Aviseringar
Rensa alla

Räkna ut den resulterande kraften


Ämnesstartare

Jag måste ha sovit på den lektionen som vi fick lära oss hur man räknar ut den resulterande kraften. Alltså jag fattar om det bara är krafter riktade åt två håll, men om det är flera krafter riktade åt olika håll?

Och vad är komposanter?
Hej jag får panik.

DSC01458.JPG


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

besviken häst:

Och vad är komposanter?

En kraft kan delas upp i komposanter, exempelvis i x, y och z-led.

För att få fram den resulterande kraften kan du "flytta runt" pilarna. Hm, lite knepigt att förklara i ord men du kanske hittar i boken.
Jag försöker:
Pilarna sitter ihop i svansarna och du kan flytta runt dem - så länge du följer reglerna.
Kolla på min bild, jag har flyttat pilarna - men ändå låtit svansen suttit fast. Jag har gjort så att alla pilarna sitter i en följd.
Den slutliga kraften är sedan den röda. Den går ifrån där kraften angriper till den sista pilens spets...

Jag tror faktiskt inte jag förstår min egna förklaring. [sad] Leta efter något liknande i boken...

untitled.bmp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[mad]

untitled2.bmp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan ni se mina bilder? För mig så laddas de halvvägs och sedan blir det ett rött kryss. [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du delar upp en kraft (vektor) i flera pilar, kan du kalla dom för komposanter. Dessa krafter motsvarar den pilen du hade från början. Om man kollar på vänstra figuren är den vänstra kraften spegelvända resultaten av de två andra, alltså kan man säga att "pricken" rör sig med konstant hastighet eller att kraftresultanten är noll. Rörde jag till det?

Edit: detsamma gäller väl för dom andra? Som jag kan se det har du redan ritat ut resultanten, men som en kraft som verkar åt det motsatta hållet så att pricken rör sig med konstant hastighet = resultanten är noll.

Bifogar en liten bild också [rolleyes]

bu.jpg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

du kanske hittar i boken

Nej, det är det som är det jobbiga, det står ingenting i boken! Helt dumt.

bloomster:

Rörde jag till det?

Det sista förstod jag, och jag tror att jag fattar annars också. Är rätt smart annars, men en idiot om jag inte får det förklarat för mig.
Men kan man alltså flytta pilarna så att de sitter efter varann? Och sen då se vad som är kvar till mittpunkten? Haha, jag vet inte varför jag tycker det är så svårt. [sad]


   
SvaraCitera

Vet inte om du har fysik eller matte eller bara vektorer, men om du har fysik så lönar det sig om du delar upp alla krafter du har från början i x-led och y-led. Sen adderar du och subtraherar krafterna beroende på riktning och sen har du 2 krafter kvar (eller bara 1 ) som du ganska lätt borde kunna lägga ihop.

Har du matte borde du kanske dela upp krafterna i enhetsvektorer ( i, j, k) och utgå därifrån...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

besviken häst:

Men kan man alltså flytta pilarna så att de sitter efter varann?

Mm du parallellförflyttar dem. Du får däremot inte vrida.

besviken häst:

Haha, jag vet inte varför jag tycker det är så svårt.

Kanske för att det är helt ologiskt och ovetenskapligt? (I alla fall på ytan.)
Det är bara att lära sig hur det går till och sedan är det hur lätt som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mr T:

fysik eller matte

Fysik är det. Men x- och y-led lät för svårt för att jag ska orka fatta det nu, men jag tror däremot att jag klarar mig på det jag lärt mig nu.
Tackar och niger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

besviken häst:

Men kan man alltså flytta pilarna så att de sitter efter varann? Och sen då se vad som är kvar till mittpunkten?

Yes. Man flyttar dom parallellt, och drar ett sträck - en resultant - där de parallella linjerna möts. [smile]

Edit: "alltså är resultanten", som det står på bilden; jag menar att krafterna tillsammans är noll. Hade du inte ritat ut F3 och bara resultanten hade komposanterna F1 och F2 motsvarat (kunnat ersättas av) resultanten.

DSC01458.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera