Aviseringar
Rensa alla

Radioaktivitet?


Ämnesstartare

Miramithe:

vad säger dom då¨?

jag går på kth och läst kemi a och jag tyclte jag gav en vettig förklaring.[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni snackar alla om vad som är men hur blir, fortfarande, ett ämne radioaktivt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

jag går på kth och läst kemi a och jag tyclte jag gav en vettig förklaring.[sad]

Ja jo de gjorde du xD jag går inte kth och har inte läst kemi a. Men ja du har rätt... [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Ni snackar alla om vad som är men hur blir, fortfarande, ett ämne radioaktivt?

dom faller sönder, då blir dom radiaktiva, läs min post nogrannare eller skicka ett pm till tözen för hon vet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Ni snackar alla om vad som är men hur blir, fortfarande, ett ämne radioaktivt?

googla big bang


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

kolla vilka som är radioaktiva atomer så ser du att de inte har fullt antal elektroner i yttersta ringen.

Hört talas om radon (Rn) nån gång?

I övrigt är jag nog inne på samma spår som er andra.

Vad sa eleverna på KTH, förutom Tözen då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Hört talas om radon (Rn) nån gång?

ja du varför sönderfaller det då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

ja du varför sönderfaller det då?

Ingen aning, men jag syftade på fulla valensskal som gemensam nämnare. Det funkar ju inte då, eftersom den radioaktiva gasen radon också är en ädelgas och därmed har fullt yttre skal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Ingen aning, men jag syftade på fulla valensskal som gemensam nämnare. Det funkar ju inte då, eftersom den radioaktiva gasen radon också är en ädelgas och därmed har fullt yttre skal.

jo sant men den ingår i en sammanfallnings kedja eller vad de heter. och faller sönder med alfa strålning. kommer inte riktigt ihåg var ju många år sen man läste om det där ska kolla upp det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ståltråden:

Ingen aning, men jag syftade på fulla valensskal som gemensam nämnare. Det funkar ju inte då, eftersom den radioaktiva gasen radon också är en ädelgas och därmed har fullt yttre skal.

tror det är så att det är en isotop av radonet som är radioaktiv. men få se om någon kunnig på ämnet säger nå annat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

men få se om någon kunnig på ämnet säger nå annat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

tror det är så att det är en isotop av radonet som är radioaktiv. men få se om någon kunnig på ämnet säger nå annat...

Mycket möjligt. Tyvärr är jag inte kunnig nog att avgöra hur det är. Följer dock tråden med intresse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KKARIM:

Ni snackar alla om vad som är men hur blir, fortfarande, ett ämne radioaktivt?

Tickstart:

Joniserande strålning kan om jag inte misstar mig, göra en isotop till en annan genom att bestråla det.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

KKARIM:

Ni snackar alla om vad som är men hur blir, fortfarande, ett ämne radioaktivt?

Svaret på den frågan har du redan fått; att det beror på hur fördelningen mellan protoner, elektroner och neutroner är.
Hur ett ämne BLIR radioaktivt är då självklart att man ändrar denna fördelning 🙂


   
SvaraCitera