tror jag att ofta att det är en privat ''konflikt'' hemma.
Antingen vill inte mordern lämna sin roll som mamma eller så vill inte fadern vara hemma med små barn.
Det kan också vara ett gemensamt beslut att den med högst inkomst bör jobba.

Anarkandi:

g kommer självklart kräva rätten att vara hemma med mitt barn

Kommer jag säkert försöka med också.
Dock måste jag säga att jag är handikappad när det gäller att ta hand om små barn. Lärde mig det tydligt när jag tog hans om min systerson när han var väldigt liten.

Anarkandi:

Det är ju du som är kaxig som på allvar hävdat att jag är för okunnig för att debattera i ämnet när du sa att jag skulle läsa på och återkomma, utan att ha någon fakta bakom ditt påstående.

Jag är kaxig för att jag tydligen ''stampat in på ditt territorium''.
Du känner inte mig och vet absolut ingenting om min duglighet i ämnet. Bara för att jag inte tycker som dig behöver inte betyda att jag har fel.

Jag vet mycket väl om att de ''problemen'' i samhället som du lägger fram i viss mån stämmer.
Men jag tänker inte lyssna på dig eller ta dig seriöst förrän du ialla fall ser över mina källor.

Anarkandi:

Feminism är lika viktigt för både män såväl som kvinnor.

Vart?
Ge mig ett exempel på där feministerna lagt fram saker för att stödja män (nu pratar jag inte på saker som kommit på köpet) utan där feminister aktivt jobbat för en orättvisa mot män.

Anarkandi:

Bara en parantes, du bemötte aldrig det jag sa om bolagsstyrelser och kvotering inom chefsposter.

Tror inte det löser någonting. Tycker inte det spelar någon roll om det är en man eller en kvinna i styrelser.

Anarkandi:

jag anser att män idag har mer makt än kvinnor och att jag anser att båda ska kunna ha lika stor makt.

Du blandar ihop det.
Rika människor har makt. Sen att de råkar vara män har ingenting med saken att göra.
Jag anser mig inte ha någon makt och jag anser att män som grupp har mindre makt än kvinnor som grupp.

Kvinnor får mindre straff, män har inget att säga till om när det gäller aborter osv osv. När ni tar upp frågor som dessa så har ni min röst.

Anarkandi:

Idag finns inte lika möjligheter att tala om, både som man och kvinna så får du massor av tvång på dig

Ja och varför är det bara en sida av problemet som tas upp?

internet:

Kön och genus är inte samma sak, ja det finns en naturlig könsskillnad - men den innebär inte att kvinnor gillar plåster och att män gillar bilar, eftersom det är samhälleliga saker som inte har någon direkt biologisk förankring.

Jag välkommnar till att titta på dokumentären som jag la upp.
Serisöst. Den tar upp ämnet om könens olikheter med en objektiv syn. Därför den heter The Human Sexes - Same but different.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Jag välkommnar till att titta på dokumentären som jag la upp.
Serisöst. Den tar upp ämnet om könens olikheter med en objektiv syn. Därför den heter The Human Sexes - Same but different.

Jag skulle nog våga påstå att min kurslitteratur också är vetenskapligt gångbar och "objektiv".


   
SvaraCitera