Aviseringar
Rensa alla

"Göra slut" med en kompis.


Ämnesstartare

Jag har en vän som jag under de senaste månaderna har stått väldigt nära, alltid varit med i skolan och hemma osv.

Av någon anledning så tkr många andra människor mer eller mindre illa om henne, och jag jag har aldrig riktigt fattat varför, förrän nu, hon är en klängapa. [sad]

Har man en gång blivit nära vän med henne så släpper hon aldrig taget. Hon suger sig fast hårt som fan, och det är så jävla svårt att ta sig därifrån. Jag har dessutom under en period försökt skaffa nya vänner varvat med att vara själv (något utav det bästa jag vet) men då ser hon sig själv som självskriven att sitta med mig och kommer och brer ut sina papper över mina och snackar som fan.

Hon börjar verkligen gå mig på nerverna och jag känner att om jag fortsätter vara med henne så mycket som jag är nu så kommer jag bedra mig själv och mista massa möjligheter att vara ute och träffa andra människor.

På något sätt måste jag "bli av med henne", inte bokstavligen utan bara få lite space, andrum. Få tänka själv och inte alltid ha någon som lägger sig i.

Problemet är då att jag inte vet rätt metod för att avstyra henne. Hon har lågt självförtroende och visar det inte, men tar oerhört illa upp och klandrar sig själv om hon blir dissad/dumpad av någon. Därför vet jag inte riktigt vad som är rätt metod att ta till. Att tala om fakta för henne skulle kunna vara en metod, men då jag har bristande respekt för henne så känns det alldeles för elakt. Skulle också kunna ta det succesivt, en metod som jag har provat på, men det slutar alltid med att jag blir skitförbannad på hennes envishet och närgångenhet och nästan springer ifrån henne och sätter mig någon annan stans.

Någon som har tips att komma med? Ett effektivt, men så o-elakt sätt som möjligt.

MYCKET tacksam för svar!


   
Citera

lås in dig på toan


   
SvaraCitera

Jag skulle inte vilja vara kompis med nån så taskig som du. Hon mår kanske dåligt och behöver te sig till någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tänk efter först, om du verkligen inte vill vara kompis med henne. Vill du inte så typ var med några andra och börjar hon tränga sig på, säg åt henne att dra eller nåt, att ni har en privat diskussion, att du inte vill att hon ska höra osv. Fortsätter du så kommer hon tröttna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:

Jag skulle inte vilja vara kompis med nån så taskig som du. Hon mår kanske dåligt och behöver te sig till någon.

Vilken tur att du slipper [y]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sagitta:

Jag skulle inte vilja vara kompis med nån så taskig som du. Hon mår kanske dåligt och behöver te sig till någon.

Och en till grej! Om hon mår dåligt, bör det då vara MITT ansvar att se till att hon mår bra? [surprised] Ska jag strida mot mina egna värderingar för att vara någon annan till lags? Svika mig själv men göra någon annan glad? [tard]


   
SvaraCitera

tänk efter före. sen ber du henne bara dra åt helvette


   
SvaraCitera

useless:

Någon som har tips att komma med? Ett effektivt, men så o-elakt sätt som möjligt.

ja har varit med om precis samma sak. och har haft massa rent av elaka kompisar som jag tvingats "göra slut" med. och ärligt talat så finns det inget snällt sätt att göra det. de har ju som du sa ofta dålig självkänsla och kommer att ta det hårt oavsett vad du gör. så försök bara vara ärlig och säg att du behöver lite mer space. iofs inte det jag gjorde men det är det bästa!


   
SvaraCitera

Soppatorsk:

Tänk efter först, om du verkligen inte vill vara kompis med henne. Vill du inte så typ var med några andra och börjar hon tränga sig på, säg åt henne att dra eller nåt, att ni har en privat diskussion, att du inte vill att hon ska höra osv. Fortsätter du så kommer hon tröttna.

Idiot.

Knäck inte människan. Klart du kan vara där lite för henne om hon mår dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

addictive:

men det är det bästa!

Gjorde en liknande sak förut, men det var skillnad för då var det jag som drog mig undan en grupp jag inte trivdes med, och det var det utan tvekan näst bästa jag någonsin gjort. det bästa var att jag svor dyrt och heligt på att aldrig återvända.

För övrigt, det är alltid nice med någon som förstår [cute] och inte tycker att man är ett elakt miffo som ska vara glad att man har vänner över huvudtaget [chocked] tack!


   
SvaraCitera

jobbigt [sad]

men att försöka undvika henne bara är ingen bra metod alls[no-no]
då får hon nog ännu dåligare självkänsla
fast samtidigt måste du komma ihåg att du inte är ansvarig för henne, ok? du kan inte låta bli att säga sanningen till henne för att hon nog skulle må dåligt av att få höra den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjejer är roliga, hehe! Göra slut med en kompis haha!!! En fråga, ALLA KILLAR HÄR SOM GJORT SLUT MED EN KOMPIS RÄCK UPP EN HAND (och skriv sen är ni snälla)!

Men hur sjukt ditt problem än låter förstår jag dig! Jag själv är social och sitter hellre med polare än ensam. Så om jag var i dina skor skulle jag inte vilja losa en vän, men jag skulle nog prata med henne om detta faktiskt. Är det så att du stör dig på hennes påträngningar så berätta det för henne då! Hon förtjänar väll en chans att bättra sig ir?? Jag tror hon skulle må bättre av detta också, annars skaffar hon väll en ny kamrat och gör om samma misstag igen bara för att alla ska vara så "snälla" och inte berätta varför dom tycker illa om henne!


   
SvaraCitera

Jag tycker att det snarare låter som att du är den dåliga vännen, och inte hon.

Jag vet inte vad du ska göra, men det är själviskt av dig att avfärda henne när du inte vill umgås.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Knäck inte människan. Klart du kan vara där lite för henne om hon mår dåligt.

Anldeningen till att jag vill göra detta är till 100% för mig själv. Jag tänker absolut INTE gå till några andra och få henne att sticka på det viset. Hon ska inte känna sig bortvald för någon annan, utan bara att jag inte pallar. Känner någon slags press och det tar på mig som fan.
Och visst "jag ska finnas där och lyssna på henne", vilket jag också gör! men så fort jag mår dåligt eller nått kul har hänt i MITT liv så föser hon undan det och fortsätter att älta om sitt. där kan vi snacka ömsesidig respekt!


   
SvaraCitera

1.folk förtjänar en andra chans att förbättra sig, bara man säger vad felet är.
2.var inte feg och inte våga vara ärlig istället för att frysa ut henne.


   
SvaraCitera

useless:

vara glad att man har vänner över huvudtaget

nej men herregud. man ska alltid se till sitt eget bästa i första hand, även om man såklart ska bry sig om andra. men det är ditt liv du lever och i slutändan är det vikigast att du är lycklig 🙂 man ska inte låta sig trampas på av andra, men det är så himla lätt att säga innan men sen när man är där vågar man inte göra något åt det 🙁

jag hade förut en kompis som också var jättepå, fick liksom aldrig vara ifred. men det värsta var att hon också var så himla avundsjuk så hon ville typ ha mig för sig själv och jag fick inte vara med andra, för då blev hon jättearg. jag lyckas alltid hamna i den sitsen att folk vill ha mig för dem själva och att jag tvingas välja mellan folk. fattar inte varför :S


   
SvaraCitera