Aviseringar
Rensa alla

"Jobbpakten"/extrapris på ungdomar


Ämnesstartare

Rödingajäveln:

6 månader. Men du ska ju inte tro att du är garanterad jobb efter det. När de 6 månaderna gått är det ju mycket bättre för företaget att antingen ta in nån annan billig ungdom för 75% av lönen, att bara ge dig en timanställning, provanställning eller nån annan skitanställning, eller att anställa nån äldre med mer erfarenhet för samma pris. I flera länder där man har den här typen av ungdomslöner så skjuts bara ungdomsarbetslösheten fram tills personen fyllt 25 och ska börja betalas heltid. Idag i Sverige så sparkar man ju ungdomar när de börjar komma upp i antalet dagar som krävs för att få rätt till en tillsvidareanställning. Eller så bollar man dem mellan olika låtsasanställningar. Tar först in nån som allmän visstid, sen som vikarie, sen sparkar man dem eller tar in dem via ett bemanningsföretag, osv.

Det är tyvärr en stor risk att det blir så att man utnyttjag unga på det sättet, och det görs redan idag. Frågan är vad man ska göra åt den höga ungdomsarbetslösheten? På detta sätt så kan det ju bli så att företaget utnyttjar en ung 20-åring i sex månader men den ungdomen för ju fortfarande arbetslivserfarenheten som den inte hade fått om h*n gått hemma arbetslös istället.

Nummer ett bör vara att sluta massimportera lågutbildad arbetskraft. För just nu är det låg efterfrågan och ett högt utbud på arbetskraft vilket gör det möjligt för arbetsgivare att utnyttja människor. Har vi ett lägre utbud av arbetskraft så kommer man inte kunna göra det på samma sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

jag säga att man är väldigt tvingad att ta dem av det ekonomiska systemet.

Hmm, är en sjuk människa då antar jag eftersom jag inte nöjer mig med det. [cute] ALLT ELLER INGET! [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Nummer ett bör vara att sluta massimportera lågutbildad arbetskraft.

Man har ju redan gjort det? Och en stor andel av de lågutbildade är arbetslösa...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lillkuken:

Nummer ett bör vara att sluta massimportera lågutbildad arbetskraft.

Vadå man har gjort det? Man har ökat den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Vadå man har gjort det? Man har ökat den

ojdå jag läste fel[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Verkligen. Arbetarrörelsen har ju rent historiskt alltid varit starkast i konjunkturerna. Kris och högkonjunktur är då man varit som störst, aktivast och drivit igenom flest krav.

Jo jag menar det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sherre:

Nummer ett bör vara att sluta massimportera lågutbildad arbetskraft. För just nu är det låg efterfrågan och ett högt utbud på arbetskraft vilket gör det möjligt för arbetsgivare att utnyttja människor. Har vi ett lägre utbud av arbetskraft så kommer man inte kunna göra det på samma sätt.

Alltså det är inte direkt som att folk kommer att sluta fly hit för att asyllagarna blir hårdare och det blir svårare att få medborgarskap. Det enda en sådan politik skulle leda till är att antalet papperslösa flyktingar i Sverige som tvingas gömma sig för att inte bli utkastade ur landet kommer att öka enormt. Folk flyr inte sina hemländer för att de vill hit, utan för att de vill bort från något. Dessa människor kommer fortfarande att vara tvungna att fly hit, men skulle ha en sjukt mycket osäkrare livssituation här vilket skulle göra dem ännu desperatare och lättare för företag att utnyttja som svartarbetare och lönedumpare. En viktig del i att motverka svartarbete och lönedumpning är snarare att se till att fler får asyl och medborgarskap.

Invandrare och ungdomar har en väldigt lik situation på arbetsmarknaden. Båda utnyttjas för lönedumpning genom arbetslöshet, svartarbete och en situation som gör dem desperata nog att acceptera vilka löner och arbetsvillkor som helst. Att kasta ut invandrarna skulle inte ge jobb till svenska ungdomar. De jobb invandrare skulle försvinna ifrån är samma jobb som de unga redan får. Lågavlönade skitjobb som telefonförsäljare, städare, McDonaldsarbetare, bemanningsföretag, osv. Det skulle inte ändra ungdomars situation alls.

Det som snarare behöver göras är att vi delar på de bra och samhällsnyttiga jobben! Sänk arbetsdagen till 6 timmar, eller kanske t.o.m. 4, med bibehållen lön. Inför ett statligt program för att utbilda ungdomar till de yrken som behöver utbildad personal. Delar vi på jobben får vi mer fritid och alla får ett vettigt jobb att försörja sig på. Telefonförsäljarföretag och andra skitföretag går under för att de inte hittar personal, så ingen behöver jobba med sådant onödigt arbete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Alltså det är inte direkt som att folk kommer att sluta fly hit för att asyllagarna blir hårdare och det blir svårare att få medborgarskap

Om man gör Sverige mindre attraktivt för asylturister så kommer färre att söka sig hit. Det säger sig självt.

