Aviseringar
Rensa alla

"Säg upp dig, annars sparkar jag dig och alla dina arbetskamrater"


Ämnesstartare

Ytterligare ett bevis på att facket blir allt svagare.:

Förlora jobbet eller fabriken
Vd:n gav anställda omöjligt ultimatum

Älvsbyhus vd Donald Johansson ställde ett ultimatum.

Sparka dem han vill.

Eller lägga ner hela fabriken.

– Jag står för goda, fackliga värderingar, säger han.

I april i fjol öppnade småhustillverkaren Älvsbyhus en ny fabrik i värmländska Vålberg. Kravet för att etablera sig i det lilla samhället var ett nytt järnvägsspår.

Något som kostade skattebetalarna 20 miljoner kronor.

Förra tisdagen klev Älvsbyhus vd och delägare Donald Johansson in på fabriken – för första gången sedan invigningen.
”Ska vi köra eller inte?”

Han kallade alla 21 anställda till stormöte. Förklarade att några av dem måste bort. Och ställde ett ultimatum. Antingen skulle man följa lagen, som facket vill. Då skulle hela fabriken läggas ner.

Eller så skulle han få sparka dem han ville.

– Vad säger ni, frågade han gång på gång.

– Ska vi köra eller inte?

Medarbetarna stod stumma. Efter mötet kallades fyra anställda in. En av dem var Johan Rangedal.

– Man sa att alla vi fyra måste säga upp oss. Annars skulle de andra förlora jobben, säger han.
Pekat ut brister

Johan Rangedal är klubbordförande för GS-facket och skyddsombud. Han har flera gånger pekat ut brister i säkerheten i fabriken. Även Arbetsmiljöverket har riktat hård kritik.

– Det är därför de ville sparka mig, säger han.

De fyra utpekade fick en vecka på sig. Johan Rangedal våndades in i det sista.

– Det var ren diktatur. Men jag ville inte göra mina kamrater arbetslösa.
La ner hela fabriken

Till sist beslutade han sig för att vägra säga upp sig. Donald Johansson svar kom blixtsnabbt – hela fabriken skulle läggas ner.

Tre av de fyra som skulle sparkas var fackliga. En ren slump, hävdar Donald Johansson.

– Det fanns andra skäl som jag inte vill kommentera. Jag är i själva verket fackvänlig.

Du hotar med att lägga ner fabriker om du inte får sparka dem du vill. Är det att vara fackvänlig?

– Ja, eftersom jag gjorde det för att rädda jobben.

Kritiker menar att du använder 1800-talsmetoder. Hur tycker du själv att du hanterat det här?

– Jag ångrar att jag inte la ner fabriken på en gång. Då hade företaget sluppit att vara i media.

Vad har du att säga till skattebetalarna som betalt 20 miljoner för det järnvägsspår du krävde?

– Vad vill du att jag ska säga? Att jag är ledsen? Det gör inget ogjort.


   
Citera
Ämnesstartare

http://svtplay.se/v/1565717/de_varslar_i_onodan

I det här företaget har man varslat fast anställda och istället ska annan personal ifrån bemanningstjänst arbeta där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var tvungen att läsa runriken flera gånger i tidningen igår för att förstå vad det stod. Så dålig stil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lördagsöppet:

Jag var tvungen att läsa runriken flera gånger i tidningen igår för att förstå vad det stod. Så dålig stil.

Jo det är verkligen hemskt. Men det viktigaste är att vi inte fokuserar på den onda kapitalisten. Varför tillåts detta? Varför har det inte hänt förut i Sverige och varför tillåter facket detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chickfactor:

[bigsmile]

[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Helt jävla knäppt, från både facket och honom. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

Helt jävla knäppt, från både facket och honom. [shake]

LO verkar ju helt ha glömt bort att de är ska vara en motpart till kapitalet. Det här sa en ledare av handels till lagena-arbetarna:

"Tror man på demokrati så kan man inte ställa sig bakom en vild strejk. Gör vi det kan vi packa ihop som fack. Vi måste följa lagarna som finns i Sverige."
Tommy Tillgren, Handels

Snacka om att vara passiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

LO verkar ju helt ha glömt bort att de är ska vara en motpart till kapitalet. Det här sa en ledare av handels till lagena-arbetarna:

"Tror man på demokrati så kan man inte ställa sig bakom en vild strejk. Gör vi det kan vi packa ihop som fack. Vi måste följa lagarna som finns i Sverige."
Tommy Tillgren, Handels

Snacka om att vara passiv.

