Aviseringar
Rensa alla

Rasbiologi och rasism - "självhat"


tangentbord1: Hur kan man hata en person för dess hudfärg och ursprung? Kommer aldrig förstå det!!

En persons hudfärg är väldigt tydlig och är historiskt sett något som varit ok att skylla på. När man då träffar på någon med en annan hudfärg som visar ett visst betende kopplar man ihop hudfärgen med det beteendet. Lika som att man kopplar ihop alkohol med våld även om alla som dricker alkohol inte blir våldsamma, eller att man ser filmer som underhållning även om inte alla filmer är bra.


   
SvaraCitera

Dubbeltänk:

En persons hudfärg är väldigt tydlig och är historiskt sett något som varit ok att skylla på. När man då träffar på någon med en annan hudfärg som visar ett visst betende kopplar man ihop hudfärgen med det beteendet. Lika som att man kopplar ihop alkohol med våld även om alla som dricker alkohol inte blir våldsamma, eller att man ser filmer som underhållning även om inte alla filmer är bra.

Har faktiskt aldrig tänkt så. Men tycker ändå att det är konstig. Kan bero på att jag är bekant med massa icke svenskar. Och att jag inte är helsvensk själv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk: Borde verkligen läsa mer av Rushton.

Självmotsägelse: Förespråkare av rasbiologi insinuerar att evolutionen ej bör bottnas i drifterna, utan regleras statligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

debepe:
Hej, jag har slösat ungefär hela min dag på att må dåligt på grund av all rasism.

http://sociobiologicalmusings.blogspot.se/2011/10/problems-with-mixed-race-marriages-and.html  den där bloggen fick mig att... Jag vet inte. Jag blev hur som helst inte särskilt glad.

Vad tycker ni om all rasism, den så kallade massinvandringen och rasbiologi? Hur känner ni inför allt det här? 

asså jag gillar inte rasism och jag trodde att dom redan för typ 50 år
sen kom på att ras indellning var dåligt, vi är alla från samma apa från början så vad är problemet. jag kan säga att den där sidan bara är skit och inte borde få finnas men man ska inte hänga upp säg på sån skit. fast du har rätt i att dom uttrycker sig på ett rasistiskt sätt sen så  tror jag inte att massinvandringen är roten till alla problem i samhället. kriminalitet och liknande kommer alltid att finnas frågan är bara hur mycket vi kan stoppa ovavsett om det är en person med utlensk bagrund eller en med svensk bagrund, alla borde ju vara samma inför lagen eller hur?


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Okunnighet har bra och dåliga sidor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså va, tog dem precis "rasblandade" förhållanden och satte in dem i ett evolutions perspektiv? Vem har ens sagt att förhållande är det bästa alternativet ur en evolutionär synvinkel?


   
SvaraCitera