Aviseringar
Rensa alla

"Jag vill byta kön"


Ämnesstartare

- Människor som vill byta kön är vidriga, äckliga och borde om nåt låsas in. Sinnesförvirrade. Sjuka i huvudet. Ingen kontakt med verkligheten. Skjut dem.

Är det nån typ av sån reaktion man generellt sett kan förvänta sig av människor angående en sån sak, tror ni? Den första frågan. Den andra: människor som jobbar inom sjukvården, tror ni att man kan förvänta sig liknande reaktion av dem?

Det behöver inte exakt vara den reaktionen men en av samma slag. Helt enkelt, reagera med att värdera. För att förtydliga.

Det jag egentligen vill veta är kort och gott; kan man förvänta sig att bli behandlad på ett neutralt och professionellt sätt av sjukvårdspersonal oavsett vad ens åkomma är? Vad tror ni? Man borde väl kunna det, tänker jag mig. Men o andra sidan är de ju inte mer än människor heller...

En annan fråga : hur blir man fri från skam? Det är egentligen vad allt handlar om. I grund och botten.


   
Citera
Ämnesstartare

Devushkin:

- Människor som vill byta kön är vidriga, äckliga och borde om nåt låsas in. Sinnesförvirrade. Sjuka i huvudet. Ingen kontakt med verkligheten. Skjut dem.

Är det nån typ av sån reaktion man generellt sett kan förvänta sig av människor angående en sån sak, tror ni?

Jag har ingen större koll, men förhoppningsvis inte.
Det finns alltid människor som reagerar negativt mot de som väljer att gå en annan väg än dem.
Jag kan tänka mig att det ändå är relativt accepterat i Sverige att byta kön.

Devushkin:

Den andra: människor som jobbar inom sjukvården, tror ni att man kan förvänta sig liknande reaktion av dem?

Inte om de beter sig professionellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Inte om de beter sig professionellt.

Ja, precis. Men frågan är väl om de gör det eller inte. Och om inte, hur man ska hantera det. Men äh, man kanske inte ska underskatta människor, hela tiden. Man får väl kanske utgå från att de kan sina jobb iaf..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devushkin:

Jag vill byta kön

Då vet vi! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devushkin:

Och om inte, hur man ska hantera det.

Jag vet inte, det kanske går att anmäla.
Eller menar du psykiskt?

Devushkin:

Men äh, man kanske inte ska underskatta människor, hela tiden. Man får väl kanske utgå från att de kan sina jobb iaf..

Ja, om personen arbetar med sådana här frågor borde den inte vara en idiot.


   
SvaraCitera
Tyrael

Devushkin:

Är det nån typ av sån reaktion man generellt sett kan förvänta sig av människor angående en sån sak, tror ni?

Verkligen inte.

Edit: Jag tror att den reaktionen är lika sällsynt som den av en homofob.

Devushkin:

Den andra: människor som jobbar inom sjukvården, tror ni att man kan förvänta sig liknande reaktion av dem?

Nej, de borde ha ännu större respekt för människor och deras välbefinnande.

Devushkin:

hur blir man fri från skam? Det är egentligen vad allt handlar om. I grund och botten.

Skam över vad, att byta kön? Skam över sitt kön man då man vill byta kön? Fri från skam över att byta kön - går det ens i dagens samhälle?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror de flesta i Sverige idag inte reagerar så negativt som att det är vidrigt osv. Sedan finns så klart fördomar, men jag tror det är få som visar förakt och hat.

Hur sjukvårdspersonal reagerar beror på sjukvårdspersonalen. Det är ju inte så vanligt att man stöter på det, så det finns inga garantier att vemsomhelst beter sig professionellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

Jag vet inte, det kanske går att anmäla.
Eller menar du psykiskt?

Jag menar psykiskt.

antrax:

Ja, om personen arbetar med sådana här frågor borde den inte vara en idiot.

