Aviseringar
Rensa alla

Rädd för att bli bortgift!


isola:

Nej, då stannar de där.

hm,surt


   
SvaraCitera

PixPoxy:

.
Hur vanligt är det egentligen och hur stoppar man det?

hon borde ta en kopia av sitt pass, ta med en extra mobil och telefonnummer till ambassaden och svensk polisen, skriva ned kontaktuppgifter till eventuella släktingar eller vänner i landet dit hon åker, som kan kan vara beredda att hjälpa henne

det beror på också var hon ska åka, är det t.ex irak så kan han be de amerikanska soldaterna ( BARA AMERIKANSKA SOLDATER, ABSOLUT INTE DE IRAKISKA) där om hjälp, hon få visa pass och bevis på att hon är svensk medborgare. helst vid flygplatsen.
annars borde hon skriva ner nr till svenska ambassaden där vid hemlandet.

känner hon sig hotad redan i flygplanet så kan hon be flygvärdinnorna/vakterna om hjälp

mer info; http://www.regeringen.se/sb/d/12650


   
SvaraCitera

På mitt förra fosterhem hade det bott en tjej med skyddad identitet, hon flyttade runt till olika ställen för att hålla sig gömd från sin familj då hennes pappa spelat/bytt bort henne till någon äldre släkting. 14 år var hon, stackars unge.


   
SvaraCitera

oj jag är proffs o beredd på sånt då de håller på o vänta tills jag är 18[zzz]


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

oj jag är proffs o beredd på sånt då de håller på o vänta tills jag är 18[zzz]

Din familj vill att du ska åka och gifta dig i deras hemland när du är 18?


   
SvaraCitera

isola:

Din familj vill att du ska åka och gifta dig i deras hemland när du är 18?

min pappa ja, han har redan bestämt det med någon, jag ska tydligen få honom till sverige o leva lyckligt med honom då han är en jättebra pojke enligt pappa.[smile] det sorgliga är att han tror att jag inte vet någonting om det.

fick massa information och varningar därifrån.


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

fick massa information och varningar därifrån.

Hoppas att inget dåligt händer om du vägrar o: Ta hand om dig [love]


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

han är en jättebra pojke

din pappa har träffat honom o umgåtts med honom så han vet det till 100%? [wink]

Kakaoxo:

det sorgliga är att han tror att jag inte vet någonting om det.

hahaha [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:

Är nog inte så mycket att göra förutom att vägra att följa med.

Hon gör det hemma hos mig, men det drabbar våran semester också. De enda tillfällena hon kan gå hem är när ingen är hemma.

enhimmelskdrog:

får hon åka tillbaka hit sen med honom? eller ska hon bo där nere med honom isf?

Hon måste stanna där, tror jag. Men hon är livrädd för att bli gravid eller misshandlad och så.

Kakaoxo:

hon borde ta en kopia av sitt pass, ta med en extra mobil och telefonnummer till ambassaden och svensk polisen, skriva ned kontaktuppgifter till eventuella släktingar eller vänner i landet dit hon åker, som kan kan vara beredda att hjälpa henne

Hennes föräldrar har beslagtagit hennes pass. Hon fick inte med sig det till mig. Men hon har legitimation.

Kakaoxo:

känner hon sig hotad redan i flygplanet så kan hon be flygvärdinnorna/vakterna om hjälp

Bra tips

komplicerad:

dte väl olagligt?
varför kan dom inte hota sina föräldrar?
ere ingen som vågar?!?!?
alla ba rymmer, minns när jag också var sådan

Ja det är olagligt. Men sne när har någon brytt sig om lagen.
Hur lätt är det när man kanske kan förlora alla sina släktingar?
Hon har ju rymt till mig.

enhimmelskdrog:

läste nånstans om att vissa för'ldrar gifter bort sina döttrar till släktingar i deras hemländer för att på så vis kunna få in mannen i sverige.

Fallet är nog så i det här fallet. Men hon är 17 så jag tror inte att det är så lätt för henne att skilja sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

min pappa ja, han har redan bestämt det med någon, jag ska tydligen få honom till sverige o leva lyckligt med honom då han är en jättebra pojke enligt pappa.

Din pappa måste vara sjuk


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Hennes föräldrar har beslagtagit hennes pass. Hon fick inte med sig det till mig. Men hon har legitimation

kontakta soc? hon behöver inte anmäla föräldrarna hon kan bara förklara sin oro så får hon hjälp med det.


   
SvaraCitera

Kakaoxo:

min pappa ja, han har redan bestämt det med någon, jag ska tydligen få honom till sverige o leva lyckligt med honom då han är en jättebra pojke enligt honom.[smile] det sorgliga är att han tror att jag inte vet någonting om det.

Din pappa tycker att ni ska bo här eller därborta? Följ aldrig med! Såg en jättehemsk dokumentär om det, och alla hjälporganisationer och poliser påpekade ideligen att man aldrig skulle följa med till det landet om man ens misstänkte att något sådant var i görningen.
De hittade en tjej i något land som de fick intervjua en stund, med blurrat ansikte, hennes föräldrar hade sagt att de skulle åka till deras hemland för att bada och träffa släkt när hon var runt 16.
Det slutade med att föräldrarna åkte tillbaka till det landet där hon växt upp och hon blev kvar där med någon gubbe som hon var tvingad att gifta sig med. Usch. Tyckte så synd om henne.


   
SvaraCitera

PixPoxy:

Din pappa måste vara sjuk

åh om du bara visste [sad]


   
SvaraCitera

PixPoxy:

men det drabbar våran semester också

Hur jävla självisk är du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kakaoxo:

kontakta soc? hon behöver inte anmäla föräldrarna hon kan bara förklara sin oro så får hon hjälp med det.

Det har vi gjort, men de tror inte att hotbilden är så stor


   
SvaraCitera