Aviseringar
Rensa alla

"Speak up!" Rädda barnen i Murmansk


Ämnesstartare

"Speak up!" film-sammankomst i Murmansk.

Jag har gjort en tråd tidigare om detta men nu har det blivit ändrade planer. Istället för att våran planerade resväg tåg till narvik, Buss till Tromsö (sova en natt), flyg till kirkenes och buss till murmansk så tar vi buss direkt från Luleå istället.

Dessutom har jag fått MYCKET mer information från "Redd barna" i norge.

"Dette er et prosjekt som er støttet av Redd Barna, Save the Children Norway in Russia, Barentssekretariatet og Fritt Ord stiftelsen. Alle barn har rett til å si sin mening og blir hørt, og under Speak up! skal vi lage kortfilmer (dokumentar og fiksjon) basert på denne artikkelen (og andre) i FNs barnekonvensjon. Fire unge filmeksperter ledet av Anniken Hoel skal holde workshops i hvordan å lage kortfilmer og alle deltakerne får muligheten til å lage en film sammen med en internasjonal gruppe. Deltakerne kommer fra Norge (Redd Barnas ungdomsorganisasjon, PRESS), Sverige (Rädda Barnens ungdomorganisasjon) og Russland (tre child-led organisasjoner støttet av Save the Children Norway in Russia.) Alle deltakerne er mellom 13 og 18 år."

Vi har också fått ett preliminärt schema som vi ska följa under första veckan. Vi kommer att vakna tidigt på morgonen för att ha film/foto lektioner och diskutera vad vi vill förmedla med filmerna. Vi kommer också att prata med ryska Rädda barnen grupper. Ingen pratar engelska så vi kommer alltså att ha en tolk med oss.

Under fredagen kommer vi att börja filma ordentligt, åka ut i de riktigt fattiga områdena osv. På söndagen klockan 14 ska våra filmer vara färdiga att visas.

FÖRHOPPNINGSVIS kommer jag att kunna lägga upp bilder, texter och delar av min dagbok som jag ska skriva i där.

I går hade jag och några andra tjejer möte med en kille från Rädda barnens ungdomsförbund i stockholm. Vi kom fram till att vi ska starta ett Ungdomsförbund här i Luleå också. Ordförande kommer förmodligen jag och en tjej vid namn Angelica bli. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Varför?

Vadå varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Vadå varför?

Varför åka ut till ett svinkallt ingenstans mitt i vintern?
Varför vara delaktig i rädda barnen?
Varför bry sig om barn?

etc. etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Varför åka ut till ett svinkallt ingenstans mitt i vintern?
Varför vara delaktig i rädda barnen?
Varför bry sig om barn?

etc. etc

För att du suger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mikrofonkåt:

För att du suger.

Jag vet inte vem du är, men du suger ganska skapligt du med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Varför åka ut till ett svinkallt ingenstans mitt i vintern?

För att vi ska göra kortfilmer, prata med ungdomar om feminism, leka med dem och ha trevligt. Och rädda barnen driver ett annat projekt där de försöker rusta upp en lokal där ungdomar kan vara, göra ett dagis osv. Men jag är inte så insatt i just det.

Viljans Triumf:

Varför vara delaktig i rädda barnen?

För jag vill försöka hjälpa och det är väldigt kul att få göra saker för andra människor som inte har det lika bra ställt.

Viljans Triumf:

Varför bry sig om barn?

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

För jag vill försöka hjälpa och det är väldigt kul att få göra saker för andra människor som inte har det lika bra ställt.

Jag tvivlar på att rädda barnen någonsin kommer att kunna göra en märkbar skillnad för någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Jag tvivlar på att rädda barnen någonsin kommer att kunna göra en märkbar skillnad för någonting.

Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Varför?

För att dem saknar viljan att förändra, dem agerar inom den värld som redan existerar istället för att faktiskt försöka göra någonting


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

För att dem saknar viljan att förändra,

Nej, det tycker jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Nej, det tycker jag inte.

Jo, eftersom dem egentligen inte förändrar, dem åtgärdar lite små problem här och var, problem som vi har skapat själva.
Liksom, en överdrivet stor mängd människor har det uselt på olika sätt, och egentligen så har vi ju faktiskt möjlighet att hjälpa dem, vi skulle kunna göra det nu direkt, vi har mat, vi har möjlighet att fixa drickbart vatten, bostäder etc., det enda som förhindrar det är att det kostar pengar.

Pengar är något som vi människor själva har hittat på, och är ansvarigt för sisådär 95% (troligtvis mer) av alla problem som finns här i världen, pengar saknar totalt värde i verkligheten, det är bara en illusion, om vi inte hade ekonomi och liknande idiotiska påhitt så skulle vi kunna höja levnadsstandraden för alla. Och det är självklart inget oöverkomligt, det är bara att ge fan i att överhuvudtaget ha något med pengar att göra. När väl det är borta så kan vi göra allt möjligt.

Därför anser jag att rädda barnen saknar vilja att förända, eftersom dem baserar sin verksamhet på pengar, utan snarare arbetar med att försöka minska problemen skapade av vårat eget luftslott till kreation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

dem åtgärdar lite små problem här och var,

Är inte det att förändra då? Är det inte bättre ätt hjälpa några än att inte hjälpa alls?

Viljans Triumf:

problem som vi har skapat själva.

Precis därför försöker man göra folk mer medvetna.

Viljans Triumf:

vi skulle kunna göra det nu direkt, vi har mat, vi har möjlighet att fixa drickbart vatten, bostäder etc., det enda som förhindrar det är att det kostar pengar.

Och det är ju just pengar som fattas.

Viljans Triumf:

tan snarare arbetar med att försöka minska problemen

Finns inte nog med resurser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Och det är ju just pengar som fattas.

Det är därför man bör lägga ner hela ekonomiska systemet omedelbart, sedan kan man börja förändra på riktigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viljans Triumf:

Det är därför man bör lägga ner hela ekonomiska systemet omedelbart, sedan kan man börja förändra på riktigt

Jo, för självhushåll och byteshandel bidrog verkligen till en stabilare tillväxt.


   
SvaraCitera