Rödingajäveln:

Det enda en sådan politik skulle leda till är att antalet papperslösa flyktingar i Sverige som tvingas gömma sig för att inte bli utkastade ur landet kommer att öka enormt

Då ger man polisen mer resurser för att jaga rätt på illegala invandrare, utvisar dem direkt efter att de får avslag på sin asylansökan utan möjligthet att överklaga samt upprättar gränskontroller.

Rödingajäveln:

. Folk flyr inte sina hemländer för att de vill hit, utan för att de vill bort från något

Bara därför flera åker på semester till sina hemländer med jämna mellanrum? Samma länder de har "flytt" ifrån?

Rödingajäveln:

. En viktig del i att motverka svartarbete och lönedumpning är snarare att se till att fler får asyl och medborgarskap.

Så att det blir ännu mer konkurrens om jobben? Hur får du den ekvationen att gå ihop?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon:

Om man gör Sverige mindre attraktivt för asylturister så kommer färre att söka sig hit. Det säger sig självt.

"Asylturism" är inte ett riktigt fenomen, och ett jävligt vidrigt ord för att folk flyr sina hemländer p.g.a. av krig, svält, fattigdom, miljökatastrofer, m.m.

Ytterst få lämnar sitt hemland för att man vill till Sverige. Det handlar om att fly IFRÅN något som man fortfarande kommer vara tvungen att fly ifrån, även om mini-Hitlers som du gör livet här svårt för en.

Ganon:

Då ger man polisen mer resurser för att jaga rätt på illegala invandrare, utvisar dem direkt efter att de får avslag på sin asylansökan utan möjligthet att överklaga samt upprättar gränskontroller.

Det kommer inte uppnå något utom att göra Sverige till ett hårdare och omänskligare land. Bara en väldigt störd människa skulle tycka det var ok att behandla andra människor på det viset.

Ganon:

Bara därför flera åker på semester till sina hemländer med jämna mellanrum? Samma länder de har "flytt" ifrån?

Kanske för att de vill träffa sin familj, släkt och vänner? Hade inte du velat åka och träffa dem om du kunde ifall du flytt?

Tror du folk bara "ååååh Syrien är så tråkigt. Jag flyttar nog till Sverige!"? Folk flyr kriget i Syrien, fattigdomen och kaoset i Somalia, kriget i Irak och förtrycket mot den politiska oppositionen, osv.

Ganon:

Så att det blir ännu mer konkurrens om jobben? Hur får du den ekvationen att gå ihop?

Jag förklarar det väldigt utförligt i mitt inlägg, läs det om sänkt arbetsdag också så ser du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

"Asylturism" är inte ett riktigt fenomen, och ett jävligt vidrigt ord för att folk flyr sina hemländer p.g.a. av krig, svält, fattigdom, miljökatastrofer, m.m.

Så det är en slump att det land som betalar ut flest bidrag till invandrare och delar ut PUT och medborgarskap som om det vore godis också har den högsta asylanstormingen?

Rödingajäveln:

Ytterst få lämnar sitt hemland för att man vill till Sverige. Det handlar om att fly IFRÅN något som man fortfarande kommer vara tvungen att fly ifrån, även om mini-Hitlers som du gör livet här svårt för en.

Nu råkar det ju dock vara så att det är fastställt att endast 5% av de som får syl har riktiga flyktingskäl, dvs internationellt erkända.

Rödingajäveln:

Det kommer inte uppnå något utom att göra Sverige till ett hårdare och omänskligare land. Bara en väldigt störd människa skulle tycka det var ok att behandla andra människor på det viset.

Ser inte det omänskliga i att kasta ut dem som inte har rätt att vistas här. Om man dessutom gör det olagligt för företag att anställa och gömma illegala så skulle det också bli mindre attraktivt att anställa dem.

Rödingajäveln:

Kanske för att de vill träffa sin familj, släkt och vänner? Hade inte du velat åka och träffa dem om du kunde ifall du flytt?

Jo, men inte om jag riskerade livet genom att åka tillbaka. Kan man åka tillbaka så var det ju uppenbarligen inte så farligt i hemlandet som man angav i sin asylansökan och därmed har man fått den på felaktiga grunder.

Rödingajäveln:

Tror du folk bara "ååååh Syrien är så tråkigt. Jag flyttar nog till Sverige!"? Folk flyr kriget i Syrien, fattigdomen och kaoset i Somalia, kriget i Irak och förtrycket mot den politiska oppositionen, osv.

