Aviseringar
Rensa alla

"Youmeet kan läsa användarnas PM"


Ämnesstartare

Mawns:

tror du verkligen att han skulle lägga ner tid på att läsa dina hemligheter?

inte just mina kanske, frågan är om han utnyttjat att han kan göra det mot någon öht.


   
SvaraCitera
Åtta

framtidstron lever:

garanterar du att användarnas PM inte läses av andra än de två parterna som korresponderar, utan deras tillåtelse?

Jag kan inte garantera vad någon annan än vad jag gör. Men ingen av oss utvecklare har något som helst intresse av att läsa folks PM. Vi har bättre saker för oss. Som att jobba, t.ex.

framtidstron lever:

Om du skulle gå in och läsa andras pm, syns det då i databasen att du "varit där" för de andra som har tillgång till denna?

Jag tror att det finns en access-logg, någonstans. Men det finns inget sätt att se huruvida det var jag, någon på hemsidan som kollade sitt eget PM, eller om det var 1337_h4xx0r_p13. Det finns helt enkelt ingen teknisk möjlighet att göra detta på.

framtidstron lever:

Finns det något system som kan kontrollera att informationen inte läses av utomstående?

Vi är färre än tio personer som har direkt tillgång till databasen, varav jag är den enda som har någon egentlig anknytning till UM. Så det största "skyddet" är att det troligtvis finns hundratusentals PM i databasen, varav vi har intresse av att läsa 0.

Det största problemet med att försöka "skydda" PM:en på något vis är att det måste gå att läsa dem - annars finns det ju ingen poäng med att funktionen existerar. Om de skulle krypteras innan de skickas in i databasen så skulle vi visserligen inte kunna läsa dem, men då måste ni användare istället skapa och hantera en SSH-nyckel, vilket jag misstänker att de flesta inte är så intresserade utav. Om vi skulle hantera nyckeln så finns det ju ingen poäng med krypteringen, eftersom vi också skulle ha tillgång till nyckeln. Vidare tror jag inte att Erik känner för att punga ut X antal tusen kronor på att implementera något som gör funktionen svårare att använda för 99.9999% av våra användare.

Vill du garantera att vi inte kan läsa dina PM så får du kryptera dem själv med hjälp av exempelvis PGP, men det kräver att mottagaren också kan hantera detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

Han säger att framtidstron har skickat massa snusk-PM och det är därför hon är rädd.

be honom komma hit å svara på frågorna den fegisen!


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

nää jag gör inget naughty i mina pm!

Klart du inte gör! [y]

Dold text: ej sarkastisk


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Snackar med Åtta på MSN nu. Han säger att framtidstron har skickat massa snusk-PM och det är därför hon är rädd.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men ingen av oss utvecklare har något som helst intresse av att läsa folks PM. Vi har bättre saker för oss. Som att jobba, t.ex.

Har du någonsin läst PM från användarna här genom din tillgång till databasen?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skentrevlig:

Dold text: ej sarkastisk

det såg mycket sarkastiskt ut [sad]


   
SvaraCitera
Åtta

framtidstron lever:

Har du någonsin läst PM från användarna här genom din tillgång till databasen?

Nej.


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

det såg mycket sarkastiskt ut

därför jag la till en fotnot [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brukar radera, men det pga ev. hacking av konto.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

garanterar du att användarnas PM inte läses av andra än de två parterna som korresponderar, utan deras tillåtelse?

Ska inte säga vad Åtta garanterar eller så, men om någon skickar hotfulla pm som personen som får dem vill polisanmäla eller liknande så kommer sidan förmodligen att lämna ut sådant utan godkännande från personen som skrivit dessa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Nej.

tack för ditt svar.

Lounge fact:

Brukar radera, men det pga ev. hacking av konto.

jag med, pga ganon 😀

mediakatt:

men om någon skickar hotfulla pm som personen som får dem vill polisanmäla eller liknande så kommer sidan förmodligen att lämna ut sådant utan godkännande från personen som skrivit dessa.

Jo, klart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

garanterar du att användarnas PM inte läses av andra än de två parterna som korresponderar, utan deras tillåtelse?

man ska inte vara den som är den, men jag tycker att du kan sälja dina statshemligheter till ryssland via en mindre uppenbart osäker kommunikationsmetod.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

man ska inte vara den som är den

var inte det då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha mmh... och så har jag särskild mejl och lösen t um.

Men jag tänker, åtta, kan man ej hacka sig in i databasen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

Haha mmh... och så har jag särskild mejl och lösen t um.

jag med 😀
pga ganon

Lounge fact:

Men jag tänker, åtta, kan man ej hacka sig in i databasen?

en bra fråga


   
SvaraCitera