Aviseringar
Rensa alla

Rättvisa betyg


Ämnesstartare

Det enda viktiga under högstadiet är ju betygen du går ut med i 9an.
Om du nu fått MVG på dina prov och inlämningar under högstadiet så kommer du ju få det betyget när du går ut?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästpojken:

Det enda viktiga under högstadiet är ju betygen du går ut med i 9an.
Om du nu fått MVG på dina prov och inlämningar under högstadiet så kommer du ju få det betyget när du går ut?

Jo men att veta att man har ett MVG i betyg får än att jobba hårdare för att behålla det, i alla fall gör jag det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

philipzomgz:

Jo men att veta att man har ett MVG i betyg får än att jobba hårdare för att behålla det, i alla fall gör jag det

det skulle nog inte jag göra men förstår det.
mina lärare brukade sätta VG på mig tex för att jag skulle jobba hårdare fram till slutbetygen. Men om du får MVG på de flesta proven som sagt, då har du ju nästan fått det bekräftat att det är det u kommer få i slutbetyg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

philipzomgz:

Är det riktigt rättvist?

nej[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast "betygen" efter första terminen är ju omdömen som skall visa vilken nivå man ligger på (om kursen ej avslutats efter terminen, men i sådana fall bör man ju har gjort alla moment också..), så jag ser inte att läraren gjort något stort fel.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

philipzomgz:

Det stämmer och det systemet är verkligen dåligt. Själv är jag vass i Matte och NO-ämnerna och fick MVG på alla prov men bara VG i betygen. Även i engleska fick jag MVG på proven.

försök att inte tänka så mkt på det. många blir väldigt orättvist behandlade på högstadiet men om du inte ska in på en skola med extrem konkurrens borde du ta det lugnt och fokusera på gymnasiet. där är det tydligare.


   
SvaraCitera