LO är ju en klassamarbetes-organisation, så vad kan man förvänta sig? [crazy] Att de skulle företräda arbetarna är ungefär lika sant som att Svenskt Näringsliv skulle göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara jag som tycker det va väldigt egoistiskt av den som vägrade säga upp sig?

Den fackliga kampen borde ha bestått av att han fick sparken och de övriga anställda får ta ställning till om de ska säga upp sig, strejka eller fortsätta arbeta.

Tennsoldaten:

http://svtplay.se/v/1565717/de_varslar_i_onodan

I det här företaget har man varslat fast anställda och istället ska annan personal ifrån bemanningstjänst arbeta där.

Tennsoldaten:

Men det viktigaste är att vi inte fokuserar på den onda kapitalisten. Varför tillåts detta?

Borde fokusera på varför det blir lönsammare för företaget att betala bemanningsföretag minst 600kr/h per anställd istället för ~150kr/h per internt anställd.

Tennsoldaten:

Varför har det inte hänt förut i Sverige[...]?

Vet inte hur pass stor insikt du har i företag/bemanning men de senaste åren har bemanningsföretag växt otroligt, unixflex/polia/manpower etc. och det är på grund utav att företag väljer att hyra in "konsulter" istället för att anställa. I vissa fall så är det en bra lösning för båda parter, när arbetaren kan få fast anställning hos bemanningsföretaget med viss garantilön etc. och uppdragen bara är upp till några månader så behöver man inte leta nytt jobb själv varannan månad.
Däremot när uppdragen är mer eller mindre permanenta/över ett år så är det ju inget annat än negativt för arbetaren, dock tjänar både bemanningsföretaget och företagen som hyr tjänsterna på det.

Tennsoldaten:

[...]och varför tillåter facket detta?

Facken ser väll knappast glatt på den utvecklingen som skett. Däremot om man skulle granska deras interna arbeten, typ städning och dylikt skulle man nog finna att dom är hycklare. Arbetslagarna stryper marknaden och ger inte arbetsgivare något val.


   
SvaraCitera

wakajwaka:

Bara jag som tycker det va väldigt egoistiskt av den som vägrade säga upp sig?

Snarare egoistiskt av arbetskamraterna som inte sa upp sig samtidigt. Mest egoistisk är såklart den kapitalistiska patronen Donaldson, en kula genom huvet så får vi se om han skrattar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Bara jag som tycker det va väldigt egoistiskt av den som vägrade säga upp sig?

Tycker jag med visst skulle han sagt upp sig och skitit i sina lagliga rättigheter bättre arbetsgivaren få göra som han vill, tillbaka till 1800-talet bara!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Borde fokusera på varför det blir lönsammare för företaget att betala bemanningsföretag minst 600kr/h per anställd istället för ~150kr/h per internt anställd.

Du svarade ju i princip på det själv. Folk ifrån bemanningsföretag kan komma och gå när kapitalisten önskar. Det är ett sätt att luckra upp LAS. De som redan hade fast anställning på företaget berättade att det alltid fanns personal ifrån bemanningsföretag som arbetade där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hade sagt att allt får läggas ner. Ett sånt skitföretag skall inte få drivas öht då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

när arbetaren kan få fast anställning hos bemanningsföretaget med viss garantilön etc. och uppdragen bara är upp till några månader så behöver man inte leta nytt jobb själv varannan månad.

Arbetssäkerheten på ett konsultföretag ligger mellan usel och icke-existerane, jag har själv arbetat för två företag på fem-sex olika uppdrag. I princip alla anställningar på konsultföretag är vid behovs anställningar vilket innebär att man totalt sätter alla fackliga regler ur spel. Klagar du på säkerhetsbrister? Oj, vi har visst inget behov av dig. Påpekar du att det ska vara tre månaders uppsägningstid? Javisst, men under dessa tre månader har vi inget behov av ditt arbete.


   
SvaraCitera