Aviseringar
Rensa alla

"Säg upp dig, annars sparkar jag dig och alla dina arbetskamrater"


Ämnesstartare

Stringburka:

Klagar du på säkerhetsbrister? Oj, vi har visst inget behov av dig. Påpekar du att det ska vara tre månaders uppsägningstid? Javisst, men under dessa tre månader har vi inget behov av ditt arbete.

Om du inte trivs kan du säga upp dig, eller ännu bättre, inte ta anställningen från första början.

asdor:

Snarare egoistiskt av arbetskamraterna som inte sa upp sig samtidigt.

Givetvis, detta är vad jag skulle ha gjort om det va så att en kollega fick sparken för att han påpekade säkerhetsbrister. Däremot om jag va den som skulle få sparken hade jag inte lagt mig på tvären för kollegerna, jag hade givetvis gett dem ett val. Förutsatt att jag inte hatade hela bunten.

Tennsoldaten:

Du svarade ju i princip på det själv. Folk ifrån bemanningsföretag kan komma och gå när kapitalisten önskar. Det är ett sätt att luckra upp LAS. De som redan hade fast anställning på företaget berättade att det alltid fanns personal ifrån bemanningsföretag som arbetade där.

Ja, det är ett sätt att luckra upp LAS. Uppenbarligen finns det ett enormt behov av att göra det, och en massa arbetare som är villiga.

Stringburka:

Arbetssäkerheten på ett konsultföretag ligger mellan usel och icke-existerane, jag har själv arbetat för två företag på fem-sex olika uppdrag. I princip alla anställningar på konsultföretag är vid behovs anställningar vilket innebär att man totalt sätter alla fackliga regler ur spel.

Jag har också varit anställd av konsult-företag. Personligen är jag tacksam för att dom finns eftersom det va ett sätt för mig att komma in i branschen. Givetvis hade jag föredragit en riktig anställning, men jag förstår att det blir riskfyllt för företag dels pga. LAS mm. men även för att de kanske får direktiv från ledningen som sitter i Oslo att det är anställningsstopp.

I mina ögon är det inte företagens fel, utan det är byråkratin kring anställningar som skapar problemen. Om jag är flexibel, och min arbetsgivare är flexibel, kan inte vi få vara det då? Tyvärr inte, utan vi behöver en tredje part som kan sköta all formalia som krävs av lagen och dessutom inkassera långt mer än mig för mitt jobb.

asdor:

Mest egoistisk är såklart den kapitalistiska patronen Donaldson, en kula genom huvet så får vi se om han skrattar.

JA! Att driva något annat än ideella företag borde leda till Gulag!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

wakajwaka:

Om du inte trivs kan du säga upp dig, eller ännu bättre, inte ta anställningen från första början.

Vad jag säger är att konsultföretag försätter den arbetsrätt vi faktiskt har i Sverige ur spel. Om det är rätt eller inte får vara upp till var och en, men det jag påpekar är bara att det inte finns något som egentligen är fast anställning vad gäller konsultföretag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är väl ganska enkelt eller hur? Fabriken har itne råd med allihop, alltså så måste några bort? Förstår inte problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vad jag hatar facket ibland


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vad jag säger är att konsultföretag försätter den arbetsrätt vi faktiskt har i Sverige ur spel. Om det är rätt eller inte får vara upp till var och en, men det jag påpekar är bara att det inte finns något som egentligen är fast anställning vad gäller konsultföretag.

När jag va anställd av konsultföretag hade jag 3 månaders uppsägningstid och garantilön för 120 timmar i månaden, mycket acceptabelt i mina ögon. Största problemet va att pga. konsultanställning låg jag minst 20% under övriga i lön, trots exakt samma arbetsuppgifter och minst lika bra prestation.

Dessutom finns ju även fack för konsultbolag, dock ansåg jag aldrig att jag hade ett behov av att bli medlem, av flera anledningar, främst att jag arbetade där lite mindre än ett år.

EDIT: Kom ihåg felaktigt, det va 1 månads uppsägningstid!


   
SvaraCitera

wakajwaka:

JA! Att driva något annat än ideella företag borde leda till Gulag!

Iaf att driva ett företag sen bete sig som ett svin mot sina arbetare.