Ja jo, tänkte nog mer på dem som inte jobbar med sådana frågor. Men som man ändå behöver, av olika anledningar, berätta det för.

Tyrael:

Verkligen inte.

Edit: Jag tror att den reaktionen är lika sällsynt som den av en homofob.

framtidstron lever:

Tror de flesta i Sverige idag inte reagerar så negativt som att det är vidrigt osv

antrax:

Jag kan tänka mig att det ändå är relativt accepterat i Sverige att byta kön.

Oj, har verkligen inte den uppfattningen. Men det säger kanske mer om mig än om nåt annat isf.

Tyrael:

Nej, de borde ha ännu större respekt för människor och deras välbefinnande.

Det inbillar jag mig också, men ändå. Kanske bara är paranoid.

Tyrael:

Skam över vad, att byta kön? Skam över sitt kön man då man vill byta kön? Fri från skam över att byta kön - går det ens i dagens samhälle?

Ah, jag menar skam i allmänhet. Kan vara skam över vad som helst. Behöver inte vara könsrelaterat. Flummade till det, kanske.


   
SvaraCitera

Orka bry sig om någon vill byta kön eller har bytt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Macktorsken:

Orka bry sig om någon vill byta kön eller har bytt.

Så tänker jag också att det kanske kan vara. Det kanske bara är jag som förstorar upp det i mitt huvudet och är överdrivet paranoid. Men i verkligheten är det egentligen inte märkvärdigare än, jag vet inte, färga håret. Eller tatuera sig ;/


   
SvaraCitera

Devushkin:

Så tänker jag också att det kanske kan vara.

Alla bör tycka så.

Devushkin:

Det kanske bara är jag som förstorar upp det i mitt huvudet och är överdrivet paranoid

Finns en heldel som är emot det, en heldel cp:n.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devushkin:

Jag menar psykiskt.

Okej.
Jadu, du har rätt att göra vad du vill med din kropp. Om ett pucko som inte kan sköta sitt jobb känner att denne måste avslöja sina åsikter för dig är det ju puckot det är fel på, inte dig.
Det borde kännas lättare att skaka av sig elakheter om man har den inställningen.

Men jag tror inte att en läkare/sköterska/whtever skulle säga något sådant. Hoppas verkligen inte det i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Devushkin:

- Människor som vill byta kön är vidriga, äckliga och borde om nåt låsas in. Sinnesförvirrade. Sjuka i huvudet. Ingen kontakt med verkligheten. Skjut dem.

fan det är ju nästan så jag reagerar när jag hör en journalist


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Tror de flesta i Sverige idag inte reagerar så negativt som att det är vidrigt osv. Sedan finns så klart fördomar, men jag tror det är få som visar förakt och hat.

Menar du som reaktion på en person som vill byta kön? Jag tror ytterst få personer öppet reagerar så om de träffar en person som berättar att de bytt kön/vill byta kön, däremot tror jag att det inte är särskilt ovanligt att utrycka den typen av åsikter i mer slutna sammanhang, när inga transpersoner är närvarande.

Edit: Kanske var lite otydlig. Det jag undrade var om du tror att det är ovanligt att reagera så överhuvudtaget, eller att bemöta en transperson med den reaktionen.


   
SvaraCitera

Devushkin:

Är det nån typ av sån reaktion man generellt sett kan förvänta sig av människor angående en sån sak, tror ni?

Beror på. Om en kille säger "jag skulle villja vara en tjej." Då skulle nog de flesta tycka att det är helt okej. Men om de med "byta kön" menar att verkligen kosmetiskt operera sig, skära av penisen, hugga och skulptera om kroppen för att ytligt se ut som en tjej. Då kan jag tänka mig att folk tänker:
"Oj! Är du säker på detta? Jag tycker det låter en liten aning sinnesförvirrat och drastiskt, jag skulle villja få dig att tänka över saken lite till."


   
SvaraCitera