Tja. Var inte så länge sedan som jag såg ett videoinslag på en snubbe som gnällde om hur hemskt det var på hans asylmottagning och om han hade vetat hur det skulle vara här så hade han hellre dött i Syrien.

Rödingajäveln:

Jag förklarar det väldigt utförligt i mitt inlägg, läs det om sänkt arbetsdag också så ser du.

Ser inte hur det skulle lösa nånting öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon:

Så det är en slump att det land som betalar ut flest bidrag till invandrare och delar ut PUT och medborgarskap som om det vore godis också har den högsta asylanstormingen?

Nej, det är klart att om du är på flykten söker du dig till det land du tror du har bäst chanser att få asyl i och bäst möjligheter att klara dig. Det handlar dock inte om nån jävla "turism". Folk FLYR hit, "turism" får det att framstå som nån form av lyxig semester. Det visar ju också vilken äcklig syn ni sverigedemokrater har på andra människor.

Ganon:

Nu råkar det ju dock vara så att det är fastställt att endast 5% av de som får syl har riktiga flyktingskäl, dvs internationellt erkända.

Nu råkar det vara så att de internationellt erkända flyktingskälen inte inkluderar en hel del saker som t.ex. extrem fattigdom, förföljelse av homosexuella, m.m. Sverige utvisar bl.a. homosexuella till Irak trots att de lever under dödshot.

Ganon:

Ser inte det omänskliga i att kasta ut dem som inte har rätt att vistas här.

Nej och det är jag inte förvånad över att du inte gör men som tur är har de flesta svenskar en långt mer frisk och mänsklig syn på det och som tur är dikterar inte du villkoren för vad som ger och inte ger "rätt" att vistas här.

Ganon:

Om man dessutom gör det olagligt för företag att anställa och gömma illegala så skulle det också bli mindre attraktivt att anställa dem.

Nej det skulle även göra det MER attraktivt för en hel del företag eftersom dessa flyktingar dels skulle vara ännu desperatare och dels förbjudna att jobba annat än svart. Du verkar inte ha så bra koll på varken den svarta arbetsmarknaden, förstå dig på grundläggande ekonomi eller kriminologi om du tror att det är så lätt att bli av med den. Så länge det går att göra profit svart kommer företag försöka att göra det. Att förbjuda människor att arbeta är att aktivt rekrytera åt den svarta marknaden. Inte bara svarta företag utan kriminalitet och gäng. Det är sådan politik som SKAPAR organiserad brottslighet, när det är eller framstår som den enda möjligheten för människor att försörja sig.

Ganon:

Jo, men inte om jag riskerade livet genom att åka tillbaka. Kan man åka tillbaka så var det ju uppenbarligen inte så farligt i hemlandet som man angav i sin asylansökan och därmed har man fått den på felaktiga grunder.

Så om det finns någon som helst chans att överleva i hemlandet ska man inte ha asyl? Det är bara folk som blir skjutna på sikt som ska få komma hit? Även om de måste leva gömda under snudd på omöjliga levnadsförhållanden för att klara sig? Du är motbjudande.

Ganon:

Tja. Var inte så länge sedan som jag såg ett videoinslag på en snubbe som gnällde om hur hemskt det var på hans asylmottagning och om han hade vetat hur det skulle vara här så hade han hellre dött i Syrien.

... och du tycker såklart att han hellre skulle ha dött i Syrien alltså? Du vill ju göra det ännu jävligare för flyktingar här.

Ganon:

Ser inte hur det skulle lösa nånting öht.

Nej det är klart att du inte gör det eftersom du inte är insatt i nån som helst politik utom invandringspolitiken. Antingen bemöter du mitt inlägg i sin helhet och även de lösningar jag presenterar, eller så slutar vi diskutera. Du är ju helt värdelös på att debattera och så insnöad på ditt hat mot folk från andra länder att du inte kan tänka klart och diskutera andra lösningar än att kasta ut folk ur Sverige. Pinsamt låg nivå från en politiskt aktiv person.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Ja! (Du röstade på detta alternativ)

det är ändå deras eget fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Det handlar dock inte om nån jävla "turism". Folk FLYR hit, "turism" får det att framstå som nån form av lyxig semester. Det visar ju också vilken äcklig syn ni sverigedemokrater har på andra människor.

Det är på på sätt och vis semester för dem. Direkt när de fått PUT får de hutlösa bidrag som vanliga svenskar bara kan drömma om. Inte undra på att de vill hit. Rykten om Sverige som invandringens paradis sprider ju sig ända ner till MENA.

