Aviseringar
Rensa alla

rasideologi


Ämnesstartare

människor är olika anpassade efter klimatet vilket enligt mig gör att de finns olika "raser"


   
Citera

tror du behöver lite mer än "klimat" för att göra sådana avgränsningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

men olika raser finns ju för att man har anpassat sig t.ex. att de flesta afrikaner har mer pigmentering för att de är mycket mer sol där och pigmenteringen gör så att dom skyddas mot solen medans vi i norden har anpassat sig annorlunda för klimatet


   
SvaraCitera

pimpim1997: men olika raser finns ju för att man har anpassat sig t.ex. att de flesta afrikaner har mer pigmentering för att de är mycket mer sol där och pigmenteringen gör så att dom skyddas mot solen medans vi i norden har anpassat sig annorlunda för klimatet

Och hur förklarar det folk från östra asien (kina, korea osv.)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

de gör de på ett visst sätt, folk från norra, västra Europa och norra, sydliga Afrika, norra, östliga och sydliga Asien har olika egenskaper och olika karaktär vilket gör  igen en viss ras uppdelning ur min åsikt 


   
SvaraCitera

pimpim1997: de gör de på ett visst sätt, folk från norra, västra Europa och norra, sydliga Afrika, norra, östliga och sydliga Asien har olika egenskaper och olika karaktär vilket gör igen en viss ras uppdelning ur min åsikt

Tala sammanhängande och förklara mer vilka raser det gäller och vad som skiljer dem åt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

om man tar en person som är född i norden, en från asien, en från afrika och en från syd amerika  så kan man ganska enkelt peka ut vart var och en kommer ifrån.
man har olika hudfärg och olika funktioner som är anpassad för miljön som man bor i som är genetiskt överförda.

om man tar hundar som ett exempel. dom har olika ras uppdelningar för att dom har olika anpassningar för att göra speciella saker som en husky klarar av kyla bättre än en mops, husky hundar är gjord för att klara av kylan och trivas i den 
 
olika människor är ju anpassade efter deras behov för att överleva 


   
SvaraCitera

Fick lära mig, under psykologi B på gymnasiet, att hjärnan är "olika anpassad" i olika delar av världen

rasideologi vet jag inte men olika gener och utseenden utgör en stor skillnad, rent visuellt. Vi ärver även tankemönster, tror jag. Har med vanor långt bak i släkten, som upprepats, att göra.


   
SvaraCitera

din mamma-ideologi


   
SvaraCitera

pimpim1997: men olika raser finns ju för att man har anpassat sig t.ex. att de flesta afrikaner har mer pigmentering för att de är mycket mer sol där och pigmenteringen gör så att dom skyddas mot solen medans vi i norden har anpassat sig annorlunda för klimatet

Alla som lever och bor på ekvatorn och får maximalt med solbestrålning ser ju inte alla ut som afrikaner.


   
SvaraCitera

haha "enligt dig" det är typ helt jävla ointressant vad saker är och inte "enligt dig", särskilt när forskare nu säger att det inte finns raser.


   
SvaraCitera

Vad spelar det för roll?


   
SvaraCitera