Aviseringar
Rensa alla

Rasförbud!


Ämnesstartare

Detta är ett viktigt ämne för mig, detta med rasförbud. Jag själv äger en amstaffhane som jag tog över då jag var 14 år, jag kan erkänna att jag inte kunde ett skit men jag läste böcker, hade vanligt folkvett, sen 4 månader senare började jag plugga hund på gymnasiet. Sen dess har bara intresset för frågan om rasförbud ökat. Folkpartiet och Kristdemokraterna är två parti som vill ha rasförbud och vitt jag vet är det bara Vänsterpartiet som är emot de. Tänk att inom ett halvår kan dom förbjuda raser som för vissa av oss är hela vår värld. Man för ofta höra om dessa "Kamphundar" (som inte ens är ett rätt uttryck) som attackerar folk men vi får aldrig höra om amstaffen som vann den där lydnadstävlingen i klass 3 eller hur härliga hundar det egentligen är. Självklart landar dom tyvärr allt för ofta i fel händer eftersom samhället och media pekat ut dom som farliga och aggressiva och personer då väljer dessa hundar för att skapa rädsla hos folk. I Danmark har dom förbjudit 13 raser och hundar av denna ras som är födda innan lagen gick i verkan måste bära munkorg på allmänna platser och får inte ha ett koppel som är längre än 180cm. I Italien och Nederländerna hade denna lag tidigare men den upphävdes 2008 och 2009 då man inte såg resultat. 

Vad tycker ni om rasförbud eller "hundkörkort"?


   
Citera

Jag tycker att det är rimligt att man exempelvis förbjuder hundägande i urbana områden eller nåt liknande.      


   
SvaraCitera

Djur"körkort" borde införas för alla husdjur. Rasförbud är helt vanvettigt.


   
SvaraCitera
Kudhos

Tråkigt är det men uppenbarligen behövs det. Har läst och sett för många olämpliga hundägare som skaffar raser som inte passar dem. Sen ytterliggare tråkigt att hunden och dess ras straffas när det är ägarens fel.


   
SvaraCitera

Kudhos:
Tråkigt är det men uppenbarligen behövs det. Har läst och sett för många olämpliga hundägare som skaffar raser som inte passar dem. Sen ytterliggare tråkigt att hunden och dess ras straffas när det är ägarens fel.

därför behövs "körkort" och ej rasförbud


   
SvaraCitera

Djurkörkort var ett jävligt bra förslag faktist ! Borde införas "barnkörkort" också.

 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:
Jag tycker att det är rimligt att man exempelvis förbjuder hundägande i urbana områden eller nåt liknande.      

Hur menar du med Urbana områden?


   
SvaraCitera
Kudhos

isola:

därför behövs "körkort" och ej rasförbud

Mhm, men det är en utopi högst sannolikt. Hoppas ändå på något . Folk som skaffar hundar som en status är olämpliga ägare. 


   
SvaraCitera

Kudhos:

Folk som skaffar hundar som en status är olämpliga ägare. 

verkligen! blir så arg varenda gång jag ser unga wannabegangsterkillar med staffar


   
SvaraCitera
Kudhos

isola:

verkligen! blir så arg varenda gång jag ser unga wannabegangsterkillar med staffar

Mhm, jag hade en granne i uppsala som hade en staffe. Hunden var helt förstörd. Ingen stimulering, ägaren tog den på 3-4 "ut och kissa" promenader. Den kunde inte leka, och den hade rymt flera gånger. Ägaren var en riktig wannabe gangster med tribals i ansiktet. Satte dit alla fördomar på plats. 


   
SvaraCitera

isola: blir så arg varenda gång jag ser unga wannabegangsterkillar med staffar

tänk om de verkligen verkligen vill ha en sådan hund och inte bara för att de är status 🙁 


   
SvaraCitera

FruLiten:

tänk om de verkligen verkligen vill ha en sådan hund och inte bara för att de är status 🙁 

då är det bra!


   
SvaraCitera

Kudhos:

Mhm, jag hade en granne i uppsala som hade en staffe. Hunden var helt förstörd. Ingen stimulering, ägaren tog den på 3-4 "ut och kissa" promenader. Den kunde inte leka, och den hade rymt flera gånger. Ägaren var en riktig wannabe gangster med tribals i ansiktet. Satte dit alla fördomar på plats. 

🙁 du borde ha kidnappat hen


   
SvaraCitera
mynona

Ja, hundar som kan bli farliga med fel ägare/stimulans bör få "körkortskrav". 


   
SvaraCitera

isola:

då är det bra!

Hjärta braa, så inte alla med vissa raser får stämpel som status-kåta. Niklas var ju en amstaff, och han hade ju bara ett öga med så människor kunde ibland tro att vi hade honom som kamphund eller statussymbol 🙁 


   
SvaraCitera