De som verkligen är i nöd kan inte ens ta sig till Sverige. De som kan ta sig hit är de som har råd till att betala en flyktingsmugglare.

Rödingajäveln:

Nu råkar det vara så att de internationellt erkända flyktingskälen inte inkluderar en hel del saker som t.ex. extrem fattigdom, förföljelse av homosexuella, m.m. Sverige utvisar bl.a. homosexuella till Irak trots att de lever under dödshot.

Homosexualitet finns med i FNS flyktingkonvention. Fattigdom gör det däremot inte och det ser jag heller ingen anledning till att det ska göra.

Rödingajäveln:

Nej och det är jag inte förvånad över att du inte gör men som tur är har de flesta svenskar en långt mer frisk och mänsklig syn på det och som tur är dikterar inte du villkoren för vad som ger och inte ger "rätt" att vistas här.

Nej och inte du heller, tack och lov. Det gör lagen och den säger att den som fått avslag på sin asylansökan (och för att få avslag i landet med världens mest generösa invandringspolitik kan man verkligen inte ha några vidare asylskäl) och vägrar lämna landet eller inte ens bryr sig om att söka asyl öht befinner sig i riket olovligen.

Rödingajäveln:

Nej det skulle även göra det MER attraktivt för en hel del företag eftersom dessa flyktingar dels skulle vara ännu desperatare och dels förbjudna att jobba annat än svart. Du verkar inte ha så bra koll på varken den svarta arbetsmarknaden, förstå dig på grundläggande ekonomi eller kriminologi om du tror att det är så lätt att bli av med den. Så länge det går att göra profit svart kommer företag försöka att göra det. Att förbjuda människor att arbeta är att aktivt rekrytera åt den svarta marknaden. Inte bara svarta företag utan kriminalitet och gäng. Det är sådan politik som SKAPAR organiserad brottslighet, när det är eller framstår som den enda möjligheten för människor att försörja sig.

Tror inte det skulle vara så attraktivt för företag att anställa någon illegal om de visste att de kunde bli åtalade för det. Inför även ett belöningssystem till den som rapporterar illegala invandrare och företag som anställer dessa så kommer snart inga företag att vilja ta i de illegala med tång. På så sätt slår man två flugor i en smäll.

Rödingajäveln:

Så om det finns någon som helst chans att överleva i hemlandet ska man inte ha asyl? Det är bara folk som blir skjutna på sikt som ska få komma hit? Även om de måste leva gömda under snudd på omöjliga levnadsförhållanden för att klara sig? Du är motbjudande.

Antingen är man flykting eller så är man inte det. Det finns inget mellanting. Kan man åka tillbaka till landet man "flytt" ifrån så kan man också stanna kvar där.

Rödingajäveln:

Nej det är klart att du inte gör det eftersom du inte är insatt i nån som helst politik utom invandringspolitiken. Antingen bemöter du mitt inlägg i sin helhet och även de lösningar jag presenterar, eller så slutar vi diskutera. Du är ju helt värdelös på att debattera och så insnöad på ditt hat mot folk från andra länder att du inte kan tänka klart och diskutera andra lösningar än att kasta ut folk ur Sverige. Pinsamt låg nivå från en politiskt aktiv person.

Vilka lösningar? På vilket sätt skulle det lösa nånting att bara sänka arbetsdagarna? Det kommer fortfarande vara finnas mer arbetskraft än vad det finns jobb, speciellt om man tar hit ännu mer arbetskraft. Vi kan ta ett annat exempel, så kanske även du förstår. Om det finns 1000 barn, men bara 250 äpplen, så räcker dessa äpplen åt 250 barn. Om det dessutom tillkommer ytterligare 500 barn, men utan att det blir fler äpplen så är det fortfarande 1250 barn som inte får något äpple, just för att äpplena inte räcker åt alla. Det finns alltså fler barn än vad det finns äpplen. Det är enkel matematik. Förstår du nu?

Jag har för övrigt inget hat mot människor från andra länder. Vad jag däremot har är något som kallas för sunt förnuft, något ni i vänstern verkar sakna utan ni lever istället i någon slags hippiefantasivärld där alla sitter i en ring och sjunger kumbayah.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Nej! (Du röstade på detta alternativ)

[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glömde svara på detta

Rödingajäveln:

.. och du tycker såklart att han hellre skulle ha dött i Syrien alltså? Du vill ju göra det ännu jävligare för flyktingar här.

Ja, om han nu kommer hit och bara klagar över att han måste bo med andra asylsökande, att det är obekväma sängar etc så var det ju uppenbarligen inte så hemskt i Syrien och då får han gärna åka tillbaka dit.


   
SvaraCitera