Aviseringar
Rensa alla

Rätt eller fel, åldersgräns på energidryck?


Ämnesstartare

För bara några månader sedan så började vissa affärer sätta åldersgräns på energidryck. Detta uppmärksammades i flera olika former av medier. Både i TV och Radio pratades de och debatterades det. Ett exempel är programmet ''debatt'' i SVT. Och radioprogrammet Kaliber.

I Kaliber förklarade läkare, föräldrar och skollärare att dom bland annat är oroliga för barnens hälsa och konsumtionen av drickandet. En lärare berättade att barnen blir ''speedade'' och inte kan koncentrera sig när dom druckit exempelvis en Red Bull. En läkare förklarade att kroppen tar fysisk skada utav drickandet och att han är orolig för framtiden om det inte sätts stopp i tid.

Vissa personer dricker av helt olika anledningar anser jag, Man jobbar stressigt och behöver mer energi för att orka med arbetsdagarna, om du jobbar med folk t.e.x. Andra dricker för att kunna vara uppe länge framför datorn vilket är förståeligt. Det jag syftar på är att internetkaffrer är som en nyare ungdomsgård. Andra personer använder drycken vid sport. Andra dricker bara för att det är gott. Vissa barer säljer blandningar av alkohol tillsammans med en energidryck, Listan går att göra mycket längre..

I ''Debatt'' så kategoriserade en person att det är ett ''samhällsproblem''..

Men är inte vi medmänniskor smarta nog för att kunna bestämma själva vad som är bäst för en själv och ens omgivning? Och om du är förälder, varför sätter man inte bara en ribba, att man inte får konsumera mer än.. Ja ni förstår nog. [wink]

Och nu vill jag höra din åsikt vad du tycker om det hela. [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

Haha, där jag bor så har dom 20års åldersgräns på energidrycker sen typ förra våren.

Så när man fyller 20 så är det inte bara alkohol man får köpa lagligt, utan även energidrycker, WOOOOOO! [bigcheers][bigcheers][bigcheers]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Btw, hur fan ska åldersgränserna fungera i småkiosker i storstäder? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Underlig:

Btw, hur fan ska åldersgränserna fungera i småkiosker i storstäder?

Bra fråga, jag bor i Stockholm som är en relativt stor stad. Jag måste säga att det varierar notoerhört, på pressbyrån så har man 16 år om jag inte misstar mig. Och i en nyöppnad affär ''Hemmakväll'' som ligger i Sundbyberg så är det nog ingen alls (powerking) säljs där endast. Och på vissa småbutiker så är det nog ingen alls så jag antar att det är dom större butikerna som har satt sig i förarsätet och sagt stopp, Max, Coop, Ica och Pressbyrån.

Jag hörde att det samlas in namninsamlingar för att det ska utväcklas till flera men hur det går vet jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är man en töntig fjortis som inte kan tänka och dricker tills infarkten så är det bara bra, det naturliga urvalet, de som inte är starka eller smarta nog för att klara sig dör, det är inga kommande cancerbotare vi förlorar här. Jävla fascism att strypa tillgången för alla då några få idioter som tror dem är coola inte kan hantera det. Kollektiv bestraffning var fan sånt som Hitler pysslade med. Hata jävla cykelhjälms-Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att det borde vara åldersgräns på Kaffe med i sådana fall. Tönterier. Skall vi sätta åldersgräns å allt som ger minsta lilla rus så får vi ha en åldersgräns på socker också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Tycker att det borde vara åldersgräns på Kaffe med i sådana fall. Tönterier. Skall vi sätta åldersgräns å allt som ger minsta lilla rus så får vi ha en åldersgräns på socker också.

WHAT HE SAID.

Plus att ungjävlarna får tag på energidryck ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De borde ta bort åldersgränsen så får man hoppas på att alla dessa fjortisar som går runt med drycken Monster gör som någon tidigare gjort och kolat av pga idioti.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Men är inte vi medmänniskor smarta nog för att kunna bestämma själva vad som är bäst för en själv och ens omgivning?

Nej, majoriteten är dumma i huvudet. Se bara på hur många överviktiga och folk som konsumerar alkohol det finns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Typiskt svenskt att begränsa och ta ansvar för någonting som den enskilda individen bör styra och sköta själv.


   
SvaraCitera
Issen

zulgum:

Men är inte vi medmänniskor smarta nog för att kunna bestämma själva vad som är bäst för en själv och ens omgivning?

Nej, ofta inte. I många läggen tycker jag staten ska lägga sig i och bestämma, därför jag är vänster och socialliberal. I detta läge har man ansett det vara för skadligt att släppa fritt och jag litar på de beslutet och håller helt med. Barnen ska lära sig äta ordentligt istället så behövs inte energidrycker. Ut och idrotta och inte enbart tjocka sig vid datorn.

Buddah:

Tycker att det borde vara åldersgräns på Kaffe med i sådana fall. Tönterier. Skall vi sätta åldersgräns å allt som ger minsta lilla rus så får vi ha en åldersgräns på socker också.

Kaffe och socker är redan för ingrott i samhället. Man ska inte tillåta fler dåliga saker för att det finns andra dåliga som är det. Bevisligen har skolorna problem med barn höga på energidryck... det har varit problem med socker och därför har även många skolor satt godisförbud i alla fall på lektionerna... kaffe har jag aldrig hört skolor haft problem med bland unga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Torilla:

överviktiga och folk som konsumerar alkohol det finns.

Men det är väl självklart att folk är överviktiga, majoriteten i bland annat USA är det så snälla lägg ner din propaganda, snart ska du väl börja skjuta folk som inte är arier också? Alla kan inte vara lika lilla du.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

I många läggen tycker jag staten ska lägga sig i och bestämma, därför jag är vänster och socialliberal.

Du låter som en diktator, vet du om att vi lever i en demokrati? [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zulgum:

Men det är väl självklart att folk är överviktiga, majoriteten i bland annat USA är det så snälla lägg ner din propaganda, snart ska du väl börja skjuta folk som inte är arier också? Alla kan inte vara lika lilla du.

När människor är inkapabla att ta hand om sig själva måste någon säga stopp. Är övertygad om att du klarar dig utan energidryck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Issen:

socialliberal.

Jävligt liberalt...


   
SvaraCitera

zulgum:

dom större butikerna som har satt sig i förarsätet och sagt stopp, Max, Coop, Ica och Pressbyrån.

Nej det varierar också. Vissa av dom har åldersgräns men dom flesta har ingen, I alla fall inte här på söder.


   
SvaraCitera