Forumet - "Social Kunskap" i skolorna?

"Social Kunskap" i skolorna?

607 0 60
Jag är trött på härskartekniker och andra kvarlevor från tiden på mellanstadiet. Skulle vi inte kunna behöva kurser i "Social Kunskap"?
Där vi får lära oss om fungerande sociala samspel, vilket är en grundläggande förutsättning för att man ska kunna prestera.
En kurs som är till för att stärka oss som individer, så vi sedan kan jobba bättre i grupp. Något som kanske kan bidra till självkänsla och en klar självbild. En kurs som för en gångs skull i detta prestationsinriktade samhälle, kan handla om vilka vi är och inte vad vi gör. Det är något vi skulle kunna ha nytta av oavsett vilket framtida yrke vi väljer.

Jag tycker skolan borde ifrågasätta deras inflytande och påverkan i våra liv mer öppet, när antidepressiv medicinering hos oss ungdomar ökat med 40 % de senaste 10 åren.
Det är 10 år av mitt liv, som jag spenderat ca 8 timmar om dagen på att vara i skolan, när det ibland kan kännas som att jag lär mig mer av att stanna hemma.

Kan vi inte behöva bli skolade till att leva utan antidepressiv medicin och säkra vår framtid, innan vi går och lär oss om vår historia?
I vårt samhälle värderar vi kunskap och utbildning högt. Men är tanken att vi ska veta mer om andra än om oss själva?

Givetvis behöver vi den allmänbildning skolan nu är utsedd för att ge, men jag tycker vi borde prioritera och värdera skolans innebörd annorlunda. Lösningen på ett matte-tal kan kännas ganska obetydlig för en ungdom jämfört med de hundra existentiella frågorna i huvudet, som man aldrig får svar på. Så kan man få en kurs i "Social Kunskap" godkänd hos skolverket och börja utbilda lärare till att utbilda oss, på riktigt?!

Spana också in:

Budolicious:

Vi hade en sådan kurs på vår skola. Den var dock inte betygssatt och högst frivillig att gå på, så det innebar ju att bara halva klassen var där ungefär, men den var väldigt givande faktiskt.


Det skulle nog vara givande för dem som frivilligt går dit.. och om man nu gjorde det obligatoriskt, kanske de "tvingade" skulle engagera sig efter ett tag. I vilket fall tycker jag skolor borde ha som skyldighet att testa.
Isabelle021:

Kan vi inte behöva bli skolade till att leva utan antidepressiv medicin och säkra vår framtid, innan vi går och lär oss om vår historia?


Det ologiska och snedvridna skolsystemet är antikt och lär hellre ut något onödigt än något som faktiskt är nödvändigt. Sorligt men sant. Och ja, du lär dig mycket mer av att stanna hemma från skolan, i synnerhet i grundskolan.

Isabelle021:

I vårt samhälle värderar vi kunskap och utbildning högt. Men är tanken att vi ska veta mer om andra än om oss själva?


Right, bra poäng. Det är för att vi lever som marionettdockor och massproducerad arbetskraft för staten. Vi ska inte ha några känslor utan bara följa order.
Erkowich:

Tyvärr kommer nog detta aldrig bli obligatoriskt eftersom det säkert är helt onödigt enligt våra ledande politiker. Men jag håller med helt och hållet, fast då borde också betyg tas bort i den kursen, annars känns det som hela grundtanken försvinner.


Kanske det. Fast jag kan inte ha mycket förståelse för de som skulle tycka att det var onödigt. Jag skrev aldrig att betyg inte skulle finnas, men det håller jag fullt med om!
Klorofyl:

Det borde integreras i andra kurser och lärare borde inte vara idioter.

Vem fan orkar gå på en timmas påtvingad kurs i personlig utveckling 2 dagar i veckan. Näe fifan.


Ja inte du uppenbarligen och kanske inte de som skulle behöva det som mest heller. Tanken är inte att det ska vara en timmas obligatorisk terapi, utan en utformad kurs för att ta upp aktuella sociala svårigheter, så att människor kan få trivas och utveckla sin självkänsla och sitt självförtroende innan någon med extrema hävdelsebehov hinner berövar det.
Oväntad:

På lågstadiet hade vi "jag duger" och på mellanstadiet hade vi "charlie". Det var typ sådant där. Hade något liknande på högstadiet också ibland, och på estet så läste vi livskunskap.


Livskunskap.. aldrig hört talas om trots att jag går estetiska programmet. Men för att sådana kurser, vad nu livskunskap är för nå, ska fungera, behövs det vara kompetenta lärare inom sociala frågor.