Aviseringar
Rensa alla

"Social Kunskap" i skolorna?


Ämnesstartare

Jag är trött på härskartekniker och andra kvarlevor från tiden på mellanstadiet. Skulle vi inte kunna behöva kurser i "Social Kunskap"?
Där vi får lära oss om fungerande sociala samspel, vilket är en grundläggande förutsättning för att man ska kunna prestera.
En kurs som är till för att stärka oss som individer, så vi sedan kan jobba bättre i grupp. Något som kanske kan bidra till självkänsla och en klar självbild. En kurs som för en gångs skull i detta prestationsinriktade samhälle, kan handla om vilka vi är och inte vad vi gör. Det är något vi skulle kunna ha nytta av oavsett vilket framtida yrke vi väljer.

Jag tycker skolan borde ifrågasätta deras inflytande och påverkan i våra liv mer öppet, när antidepressiv medicinering hos oss ungdomar ökat med 40 % de senaste 10 åren.
Det är 10 år av mitt liv, som jag spenderat ca 8 timmar om dagen på att vara i skolan, när det ibland kan kännas som att jag lär mig mer av att stanna hemma.

Kan vi inte behöva bli skolade till att leva utan antidepressiv medicin och säkra vår framtid, innan vi går och lär oss om vår historia?
I vårt samhälle värderar vi kunskap och utbildning högt. Men är tanken att vi ska veta mer om andra än om oss själva?

Givetvis behöver vi den allmänbildning skolan nu är utsedd för att ge, men jag tycker vi borde prioritera och värdera skolans innebörd annorlunda. Lösningen på ett matte-tal kan kännas ganska obetydlig för en ungdom jämfört med de hundra existentiella frågorna i huvudet, som man aldrig får svar på. Så kan man få en kurs i "Social Kunskap" godkänd hos skolverket och börja utbilda lärare till att utbilda oss, på riktigt?!


   
Citera

ja jag har också tänkt på det. vet att det finns sånna kurser i vissa skolor.


   
SvaraCitera

det finns, gyllene_vägen har det:E


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finns då inte i min skola iaf.. skandal


   
SvaraCitera