Aviseringar
Rensa alla

Rå köttfärs


Ämnesstartare

Oväntad:

Skulle kännas äckligt, man ska ju tillaga köttfärsen samma dag som man köper den helst, eller frysa in, blir skitmycket bakterier. Och jag är inte ens bakterierädd. Fast jag kanske överdriver, pappa som har lärt mig att det är [no-no][cute]

Haha. Din pappa är min mamma.

Alltså sista brukningsdag är idag, skulle inte ätit den om det hade gått ut nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

Alltså sista brukningsdag är idag, skulle inte ätit den om det hade gått ut nej.

Hoppas du överlever [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Hoppas du överlever [y]

Hittills har det gått bra [smile]


   
SvaraCitera
Åtta

Alltså whut? Om du fryser in den och sedan har den i kylskåpet för att tina, tror du inte att den blir lika bakterieig då? [shake] Det är klart den inte blir förstörd av att ligga i kylskåpet en natt. Den kunde nog ligga där en natt eller två till utan att det skulle vara någon fara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Alltså whut? Om du fryser in den och sedan har den i kylskåpet för att tina, tror du inte att den blir lika bakterieig då? [shake] Det är klart den inte blir förstörd av att ligga i kylskåpet en natt. Den kunde nog ligga där en natt eller två till utan att det skulle vara någon fara.

Allt är inte alltid så självklart.


   
SvaraCitera
Åtta

Lounge Act:

Allt är inte alltid så självklart.

Förvisso inte. Jag blev bara väldigt förvånad över frågan. Ofta man alltid tillagar köttfärsen samma dag som man köper den. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Förvisso inte. Jag blev bara väldigt förvånad över frågan. Ofta man alltid tillagar köttfärsen samma dag som man köper den. [confused]

Brukar aldrig lägga köttfärsen i kylskåpet från frysen. Brukar värma den i micron.


   
SvaraCitera

Alltså jag har gjort så flera gånger. Låtit köttfärsen ligga i kylen en natt. Har inte varit något problem..


   
SvaraCitera
Åtta

Lounge Act:

Brukar värma den i micron.

Har fått itutat mig att kött mår mår bättre av att sakta tinas upp än att värmas i mikro. När man mikrar köttfärs så kokas den gärna i kanterna, vilket gör att den blir torr och inte separeras så bra sedan när du tillagar den.

Sen finns det ett väldigt bra sätt att kolla huruvida maten är skämd eller inte. Lukta på den. Om den är skämd så luktar den illa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CaithSith:

Alltså jag har gjort så flera gånger. Låtit köttfärsen ligga i kylen en natt. Har inte varit något problem..

Har förstått det nu. [crazy]


   
SvaraCitera

Gör ofta så. Har aldrig råkat ut för något. Det är ingen fara om du använder den inom en snar framtid. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tillagade en köttfärs som stått 5 dagar i kylen. Jag är inte magsjuk än efter att ha ätit av den i ett par dagar.


   
SvaraCitera
jonta

Lounge Act:

Köpte köttfärs igår och glömde frysa in den, så den har legat i kylskåpet över natten. Är den förstörd nu?

Den ligger ju i kyldisken i dagar i affären ju =) Jag börjar fundera på att kasta köttfärs när den legat i kylan så länge att den börjar bli brun istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OKEJ TACK SVERJE JAG HAR FÅTT SVAR FÖR SISÅDÄR EN-TVÅ TIMMAR SEDAN OCH KÖTTFÄRSEN LIGGER REDAN I MIN MAGE SLUTA SKRIV DET ALLA ANDRA REDAN SKRIVIT. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge Act:

ÅH DU KOMMER DÖ OM DU INTE STEKER HAMBURGAREN TILLS DEN ÄR SVART.

Jag hade inte ätit den, då jag också blivit itutad ungefär detta.
PS. älskar att du ber oss om råd i ditt vardagliga liv^^[wink][love]


   
SvaraCitera