Aviseringar
Rensa alla

"Lilla Stjärna" av John Ajvide


Ämnesstartare

En berättelse om utanförskap. Om unga tjejers utsatthet. Om idoldyrkan driven till sin spets och en uppfostran som går åt helvete, mildt uttryckt. Jag måste säga att detta är John Ajvides mest välskrivna roman som skildrar dagens samhälle så naket och äkta att inget längre är otänkbart. Inte ens ett blodbad på Allsång På Skansen - i direktsändning.

Ett spädbarn hittas övergivet i skogen och växer upp hos en fd svensktoppartist i en källare. Där utvecklar hon en övernaturlig sångbegåvning. Hon kommer att bli flickan Theres, som uppfostras med en världsbild att det antingen finns kärlek eller hat - inne i huvudet på människor.

Samtidigt föds en annan flicka i en alldeles vanlig familj. Hon är inte speciell på något vis - möjligen lite tjockare, fulare och konstigare än andra. Det dröjer 14 år innan de två flickorna möts. Tillsammans utvecklar de ett intresse för musik och poesi på en väg som lämnar ränniler av blod.

Jag har precis läst de sista sidorna och är i chock. Jag hoppas att denna recension får dig att vilja läsa denna våldsamma men kärleksfulla bok, för det är den bästa jag någonsin läst! [smile] Betyg 10/10.

Lilla Stjärna (Av John Ajvide Lindqvist)2.jpg


   
Citera
Ämnesstartare

Jaha..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, den vill jag läsa! Ska kolla efter den [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[y] Gött med boktips, ska läsas. Fler bra böcker på lager?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, naturligtvis John Ajvides succéroman "Låt Den Rätte Komma In" [smile] Eller hans samhällskritiska "Hanteringen Av Odöda" som är en skrämmande realistisk berättelse om hur de döda plötsligt vaknar på Danderyd bårhus och kyrkogårdar runtom i Stockholm och hur Sverige hanterar krissituationen [wink]


   
SvaraCitera

Gillade den rätt ordentligt, trots att slutet var lite antiklimatiskt. Pappersväggar är fortfarande bäst, imo!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh, hade glömt bort, har ju sett fram emot den! måste läsa.


   
SvaraCitera

Såg detta på bokaffären, lite fail.
Image
(För den blinde - det är samma bild)


   
SvaraCitera

den var nice[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vill läsa. Hoppas den också har smiths-referenser.


   
SvaraCitera

Jag vet inte om jag ska ge karln en chans till. Jag har läst människohamn och pappersväggar, och dom svävade kort sagt iväg alldeles för långt ut i rymden.


   
SvaraCitera

Håller på med den nu. Den är bra.


   
SvaraCitera