EkarN:

Det är väl ganska enkelt eller hur? Fabriken har itne råd med allihop, alltså så måste några bort? Förstår inte problemet.

Problemet är att patronen Donaldson då kan kringå LAS-reglerna och sparka de 4 som är fackligt aktiva och påpekar säkerhetsbrister osv och de mest drivande i kampen för högre lön osv. I annat fall hade patron Donaldson varit tvungen att sparka de 4 senast anställda. Om man ska få sparka vem man vill måste man som arbetare hela livet slicka röv på chefen, vilket jag inte tror någon tycker skulle vara särskilt roligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asdor:

annat fall hade patron Donaldson varit tvungen att sparka de 4 senast anställda. Om man ska få sparka vem man vill måste man som arbetare hela livet slicka röv på chefen, vilket jag inte tror någon tycker skulle vara särskilt roligt.

Hmm jaha. Han borde ha sparkat de 4 sista istället. Jag reagerade mest på att folk gnäller på att de fick sparken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EkarN:

Hmm jaha. Han borde ha sparkat de 4 sista istället. Jag reagerade mest på att folk gnäller på att de fick sparken.

Även om de hade följt reglerna så har folk rätt att klaga. De lovade kommunen att de skulle anställa runt 80 stycken men det blev runt 23 stycken istället. Företaget tog även resurser ifrån skattebetalare vilket du skulle ha sett om du läst artikeln.


   
SvaraCitera

Tycker att det är tråkigt att det ska vara så. Men anledningen till det är för att i Sverige så kan du inte bara sparka arbetare. Om man är företagare och du anställer en så är det ett HELVETE att bli av med den från företaget.

Sedan så tycker jag att det är lite dåligt skrivet i artikeln. Det framgås inte varför han var tvungen att lägga ner fabriken i första hand? Dålig ekonomi? Kan det vara så att han valde de 4 för att de kanske var sämst i fabriken?

Det skulle ha stått lite mer [tired]


   
SvaraCitera

Såg att det var aftonbladet som hade skrivit det (sossetidning). Inte konstigt varför det var så arbetarriktat.


   
SvaraCitera

EmSd:

Tycker att det är tråkigt att det ska vara så. Men anledningen till det är för att i Sverige så kan du inte bara sparka arbetare. Om man är företagare och du anställer en så är det ett HELVETE att bli av med den från företaget.

Precis som det ska vara, annars får ju vi arbetare stå och slicka chefsröv hela livet.

EmSd:

Kan det vara så att han valde de 4 för att de kanske var sämst i fabriken?

Eller för att de var fackligt aktiva kanske, möjligtvis, troligtvis, ja....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldaten:

Även om de hade följt reglerna så har folk rätt att klaga. De lovade kommunen att de skulle anställa runt 80 stycken men det blev runt 23 stycken istället. Företaget tog även resurser ifrån skattebetalare vilket du skulle ha sett om du läst artikeln.

Bättre 23 än 0.


   
SvaraCitera

asdor:

Precis som det ska vara, annars får ju vi arbetare stå och slicka chefsröv hela livet.

Faktiskt så är det därför det är så hög arbetslöshet. Företag vågar inte anställa! Om ett företag råkar anställa fel person så kan företaget inte göra sig av med den. Så ska det inte vara!


   
SvaraCitera

EmSd:

Faktiskt så är det därför det är så hög arbetslöshet. Företag vågar inte anställa! Om ett företag råkar anställa fel person så kan företaget inte göra sig av med den. Så ska det inte vara!

Nej det är inte varför det är hög arbetslöshet, det är hög arbetslöshet därför att vi lever under ett kapitalistiskt system och detta system upplever en stor krasch för tillfället. Kapitalismen kräver också en arbetslöshet annars skenar lönerna iväg.

Att jag ska slicka chefsröv kan du glömma, jag gör det som står i mitt anställningskontrakt sen är det nog!


   
SvaraCitera

asdor:

Nej det är inte varför det är hög arbetslöshet, det är hög arbetslöshet därför att vi lever under ett kapitalistiskt system och detta system upplever en stor krasch för tillfället.

Hellre kapitalism är kommunism.


   
SvaraCitera