Aviseringar
Rensa alla

Rättvisa betyg


Ämnesstartare

Nu har det varit några incidenter på min skola med, i huvudsak, en lärare. Hon har gett ut MVG till några i sin klass på första terminen där det är omöjligt att få MVG i betyg för att alla kriterierna inte har arbetats med. Är det riktigt rättvist?


   
Citera
Ämnesstartare

Betygssystemet är inte rättvist.
Livet är inte rättvist.
[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Betygssystemet är inte rättvist.
Livet är inte rättvist.

Så rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du fick inte MVG, va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sen när har det något med ens prestationer att göra? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

betygs systemet är inte och kommer aldrig att bli rättvist
precis som livet


   
SvaraCitera

betygskriterierna är bullshit.
Ingen följer de ändå, lärare går efter vad de SJÄLVA tycker.
Orättvist JA, men det är trots allt en orättvis värld vi lever i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Du fick inte MVG, va?

Läser inte det ämnet (Spanska)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker inte det låter konstigt, man har ju antagligen klarat av det man jobbat med under terminen bra och ett betyg kan ju alltid sänkas under de kommande terminerna.

altltså förra månaden skrev jag och min klasskompis exakt samma svar på ett prov hon fick G och jag MVG [n] inte kul för henne


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

betygen rent generellt skiftar nog mkt med vilken skola och vilken lärare man har.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja men mina mentorer sa själva att inga MVG kommer att sättas under första terminen för att kriterierna inte jobbats färdigt med ännu så tekniskt sätt var VG det högsta betyget vilket jag lyckades uppnå i alla ämnen utom Shk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

philipzomgz:

Nu har det varit några incidenter på min skola med, i huvudsak, en lärare. Hon har gett ut MVG till några i sin klass på första terminen där det är omöjligt att få MVG i betyg för att alla kriterierna inte har arbetats med. Är det riktigt rättvist?

Eleverna måste väl kunna få MVG om de presterat top hela tiden? Att läraren missat vissa punkter ska inte gå ut över eleverna.

JOina istället min klubb som går ut på att vi anställer inte efter beytyg utan efter att man får visa praktiska kunskaper i "fält" så att säga =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

philipzomgz:

Ja men mina mentorer sa själva att inga MVG kommer att sättas under första terminen för att kriterierna inte jobbats färdigt med ännu så tekniskt sätt var VG det hö

går du på högstadiet? så hade vi det med, fick inte några MVG förrän våren. tyckte det var rätt dåligt system. handlar ju inte om huruvida man har jobbat med allt utan det man har jobbat med. skriver man 4 uppsatser i ett ämne, 2 på våren och 2 på hösten, så borde man ju efter 2 MVG-uppsatser från hösten få MVG i betyget. sedan är det ju bara att sänka om det går åt helvete på de andra. vrickat system


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag får knappt G på hemkunskap, fast jag gör allt jag ska och gör bra ifrån mig på prov. Så jävla pissigt. Men jag märker att lärarna inte gillar mig där heller. Men ändå liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

går du på högstadiet?

Det stämmer och det systemet är verkligen dåligt. Själv är jag vass i Matte och NO-ämnerna och fick MVG på alla prov men bara VG i betygen. Även i engleska fick jag MVG på proven.


   
SvaraCitera