Aviseringar
Rensa alla

Radioaktivitet?


Ämnesstartare

Nu har jag frågat både min NO-lärare och massa KTH-studenter. Enligt min NO-lärare ger de förfärliga svar, han vet tyvärr inte själv men säger att inte är så många som egentligen vet. Eller så gav han inte så mycket kraft i att berätta, ganska svårt att ge ett kort svar.

Men... Hur blir något radioaktivt? Om det inte varit det i naturtillstånd? (Alltså från början.)

Ge mig inga trådar från Wikipedia, kopierade texter osv.


   
Citera
Ämnesstartare

kolla på atomstruktur bland kemiskt framställda grundämnen i periodiska systemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

kolla på atomstruktur bland kemiskt framställda grundämnen i periodiska systemet.

Kan inte du svara på frågan, snälla?[bigsmile], du verkar kunnig.


   
SvaraCitera
Tyrael

KKARIM:

Kan inte du svara på frågan, snälla?[bigsmile], du verkar kunnig.

Hon kan inte ett skit kan jag lova.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

Hon kan inte ett skit kan jag lova.

lilla hjärtat,d är elektronfördelning,antal elektronskal,neutroner och protoner som abgör ett ämnes egenskaper,så jo,det spelar stor roll över varför ett ämne är radioaktivt.Eller vill du påpeka att d är nåt annat än ämnets beståndsdelar och struktur som avgör vilka egenskaper det har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Hur blir något radioaktivt?

kolla tösens svar mkt ligger i det. uppbyggnaden utav atomer och vilka som vill vara stabila, där har du lösningen. din NO-lärare måste vara fail


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

din NO-lärare måste vara fail

Jag har frågat massa KTH-studenter också, de är ju helt ute i Stilla Havsområdet. Det ni säger är inte ens i närheten till vad dem säger XD.

Tözen:

det spelar stor roll över varför ett ämne är radioaktivt

Inte är, hur ett ämne blir radioaktivt.


   
SvaraCitera

varför är tritium radioaktivt!? [mad] slår vad om att det är dom där jävla neutronernas fel

Edit: Kan det kanske vara så att radioktiviteten beror på förhållandet mellan protonerna och neutronerna i atomens kärna? Jag menar, Tritium har 2 neutroner och en proton och är radioaktivt, kol 14 har 12 protoner 14 neutroner och är radioaktivt.

Kan det vara så att när skillnaden i förhållandet i mellan protoner och neutroner i en atom blir för stort så blir ämnet instabilt och därför radioaktivt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Inte är, hur ett ämne blir radioaktivt.

Ett ämne är eller så är det inte radioaktivt.
Väl? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Janbananberg:

Tritium har 2 neutroner och en proton och är radioaktivt

Tror inte det har med det att göra.

Janbananberg:

slår vad om att det är dom där jävla neutronernas fel

De är ju inte ens laddade?

Janbananberg:

Kan det vara så att när skillnaden i förhållandet i mellan protoner och neutroner i en atom blir för stort så blir ämnet instabilt och därför radioaktivt?

Min NO-lärare sa något om det...

Tickstart:

Ett ämne är eller så är det inte radioaktivt.

Det kan även bli radioaktivt.


   
SvaraCitera

KKARIM:

Tror inte det har med det att göra.

KKARIM:

Min NO-lärare sa något om det...

Om det skulle vara så har neutroner ALLT med det att göra 😉

förhållandet mellan neutroner och protoner i tritium är alltså 2:1 vilket är en väldigt stor skillnad


   
SvaraCitera

KKARIM:

De är ju inte ens laddade?

Sen när har elektrisk laddning något med radioktivitet att göra? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Det kan även bli radioaktivt.

Jo det har du nog rätt i.
Men kol till exempel är ju inte radioaktivt, men bla kol-14 är det.
Olika isotoper av samma ämne.

Joniserande strålning kan om jag inte misstar mig, göra en isotop till en annan genom att bestråla det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Jag har frågat massa KTH-studenter också, de är ju helt ute i Stilla Havsområdet. Det ni säger är inte ens i närheten till vad dem säger XD.

okej, ta fram periodiska systemet. kolla på atomerna och hur många elektroner de kretsar kring dom. naturen vill ha balans och i detta fall vill atomerna ha fullt antal i den yttersta elektron ringen. kolla vilka som är radioaktiva atomer så ser du att de inte har fullt antal elektroner i yttersta ringen. det betyder att dom inte är helt stabila och naturen vill ju ha balans, kolla oxå på var i periodiska dom finns, ofta är dom tunga atomer, tunga atomer har svårare att hålla ihop än lätta...

vad säger dom då¨?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Men... Hur blir något radioaktivt? Om det inte varit det i naturtillstånd? (Alltså från början.)

om protonernas krafter är större än de krafter som neutronerna har så är det radioaktivt.


   
SvaraCitera