Aviseringar
Rensa alla

"Utopier" hur realistiska är dom egentligen?


Ämnesstartare

OF 5:

det är mycket avlägset, och de enda som är på nära bra väg är antroposoferna men dom har ju så jävla många konstiga andra påhitt för sig så man blir ju bara ledsen.

Ja det känns inte till hundra procent som något du hyllar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kul, leker stadsvetare på UNGDOMAR.se [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Är inte så jag menar ditt jävla aspie. Man kan kanske inte uppnå något "utopiskt" inom en överskådligt framtid men som sagt det finns mycket som är realistiskt att förbättra, att bygga upp eller ta bort. Riktig mjölk är röd stick nu. Det blir åt helveta när man kopierar in från word sorry. Det finns det med all säkerhet. Tror nog att vi har utplånat alla orättvisor innan ryssen knackar på dörren faktiskt. Om du måste välja: vilken föredrar du, utopi alltså. Det låter som en synnerligen dålig utopi. Må så vara, men kan den bli verkligheten eller ej?

Ja. Den var dålig. Är förvånad att vi ens fick G på den skiten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Är inte så jag menar ditt jävla aspie. [crazy]

Man kan kanske inte uppnå något "utopiskt" inom en överskådligt framtid men som sagt det finns mycket som är realistiskt att förbättra, att bygga upp eller ta bort.

ursäkta????????


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

utopi är synonymt med anarki


   
SvaraCitera
mynona

Många samhällssystem har kallats utopier innan de förverkligades. Det svenska välfärdssamhället ansågs vara en utopi här innan det förverkligades och ses tom i sitt nuvarande skick som en utopi i många länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Att ordna så att hela världen blir som en Utopi genom ett politiskt eller filosofiskt system kommer knappast hända.

Men ett religiöst system skulle lösa allt! [y] Sorry, kunde inte undvika sarkasmen.

dazed:

Riktig mjölk är röd stick nu.

[bigsmile][love]

mynona:

Många samhällssystem har kallats utopier innan de förverkligades.

Din optimism är uppfriskande. Nej, jag är inte sarkastisk. Jag menar det!

------------------------------
Dazed, jag tror att vi måste bygga ett system som tar med extremerna kapitalism och kommunism men som försöker hitta en balans mellan dessa. Alltså lite som idag i Sverige men med mer beskattning av stora bolag och lägre skatter och mer startbidrag till nyföretagande och små företagare. Sedan behöver vi ha en mer förnuftig och uppföljd fördelning av statliga pengar så att de inte hamnar i tjänstemännens fickor eller slösas bort på ineffektiva lösningar som blöder pengar utan resultat.

Jag tror på vetenskap och därmed analys och förnuft som verktyg. Sen tycker jag att kapitalism är bra upp till en viss nivå. Den är en drivande faktor för marknaden och kan inte helt avskaffas. Däremot behöver det finnas många fler mindre företag istället för stora jättar som skapar en typ av monopol på marknaden. Jag tycker att man ska göra det riktigt svårt för bolagen att bli enormt stora och fortsätta växa men i övrigt är det ok med kapitalism. Jag tror inte ett dugg på kommunism som en lösning vad gäller drivkraften på marknaden. Många kockar gör en sämre soppa. Det måste vara separata företag med separata ägare. Om du inte får äga ditt eget företag...varför skulle du slita för att få det att fungera? Ingen skulle orka bry sig, företagen skulle inte bli lönsamma...ja, då går vi tillbaks till gamla fattiga kommuniststatsystemet...

I övrigt tror jag på ett sekulärt samhälle eftersom vi annars aldrig kan leva tillsammans utan stora motsättningar och inbördeskrig.

Jag tror på individualism och jämlikhet. Jag tror att vi måste acceptera livet sådant som det är, med både smärta och glädje. Den filosofin kommer bl a från buddhismen och existentialismen. Att vi lär oss att leva med alla känslor, inte bara de glada. Att vi helt enkelt lär oss att acceptera oss själva som vi är och skippar dualiteten mellan vår natur som individer och vår inbillade åsikt om vem vi bör vara. Att vi lär oss tolerans och vikten av samarbete o.s.v. Jag tycker att vi långsamt rör oss i den riktningen om man ser det i ett historiskt perspektiv.

Utopi, vad är det då? Jag skulle sammanfatta det med ett ord, acceptans. Acceptans av oss själva som individer med alla våra brister, färdigheter o.s.v. Acceptans av livet sådant som det är i verkligheten innehållandes både gjädje och smärta. Acceptans av varandra som jämlikar oavsett religion, kultur, kön o.s.v. Det är den enda verkliga utopin. Längre än så tillåter inte universum. Det kommer alltid finnas död, det kommer alltid finnas smärta och svårigheter eftersom vi aldrig kommer att bli gudar som är allvetande och allsmäktiga. Det bästa vi kan göra är att acceptera det oundvikliga och göra vad vi kan med det som kan förändras.

Mvh
Predikaren


   
SvaraCitera
mynona

- Razorblade -:

Din optimism är uppfriskande. Nej, jag är inte sarkastisk. Jag menar det!

Det var inte optimism så mycket som ett konstaterande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det var inte optimism så mycket som ett konstaterande.

Det var glädjande för mig iaf, så jag ser det som optimism. [wink] Jag är inte bra på historia...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vad betyder utopi? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:

Men ett religiöst system skulle lösa allt! Sorry, kunde inte undvika sarkasmen.

Meh... nej det skulle det inte. Inget system överhuvudtaget. Religiösa system suger för övrigt. Som sagt tror jag inte vi kan uppnå det alls, o skiter i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zapzap:

Vad betyder utopi?

det där fattar du väl med att du kan googla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag behöver en förklaring med egna ord, fattar inte det som står på wikipedia osv.

Det ideala samhället alltså.. hm.
Samhället kommer aldrig se ut som jag vill att det ska se ut, det är en omöjlighet då människor är alldeles för dumma i huvudet. Jävla inkompetenta drägg. Och nej jag påstår inte att jag är bättre än alla andra för ja, jag är också helt jävla dum i huvudet.

Det skulle verkligen inte gå här i Sverige då svenskar är så sjukt lata. Rycker på axlarna och är nöjda med lagom. Lagomlagomlagom. Svenskar är så sjukt bekväma av sig, så jävla rädda att förlora det dom har så varför göra något? Åh...


   
SvaraCitera

är inte själva grejen med en utopi att den är ett ideal? ideal finns sällan på riktigt/kan sällan uppnås men kan vara något att sträva efter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Meh... nej det skulle det inte. Inget system överhuvudtaget. Religiösa system suger för övrigt. Som sagt tror jag inte vi kan uppnå det alls, o skiter i det.

Aha, vi ska alltså ge upp och vänta på domedagen? [confused]
Är lite sur på religiösa syner på saker och ting, det är inget personligt.

Zapzap:

Och nej jag påstår inte att jag är bättre än alla andra för ja, jag är också helt jävla dum i huvudet.

Lägg ner Jantelagen nu va?! Du är inte dum!

Postlapsaria:

ideal finns sällan på riktigt/kan sällan uppnås men kan vara något att sträva efter.

Hela poängen med ideal är att man strävar efter de eftersom man tror att de kommer infrias. Varför annars ihärdigt sträva efter de om man aldrig tror vi kommer dit?


   
SvaraCitera